• 1
  • 2
2025-02-05, 13:24
Medlem
Huntsmans avatar
Nödkanalen för marin trafik, känd som "Channel 16" sänder med 4 timmars mellanrum strax före kl 8:00, kl 11:00, kl 15:00 osv på 156.800.
Därefter sänds väder & andra sjövarningar med dataröst på din lokala marinfrekvens, bor du nära Östersjön så kan man lyssna på det:
https://scannersverige.se/frekvenser-marin/

Channel 16, (156.800) passas för övrigt av en levande person dygnet runt, året runt.
Man kan även ibland höra hur det anropas på den kanalen, för att sedan byta så man inte blockerar nödkanalen.
Citera
2025-02-09, 13:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Jag har en Baofeng BF-UV10R med originalantenn.
Vad kan jag lyssna på? Ska jag köra VHF eller UHF?
Kör både VHF och UHF.

På VHF hittar du amatörradio, marin, jakt och kanske lokaltrafik och åkerier m.m och på UHF amatörradio, KDR444 och PMR446 samt diverse olika företag.

Utöver det kan jag rekommendera SR P1 som har en del intressanta dokumentärer m.m.
Citera
2025-02-26, 22:24
Medlem
bithaxs avatar
Domhär Baothing radiosarna klarar inte SSB va?

Köpte min första kinaradio för ett tag sedan och fick mersmak. Men jag vet inte hur värt det är att ha en Baotjong. Kan ju vara coolt att ha som walkie-talkie, men jag har ingen amatör licens och är väl mest intresserad av att lyssna därmed.

Köpte en xhdata d-808 och den saknar ju 69
Mhz bandet helt. Så kan ju vara ”bra att ha” en radio för det också.
Citera
2025-02-27, 11:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Domhär Baothing radiosarna klarar inte SSB va?

Köpte min första kinaradio för ett tag sedan och fick mersmak. Men jag vet inte hur värt det är att ha en Baotjong. Kan ju vara coolt att ha som walkie-talkie, men jag har ingen amatör licens och är väl mest intresserad av att lyssna därmed.

Köpte en xhdata d-808 och den saknar ju 69
Mhz bandet helt. Så kan ju vara ”bra att ha” en radio för det också.
Lite oklart vad du vill ha. SSB är ju mest för HF, och Baofeng brukar inte ta emot HF, tror jag.

Lite tveksamt också med 69 MHz, eftersom dom ofta har FM broadcast på 66-108 MHz eller liknande.

På Quansheng är det möjligt med 69 MHz samt del av HF (från 18 MHz), men inte TX utan bara RX.
Citera
2025-02-27, 20:13
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Lite oklart vad du vill ha. SSB är ju mest för HF, och Baofeng brukar inte ta emot HF, tror jag.

Lite tveksamt också med 69 MHz, eftersom dom ofta har FM broadcast på 66-108 MHz eller liknande.

På Quansheng är det möjligt med 69 MHz samt del av HF (från 18 MHz), men inte TX utan bara RX.

Nej det är nog jag som inte vet vad jag pratar om.
Tror det är en CB radio jag egentligen är ute efter.
Baofeng är inte för HF+AM.Utan det är väl VHF+FM.
Citera
2025-03-01, 12:54
Avstängd
448s avatar
Finns en bärbar med ssb

https://www.amazon.se/Albrecht-AFS-1.../dp/B004NPKIYQ

Sen skulle jag satsa på en uv6d wouxun med 4m och 2m
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera