Många konton/tjänster började idag försvinna/raderas/bytta mail/bytta lösenord m.m. Upptänkte att det i min utkorg på hotmail låg ett skickat mail för en timme sen med mina inloggningsuppgifter i klartext. Såg ut såhär:
+++++++++ Rezlt information +++++++++
[+] E-mail : ********@hotmail.com
[+] E-mail Password : [pwd till mail i klartext]
[+] Host : Smtp.office365.com
[+] Port : 587
+++++++++ | + K I R A + | +++++++++
Var/hur har lösenordet snabbats upp? Keylogger på någon dator? Så jag vet var jag ska börja leta.
Har givetvis ändrat lösenord på mail, fixat 2-faktorsinlogg och börjat återställa alla konton.
Dataläcka? Kolla om din email-adress dyker upp på HaveIBeenPwned.
Om inte, använder du många datorer i din vardag utöver din personliga och ev. jobb-dator? Enkelt lösenord att tvinga fram (enkla ord, få symboler och siffror)?
Jodå, fanns med i ett antal läckor, dock mest gamla sådana.
Började få konstiga problem för drygt en vecka sen och bytte då lösenord, dock till ett relativt simpelt. Det var detta nya lösenordet som använts för att logga in på mailen och skickat mail med inloggningsuppgifter. Lösenordet kommer alltså inte från en läcka.
Använder inte jättemånga PC men har en gammal hemma som jag kan ha använt + jobbdatorn. Annars är det bara iOS-enheter och Xbox.
Senast redigerad av wolfeye_x 2023-12-16 kl. 00:21.
Många konton/tjänster började idag försvinna/raderas/bytta mail/bytta lösenord m.m. Upptänkte att det i min utkorg på hotmail låg ett skickat mail för en timme sen med mina inloggningsuppgifter i klartext. Såg ut såhär:
Var/hur har lösenordet snabbats upp? Keylogger på någon dator? Så jag vet var jag ska börja leta.
Har givetvis ändrat lösenord på mail, fixat 2-faktorsinlogg och börjat återställa alla konton.
Det vet du inte utan att använda en utility usb-sticka motsv. Du bootar upp din dator från stickan och kontrollerar att inga program smugit sig in i startsekvensen, dvs innan operativsystemet läses in från hårddisken/ssd. Googla och använd osmittad dator för att skapa stickan.
Du är ganska säker om du kör hotmail med ny liten/2F från webläsare på osmittad dator.
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-16 kl. 00:31.
Det vet du inte utan att använda en utility usb-sticka motsv. Du bootar upp din dator från stickan och kontrollerar att inga program smugit sig in i startsekvensen, dvs innan operativsystemet läses in från hårddisken/ssd. Googla och använd osmittad dator för att skapa stickan.
Du är ganska säker om du kör hotmail med ny liten/2F från webläsare på osmittad dator.
Man är lite säkrare om man lyfter ur om filerna som man vill spara och formaterar sin disk ordentligt för att sedan göra en ny installation av det OS som man vill ha.
Vansinne att sitta med div sökverktyg och leta och aldrig bli säker om man är "fri" .
Man är lite säkrare om man lyfter ur om filerna som man vill spara och formaterar sin disk ordentligt för att sedan göra en ny installation av det OS som man vill ha.
Vansinne att sitta med div sökverktyg och leta och aldrig bli säker om man är "fri" .
Du kan inte kopiera filerna från datorn utan vara säker på inga skadliga program eller rootkits körs. Sen kan du kopiera bäst fan du vill och därefter blåsa rent operativet.
Du kan inte kopiera filerna från datorn utan vara säker på inga skadliga program eller rootkits körs. Sen kan du kopiera bäst fan du vill och därefter blåsa rent operativet.
Det är någonstans där du har samma lösenord givetvis. Du har ju samma på allt uppenbarligen
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!