• 1
  • 2
2023-12-15, 23:07
Medlem

Kontrollavgift.
Jag vet inte vad skillnaden är mot en P-bot.

Din fråga om E19 samt tt8-3 har jag ingen aning om vad det är.

Det står:
"Parkerad på plats reserverad för visst fordonsslag".

Sen har P-vakten lagt till en anteckning:
"Parkerat på parkering för personbil".

Skylten för Parkering klass 1 som de hänvisar till har jag inte sett. Det kan mkt väl finnas en någonstans på området men jag har inte sett den.[/quote]

Ingen skylt alls där bilen stod, enbart vid infarten?

"P-bot" är ett oegentligt uttryck, det finns inga parkeringsböter i Sverige, det är Kontrollavgift eller felparkeringsavgift som förekommer.
Citera
2023-12-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kontrollavgift.
Jag vet inte vad skillnaden är mot en P-bot.

Din fråga om E19 samt tt8-3 har jag ingen aning om vad det är.

Det står:
"Parkerad på plats reserverad för visst fordonsslag".

Sen har P-vakten lagt till en anteckning:
"Parkerat på parkering för personbil".

Kontrollavgift innebär att den utfärdats på tomtmark. Rapport enligt 1984:218
E19 är en P-skylt. tt = tilläggstavla, 78-3 är en symboltavla med en personbil. Fanns dessa i nämnd ordning eller något annat? Vid infarten eller där bilen var parkerad?[/quote]

Inget som jag har sett, och definitivt inte i direkt anslutning till parkeringen, förutom den vanliga skylten för parkering.
Den skulle väl kunna stå vid infarten men jag inte sett den. Ska åka förbi och kolla under helgen.
Citera
2023-12-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
E19 är en P-skylt. tt = tilläggstavla, 78-3 är en symboltavla med en personbil. Fanns dessa i nämnd ordning eller något annat? Vid infarten eller där bilen var parkerad?

Inget som jag har sett, och definitivt inte i direkt anslutning till parkeringen. Den skulle väl kunna stå vid infarten men jag inte sett den. Ska åka förbi och kolla under helgen.[/quote]

Finns symboltavlan som jag nämnde, då är det inte tillåtet att parkera en lastbil. Lastbil innefattar i detta sammanhang även dylika med totalvikt upp till 3500 kilo. Klass 1 innebär "vanlig" bil, alltså inte husbil.
Citera
2023-12-15, 23:12
Medlem
Citat:
E19 är en P-skylt. tt = tilläggstavla, 78-3 är en symboltavla med en personbil. Fanns dessa i nämnd ordning eller något annat? Vid infarten eller där bilen var parkerad?

Inget som jag har sett, och definitivt inte i direkt anslutning till parkeringen, förutom den vanliga skylten för parkering.
Den skulle väl kunna stå vid infarten men jag inte sett den. Ska åka förbi och kolla under helgen.[/quote]

Det måste även på vägmärken framgå vem som har bevakningen samt telefonnummer. Detta vid infarten eller vid varje rad av platser på gården. Skall vara under E19 eller E20.

För ditt vidkommande är det dock egalt om det står klass 1 eller enbart finns en personbilssymbol som tilläggstavla eftersom du har en lastbil. Men återigen, skyltningen måste vara korrekt för att rapport om felparkering skall få ske.
Senast redigerad av Nordiad 2023-12-15 kl. 23:15.
Citera
2023-12-15, 23:24
Medlem
Citat:
Den skulle väl kunna stå vid infarten men jag inte sett den. Ska åka förbi och kolla under helgen.

Det måste även på vägmärken framgå vem som har bevakningen samt telefonnummer. Detta vid infarten eller vid varje rad av platser på gården. Skall vara under E19 eller E20.

För ditt vidkommande är det dock egalt om det står klass 1 eller enbart finns en personbilssymbol som tilläggstavla eftersom du har en lastbil. Men återigen, skyltningen måste vara korrekt för att rapport om felparkering skall få ske.[/quote]

--------------------------------

Fast när klassar du den som en lastbil?

Det är en lätt lastbil enligt Transportstyrelsen och går ju som en bil klass 1 , som alla vanliga bilar gör?

Ska den hamna i klass 2 så gäller:
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det är ju inget som jag har.
Det är 3st sittplatser fram och utrymmet bakom är delar av en plåt, men hytten är inte delad som på en lastbil.

Jag skulle gärna vilja läsa regelverket för den här skillnaden mellan personbil och lätt lastbil (som ni hela tiden hänvisar till som lastbil, vilket det ju absolut inte är)
Citera
2023-12-15, 23:30
Medlem
Citat:

För ditt vidkommande är det dock egalt om det står klass 1 eller enbart finns en personbilssymbol som tilläggstavla eftersom du har en lastbil. Men återigen, skyltningen måste vara korrekt för att rapport om felparkering skall få ske.

Det är en lätt lastbil enligt Transportstyrelsen och går ju som en bil klass 1 , som alla vanliga bilar gör?

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det är 3st sittplatser fram och utrymmet bakom är delar av en plåt, men hytten är inte delad som på en lastbil.

Jag skulle gärna vilja läsa regelverket för den här skillnaden mellan personbil och lätt lastbil (som ni hela tiden hänvisar till som lastbil, vilket det ju absolut inte är)[/quote]
Klass 2 är husbilar, klass 1 vanliga personbilar. Du har varken 1 eller 2, den bil du parkerat är en lastbil, om än lätt dylik. Den räknas aldrig som personbil, förutom i vissa skattehänseenden och när det gäller körkortsbehörighet.

Men, en annan detalj som gäller är att symbol för lastbil, den gäller enbart tung sådan, så en plats där det är skylt C35 med tt med lastbilssymbol, där får du parkera trots förbudsskylten. Mest troligt är det en personbilsskylt på platsen, men undersök gärna detta innan vi kommer längre.
Förslår paus i tråden tills ni kontrollerat skyltningen!
Citera
2023-12-16, 00:01
Medlem
Citat:

bord.

Jag skulle gärna vilja läsa regelverket för den här skillnaden mellan personbil och lätt lastbil (som ni hela tiden hänvisar till som lastbil, vilket det ju absolut inte är)
Klass 2 är husbilar, klass 1 vanliga personbilar. Du har varken 1 eller 2, den bil du parkerat är en lastbil, om än lätt dylik. Den räknas aldrig som personbil, förutom i vissa skattehänseenden och när det gäller körkortsbehörighet.

Men, en annan detalj som gäller är att symbol för lastbil, den gäller enbart tung sådan, så en plats där det är skylt C35 med tt med lastbilssymbol, där får du parkera trots förbudsskylten. Mest troligt är det en personbilsskylt på platsen, men undersök gärna detta innan vi kommer längre.
Förslår paus i tråden tills ni kontrollerat skyltningen![/quote]

Absolut, jag är tacksam för alla inlägg här!
Citera
2023-12-16, 00:33
Medlem
Citat:
Fattar det. Men den är personbil enligt de flesta andra regler, vilket gör det lite märkligt.

Har även googlat Parkering klass 1 men tycker inte att den heller är tydlig utan ger upphov till gissningar.

Det finns ju tex personbilar som är tyngre än min bil.

Nej, enligt fordonslag, vägtrafikdefinition och dito är en lätt lastbil just en lastbil. En personbil klass-1 är en vanlig pesonbil (behöver inte vara under 3,5t, men personbilar över 3,5t är mycket ovanliga). Pesonbil klass-2 är bara husbilar som är registrerade som personbilar (dvs att du kan köra med ett gammalt B-kort).

B-behörigheten berättigar föraren att numer framföra fordon under 3,5t som har fyra hjul. Därav kan du köra lastbilar under 3,5t.

Frågan är snarare OM skylten ha en tilläggsskylt som tydligt markerar att det är vilkorat personbil. Bevakningsföretagen brukar vaa väldigt dåliga på den punkten och de tolkar vanlig P-skylt som personbil.
Citera
2023-12-16, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, enligt fordonslag, vägtrafikdefinition och dito är en lätt lastbil just en lastbil. En personbil klass-1 är en vanlig pesonbil (behöver inte vara under 3,5t, men personbilar över 3,5t är mycket ovanliga). Pesonbil klass-2 är bara husbilar som är registrerade som personbilar (dvs att du kan köra med ett gammalt B-kort).

B-behörigheten berättigar föraren att numer framföra fordon under 3,5t som har fyra hjul. Därav kan du köra lastbilar under 3,5t.

Frågan är snarare OM skylten ha en tilläggsskylt som tydligt markerar att det är vilkorat personbil. Bevakningsföretagen brukar vaa väldigt dåliga på den punkten och de tolkar vanlig P-skylt som personbil.

Ts hävdar att denne inte såg någon skylt alls, vi avvaktar med vidare utredning tills ts gjort en förnyad inventering av skyltarna på platsen. Kan ha varit en symbolskylt, men även en ren textskylt som inskränkte platsen till personbilar.
Citera
2023-12-16, 01:53
Medlem
Jag är lite ringrostig för det var flera år sen jag jobbade på fordonsslag!
Jag kollade nyss lastplatser som jag jobbade på tidigare via Google kartor, förr stod det på tilläggstavlor endast lätt lastbil, eller endast tung lastbil, men dom är borta, nu mer är det lastplatser för alla fordon! Men jag gick in på Transportstyrelsens app mina fordon, där står det om det är en personbil, eller LB lastbil, om totalvikten är högst 3.5 ton då är det en lättlastbil, är det över det då är det en tung lastbil!
En Web motsvarighet till mina fordon finns här, slå in registreringsnumret här;
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Jag såg för flera år sen i Stockholm city en hantverkarbil, en Ford som verkar vara en personbil, men enligt fordonsregistret var registrerad som lastbil med en totalvikt på 5 ton, alltså Tung Lastbil, jag kommer inte ihåg om han skulle lossa gods till restaurangerna eller om han skulle in på hantverksjobb där, men om det var lossning då får han stå på lastplats för endast tung lastbil!

Sen finns Lag om vägtrafik definitioner:

Lag on Vägtrafik Definitioner
Bil Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar.

Lastbil 1. En bil som är inrättad huvudsakligen för godsbefordran.
2. En annan bil som inte är att anse som en personbil eller en buss.
Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar.

Lätt lastbil En lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton.

Personbil klass I En personbil som inte tillhör klass II.
Personbil klass II En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som
bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord.

Totalvikt för en bil, en traktor, ett motorredskap eller en tung terrängvagn
Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer utom föraren och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.

Tung lastbil En lastbil med en totalvikt över 3,5 ton.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2001-559/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-12-16 kl. 01:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in