Jag är lite ringrostig för det var flera år sen jag jobbade på fordonsslag!
Jag kollade nyss lastplatser som jag jobbade på tidigare via Google kartor, förr stod det på tilläggstavlor endast lätt lastbil, eller endast tung lastbil, men dom är borta, nu mer är det lastplatser för alla fordon! Men jag gick in på Transportstyrelsens app mina fordon, där står det om det är en personbil, eller LB lastbil, om totalvikten är högst 3.5 ton då är det en lättlastbil, är det över det då är det en tung lastbil!
En Web motsvarighet till mina fordon finns här, slå in registreringsnumret här;
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Jag såg för flera år sen i Stockholm city en hantverkarbil, en Ford som verkar vara en personbil, men enligt fordonsregistret var registrerad som lastbil med en totalvikt på 5 ton, alltså Tung Lastbil, jag kommer inte ihåg om han skulle lossa gods till restaurangerna eller om han skulle in på hantverksjobb där, men om det var lossning då får han stå på lastplats för endast tung lastbil!
Sen finns Lag om vägtrafik definitioner:
Lag on Vägtrafik Definitioner
Bil Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar.
Lastbil 1. En bil som är inrättad huvudsakligen för godsbefordran.
2. En annan bil som inte är att anse som en personbil eller en buss.
Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar.
Lätt lastbil En lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton.
Personbil klass I En personbil som inte tillhör klass II.
Personbil klass II En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som
bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord.
Totalvikt för en bil, en traktor, ett motorredskap eller en tung terrängvagn
Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer utom föraren och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.
Tung lastbil En lastbil med en totalvikt över 3,5 ton.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2001-559/