Citat:
Som det jag citerar TS framgår det att Natoländer inte är juridiskt bundna till att göra någonting om ett Natoland blir attackerat. Problemet är att media och politiker har sålt in något som inte stämmer när detta skrevs. Två år senare sade de något annat när allt var påskrivet. Skälet till varför jag startade den här tråden var att någon hysterisk pro-ukrainsk dåre började tjafsa om att så var fallet. Jag tänkte att det var bättre att starta en tråd som börjar med en övertydlig fakta om hur det faktiskt förhåller sig. Således, om Ryssland attackerar Sverige så är det upp till andra Natoländerna att besluta vad de vill göra. De flesta av dem skulle antagligen inte göra så mycket mer än att hjälpa diplomatiskt och på sin höjd skicka vapen.
Den stora skillnaden mellan EU och NATO (förutom att världens starkaste militärmakt är med i NATO) är att NATO har väldigt omfattande samordning, samövning och gemensamma staber och ledningssystem för att försvara NATO:s territorium. EU har en extremt begränsad krishanteringsförmåga, och vid en krigssituation kommer dessa styrkor tas i anspråk av NATO i alla fall.
NATO-länder är juridiskt förpliktigade genom NATO-avtalet att stödja varandra, men det specificeras inte hur. Det kan vara med muntra tillrop eller ett allvarligt formulerat brev till angriparen. Det finns inte heller någon bestraffningsmekanism för stater som inte efterlever NATO-avtalet. Välkommen till internationell politik.
NATO-länder är juridiskt förpliktigade genom NATO-avtalet att stödja varandra, men det specificeras inte hur. Det kan vara med muntra tillrop eller ett allvarligt formulerat brev till angriparen. Det finns inte heller någon bestraffningsmekanism för stater som inte efterlever NATO-avtalet. Välkommen till internationell politik.