2023-12-17, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Jag anser att du saknar förmågan att bedöma vad en normal testosteronnivå är för en 35-årig man. Jag ställde också en fråga till dig om mannens eventuella förmåga att få igång sin egen produktion igen efter tre års behandling, då du verkade kunnig om behandlingens biverkningar. Jag har aldrig sagt att trt är den enda behandlingen som kan hjälpa ts. Läs på innan du kommer med falska antaganden.
Vad som är normalt är inget man ska bedöma, vad får du det ifrån? Bara för att du tycker att dina pojkvänner ska vara minst 190cm långa innebär det inte att det är normallängd i Sverige.
Senast redigerad av Schmuck2000 2023-12-17 kl. 15:00.
Citera
2023-12-17, 14:59
Medlem
Fraziers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Jag vet exakt vad jag pratar om. Att du inte vill ta tillfället och lära dig något tyder på ett du är saknar förmåga att ta till dig kunskap och att det därför är meningslöst att jag lägger mer tid eller energi på att förklara för dig.

För att kunna förklara något måste man besitta en viss kunskap och där faller du. Jag har inte tid att undervisa dig då du ej har förmågan att ta till dig kunskap. Ha en bra dag.
Citera
2023-12-17, 14:59
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Har du läst trådstarten?
"Har ångest, panikångest, depression. Gråter jämnt." Ts behöver hjälp med sitt psykiska mående och svaret är inte testosteron då ts har normala nivåer.

Klart jag har men skillnaden är att jag anser med ett testosteron i gråzon kan man påbörja en utredning vad det beror på.

Kanske är hypofysen, LH ligger iofs lågt normalt - fler provtagningar bör göras.

Finns heller inget som talar emot ett insättande av trt för att se om han svarar på behandlingen. Garanterat skulle många män i Sverige behöva sluta med ssri och påbörja trt.
Citera
2023-12-17, 15:03
Medlem
Fraziers avatar
Citat:
Vad som är normalt är inget man ska bedöma, vad får du det ifrån? Bara för att du tycker att dina pojkvänner ska vara minst 190cm långa innebär det inte att det är normallängd i Sverige.

Hög nivå…..du påstår att du är läkare…
Citera
2023-12-17, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Hög nivå…..du påstår att du är läkare…
Jag försöker bara förklara på ett enklare sätt så att även du ska förstå.
Bara för att du har läst nåt på ett bodybuildingforum så att det inte fakta.
Citera
2023-12-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muchadores
Behöver hjälp att tolka testoprov.

Gick in i väggen april i år.
Men har hela tiden känt att det kan finnas en annan förklaring till det.

Har tjatat i 9 månader om testoprov, som läkaren äntligen gick med på. Är TRÖTT hela jävla tiden. Har ångest, panikångest, depression, går upp i vikt trots att jag äter normala portioner (och hälsosamt). Gråter jämnt. Rätt mycket fett kring buken. Noll i sexlust och väldigt sällsynta morgonerektioner. Yr dagarna i ända.

Har sedan 4 år tillbaka extremt svårt att bygga muskler, trots hårda gympass 4 dagar i veckan fram tills utmattningsdiagnosen.

Är 32 år, man. 85kg, 179 cm.

Ni som är mer väl bevandrade, hur ser detta ut?

P-testosteron: 11 nmol/L (Ref 8,6 - 29)
P-SHBG: 21 nmol/L (Ref 18 - 54)
S-Testosteron Bioakt: 6,7 nmol/L (Ref 4,4 - 14)
S-LH: 1,8 E/L (Ref 1,7 - 8,6)

Så, normalt testo, normalt SHBG och normalt bioaktivt testosteron. Normal nivå av reglerhormonet (LH). Väldigt osannolikt att det rör sig om testosteronbrist.

För att nyansera hela testosteronfrågan, genom att mäta halten testosteron i blodet får man rätt lite information om vad som händer intracellulärt. En del har högre receptoaktiveringsgrad, och då testosteronregleringen såsom väsentligen alla andra relevanta hormoner verkar genom ett negativ feedback-loop-system skulle en minskad testosteroneffekt på cellerna leda till ett kompensatoriskt högre LH m.m.

Du är tillsynes normal rent testosteronmässigt.
Citera
2023-12-17, 21:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Kul… Ligger man inom gråzonen med symtom kan man bli erbjuden trt genom vården. Att det inte görs i praktiken är en annan sak.

”Överväg behandling i 3-6 månader för att se om symtomen går i regress”.

https://urologi.org/wp-content/uploads/2016/12/Riktlinjer_Testosteronbrist.pdf
I det material du länkar ska värdet TS ha inte leda till testosteronbehandling utan till ett nytt prov.

Du kan väl läsa det du länkar, ditt pucko?
Citera
2023-12-17, 21:29
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
I det material du länkar ska värdet TS ha inte leda till testosteronbehandling utan till ett nytt prov.

Du kan väl läsa det du länkar, ditt pucko?

Ja, jag har läst och förstått. Frågan är om du har det. Står ju klart att under 12 tar man ett nytt prov, ligger man i gråzon kan behandling övervägas. Vad i det fattar du inte?
Citera
2023-12-18, 20:31
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Ja, jag har läst och förstått. Frågan är om du har det. Står ju klart att under 12 tar man ett nytt prov, ligger man i gråzon kan behandling övervägas. Vad i det fattar du inte?
Så vilka är TS två värden?
Citera
2023-12-18, 20:56
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Så vilka är TS två värden?

Han får väl helt enkelt ta ett nytt prov, men som du kanske redan förstår så är han bedömd att ligga normalt även om han ligger i gråzon. Finns gott om fall där nivåerna kan vara än lägre och läkarna skriver ut ssri istället för testosteron.

Även om denna är gammal -
https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/fraga-doktorn/testosteron-och-depression/ - är det faktiskt rätt vanligt förekommande att män söker för depression där provtagning tas, ibland även på testo som visar lågt. Här ska man komma ihåg var just sin gräns går är individuellt, vissa mår ok på 11 andra inte alls.

Svaret i länken blir ssri med träning och kost, hur tänker läkaren att patienten ska orka och vad är ägget och vad är hönan när de pratade om mannens depression?

Lågt testosteron kan orsaka depressioner, ångest mm. Att erbjuda någon bara ssri kommer knappast ge denne mer ork och energi.
Citera
2023-12-28, 20:56
Medlem
Uppdatering.

Läkaren har nu svarat. Givetvis ser ”allt toppen ut”.
Förklarade att mina värden faktiskt är låga och enligt deras egna riktlinjer i gråzonen. Nonsens tyckte han.

Har skickat egenremiss till Anova nu, där jag hoppas på hjälp. Blir allt mer övertygad om att mitt pissiga mående beror på testosteronbrist.

Är det någon idé att köra Tongkat Ali för att få må lite bra? Eller sabbar jag mina chanser med Anova då?
Senast redigerad av Muchadores 2023-12-28 kl. 21:19.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in