2023-12-15, 22:44
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
alla snackar om bilder, finns inga bilder på länkarna.

SVT-länken har bild:
https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.51/0.59/12840cdbba31f3fab8a706f4f2fe10fc9f1246c3f8ff34a25f 0f664c21d22bcb
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/drunkningslarm-i-solberg-skogsmaskin-gick-genom-isen--b5s2c5
Citera
2023-12-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Har isen blivit svagare på senast?

Läs inlägg innan du försöker plocka billiga poäng fär det blir bara platt pannkaka med ditt inlägg.
Citera
2023-12-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Knepigt.
Artikeln från SVT är ifrån 11:47 och dykare höll på o tittade vid 17:30
Varför hoppade inte kollegan ner i vattnet direkt?
Går ju inte att ringa ut hjälp o tro att man skall hitta någon levande.
Mer än fem minuter o det är rätt kört.

Kom snubben upp eller är han kvar därnere?

Skulle kollegan hoppa ner i vattnet? För att själv drunkna eller vad tänkte du? Vet man inte hur man räddar någon ur en vak så är risken överhängande att man själv också går åt om man försöker. Man hoppar definitivt inte i efter.
Citera
2023-12-15, 23:00
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Läs inlägg innan du försöker plocka billiga poäng fär det blir bara platt pannkaka med ditt inlägg.

Jag har nästan glömt hur det var på Flashback, tack för att du påminde mig.

Hur menar du? Vill du utveckla vad du känner att jag missat?

Vill du tillföra något konstruktivt? Diskutera skillnaden i råden nu eller då? Diskutera om de var fel då eller om vi är hariga nu?

5cm räcker såklart, jag vet, jag är uppvuxen i norra norrlands inland vid en sjö.

10cm skulle jag köra ut bilen på utan att tveka, men runt inloppet eller kallkällan är det såklart tunnare.

Om vi inte kan lita på samhällets information för att vi märkt att den är "konservativ" och vi vet att det egentligen finns lite marginal i råden vi får, så slutar vi lita på dem.

Ungefär som om vi får läkemedelsråd som är på den säkra sidan, för "folk kommer ändå överdosera".

Då slutar vi lita på informationen och tänker "äsch, den stämmer ändå inte, jag chansar"

Vilken i längden är farligare än att någon idiot tycker sig mäta 5cm och sedan går mot området där bäcken rinner in i sjön.

Eller är du bara svagbegåvad?
Citera
2023-12-15, 23:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har hört ett namn: H@mpus.
Citera
2023-12-15, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Död?
Citera
2023-12-15, 23:57
Medlem
Låter som ett självmord
Citera
2023-12-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Tänkte också samma sak först, men det är ju i princip omöjligt att öppna en dörr under vatten när det är luft i kupén. Sen det nollgradiga vattnet gjorde troligen så föraren blev medvetslös väldigt fort..
Nej nej, det behöver bara bli tryckutjämnat för att kunna öppna dörren.
Dessutom kan maskinisten släppa en rejäl brakare för att sänka vattennivån lite i hytten.
Citera
2023-12-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Nej nej, det behöver bara bli tryckutjämnat för att kunna öppna dörren.
Dessutom kan maskinisten släppa en rejäl brakare för att sänka vattennivån lite i hytten.

Skriver bara vad jag läst. Står såhär ” Det går inte att öppna en bildörr så länge det finns luft i kupén. Om du inte vill vänta till dess att kupén är vattenfylld kan du försöka slå ut en ruta. ”
Citera
2023-12-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Skriver bara vad jag läst. Står såhär ” Det går inte att öppna en bildörr så länge det finns luft i kupén. Om du inte vill vänta till dess att kupén är vattenfylld kan du försöka slå ut en ruta. ”
Men det är bs.
Vattennivån kommer att öka i kupen tills luften inne i kupen håller samma tryck som vattnet utanför. Sedan går det utan problem att öppna dörren.
Det borde en 13-åring förstå.
Citera
2023-12-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Något efternamn eller ålder?
Citera
2023-12-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Men det är bs.
Vattennivån kommer att öka i kupen tills luften inne i kupen håller samma tryck som vattnet utanför. Sedan går det utan problem att öppna dörren.
Det borde en 13-åring förstå.

Ja?! När vattennivån har ökat i kupén går det att öppna, ja. Men det går ju inte på en sekund, det sipprar ju in vatten beroende på fordon. Därför menar jag att man inte kan öppna dörren direkt fordonet är under ytan. Så nej, det är inte bullshit. Tror bara vi missförstod varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in