2006-08-06, 21:51
Medlem
På lampsocklar brukar det ju stå ett max watt-tal, t.ex. max 60W. Men vad händer egentligen om man sätter i en lampa med högre watt? Kan kretsarna bränna sönder eller vad?
Citera
2006-08-06, 21:58
Medlem
StigAllans avatar
Plastsocklar blir för varma och spricker sönder.
Lampkupor smälter.
Lita du på märkningen.
Citera
2006-08-06, 21:59
Medlem
SpaceCats avatar
Det blir (kan bli) för varmt för armaturen, dvs brandfara.

Om man sätter i lågenergilampor, så kan man få mera ljus, eftersom en lågeneri på 15 W lyser lika starkt som en 75-100 W glödlamp, men bara utvecklar värme som en 15 W glödlampa.

Smart va?
Citera
2006-08-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goblim
På lampsocklar brukar det ju stå ett max watt-tal, t.ex. max 60W. Men vad händer egentligen om man sätter i en lampa med högre watt? Kan kretsarna bränna sönder eller vad?
Märkningen finns där så att din lilla lampskärm inte ska brinna upp.

Edit: som vanligt hinner man inte först
Citera
2006-08-06, 22:24
Medlem
Doh. Jag som trodde att jag äntligen skulle få användning av mina 200-wattare... tydligen inte.
Citera
2006-08-09, 15:51
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goblim
Doh. Jag som trodde att jag äntligen skulle få användning av mina 200-wattare... tydligen inte.

Skaffa fristående porslinssocklar som monteras låååångt från brännbara föremål, så kan du få användning för dina monsterlampor!
Citera
2006-08-09, 16:02
Medlem
Avva66s avatar
Sen beror det ju på om du har sockeln liggande eller stående, med eller utan skärm odyl.
Citera
2006-08-09, 16:28
Moderator
Tystnads avatar
Hade tidigare en "jobblampa" med en kort sladd och kontakt som passade i tak kontakten ,satte i en "naken" 100W ,använde denna i mörka lägenheter vid till fälliga jobb, ända tills jag en dag när jag efter ett jobb skulle plocka väck fanskapet och brände mig så in i h-lv-te ! på armen ,har fortfarande ett ärr efter detta.

Så att använda för hög wattstyrka och "nakna" glödlampor är inte att rekommendera
Citera
2006-08-10, 23:54
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hade tidigare en "jobblampa" med en kort sladd och kontakt som passade i tak kontakten ,satte i en "naken" 100W ,använde denna i mörka lägenheter vid till fälliga jobb, ända tills jag en dag när jag efter ett jobb skulle plocka väck fanskapet och brände mig så in i h-lv-te ! på armen ,har fortfarande ett ärr efter detta.

Så att använda för hög wattstyrka och "nakna" glödlampor är inte att rekommendera
Efter att bränt mig (mindre allvarligt) på just det sättet har jag bytt ut glödlampan mot 25W lågenergi. Som en bonus ger den bättre ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in