2023-12-14, 19:35
Avslutad
Inget akut! Detta är ett problem jag har haft länge.

Om jag läser en bok så kan jag inte se bokstäverna som är 6-7 centimeter ifrån. Jag måste vrida ögonen för att göra det. Jag upplever inget obehag i vardagen men det är kanske tecken på långt framåtskridande sjukdom.

Diskutera!
Citera
2023-12-14, 19:43
Avslutad
Väldigt suddig trådstart ser jag nu. Alltså jag menar 6-7 centimeter från dom bokstäver som är i mitten av blickfånget.
Citera
2023-12-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Väldigt suddig trådstart ser jag nu. Alltså jag menar 6-7 centimeter från dom bokstäver som är i mitten av blickfånget.

Låter...extremt normalt? T.e.x. i din mening som jag läser på min datorskärm nu så kan jag bara fokusera på max 3-4 ord i rad från ditt inlägg och resten ser jag inte tydligt förrän jag flyttar blicken mot dom.
Citera
2023-12-14, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Låter...extremt normalt? T.e.x. i din mening som jag läser på min datorskärm nu så kan jag bara fokusera på max 3-4 ord i rad från ditt inlägg och resten ser jag inte tydligt förrän jag flyttar blicken mot dom.
Så du kan inte se med fast blick mot bildskärmen och läsa allt?
Citera
2023-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Så du kan inte se med fast blick mot bildskärmen och läsa allt?

Du menar om jag stirrar på en punkt, t.e.x. rakt på det första ordet i den här meningen och försöker läsa allt? Nej definitivt inte
Citera
2023-12-14, 20:10
Medlem
feemaxxxs avatar
tippar på gula fläcken

sedan finns även
glaskroppsavlossning
grå starr
ögonmigrän

allt efter googling.

Gör en egenremiss till en ögonläkare. Alt akuten (S:t Eriks)
Citera
2023-12-14, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
tippar på gula fläcken

sedan finns även
glaskroppsavlossning
grå starr
ögonmigrän

allt efter googling.

Gör en egenremiss till en ögonläkare. Alt akuten (S:t Eriks)
Äntligen någon som bryr sig! Vad tror du mest på av dom sjukdomar du räknat upp?
Citera
2023-12-14, 20:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Äntligen någon som bryr sig! Vad tror du mest på av dom sjukdomar du räknat upp?

Jag har inte kompetensen att tro...
Har en farbror (+70) som har problem med gula fläcken och han beskriver det som suddigt just rakt fram.

Sedan Googlat.
Citera
2023-12-14, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har inte kompetensen att tro...
Har en farbror (+70) som har problem med gula fläcken och han beskriver det som suddigt just rakt fram.

Sedan Googlat.
Suddigt rakt fram?
Citera
2023-12-14, 20:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Jag skulle säga att min första reaktion är glaukom (grön starr). Just det minskade synfältet låter som en trolig diagnos. Ögonläkare kan diagnostisera ganska enkelt.
Citera
2023-12-14, 20:27
Medlem
Citat:
Inget akut! Detta är ett problem jag har haft länge.

Om jag läser en bok så kan jag inte se bokstäverna som är 6-7 centimeter ifrån. Jag måste vrida ögonen för att göra det. Jag upplever inget obehag i vardagen men det är kanske tecken på långt framåtskridande sjukdom.

Diskutera!
Normalt. Sluta trolla TS.

Så kallat direktseende utgör bara en till två procent av vårt synfält, resten kallas periferiseende. I det senare upplever vi egentligen bara rörelse. Hjärnan bygger ihop direktseendet och periferiseendet till en verklighetsbild.
Citera
2023-12-14, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag skulle säga att min första reaktion är glaukom (grön starr). Just det minskade synfältet låter som en trolig diagnos. Ögonläkare kan diagnostisera ganska enkelt.
Vad ska jag göra nu? Synfältet var lite mindre innan men jag har tränat upp det till 6-7 centimeter i vuxen ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in