2023-12-14, 23:16
Medlem
Brukar det göra ont att "suga" ut en vaxpropp hos doktorn?
Citera
2023-12-14, 23:25
Medlem
Duscha länge, varmt å ofta. Använd Revaxör.
Citera
2023-12-15, 01:21
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Ju mer du petar, desto mer bildas det!
Finns öronskölj på Apoteket

Stämmer att det överproduceras vax när hörselgången är irriterad.
Det blir den bl a av att man petar i örat med t ex öronpinnar.
Men grundorsaken kan vara eksem, som gör att man kliar sig med öronpinnar.
Lösningen är att behandla eksemet med t ex Daktacort, som är klåddämpande hydrocortison.
Talar av egen erfarehet, har haft öroneksem sen ungdomen och återkommande problem med vaxproppar.
Obehandlat så kan det ofta irritera så förb-t att man har svårt att låta bli att klia sig i örat med t ex tops.
Och då bildas bara mera vax.
Dom som hurtigt säger att det minsta man ska klia sig med i örat är armbågen, har inte haft öroneksem, den saken är klar.
Klådan försvinner helt när jag använt hydrocortisonkrämen några gånger.
Överdriven vaxproduktion har jag inte haft sen jag började behandla eksemet.
Tyvärr verkar det obotligt, så man får se till att ha en tub medicin hemma att ta till när klådan återkommer.
Eksemet sitter i mitt fall i hörselgångens mynning, så det är alltså inte fråga om att peta in hydrocortison långt in i örat.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2023-12-15 kl. 01:27.
Citera
2023-12-15, 01:56
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Eller hur! topsa för helvete!
Man har väl lite känsla och hugger inte med topsen i örat som en jävla galning.
Behöver inte lära sig i tidningen hur man ska rengöra sina öron, herregud världen e bra skev
What this smart man said
Citera
2023-12-15, 03:13
Medlem
Eponumoss avatar
Låt absolut öronen vara och använd aldrig tops.

Sluta med allt som får din öronirritation att starta som in-ears lurar, rökning eller vad det nu kan vara.

Använd inga oljor, ingen esoterisk vax-terapi med levande ljus eller dylikt dravel.

Revaxör en gång sista söndagen varje månad som sedan sköljs ur med den blå bubblan fylld med lite varmare vatten än ljummet eller lite varmare än ”lagom”.

Har du eksem eller annat inne i örat så går du till en läkare som hjälper dig, har du inte det följer du bara riktlinjen ovan så slippper du öronvaxproblem för resten av livet.
Citera
2023-12-15, 03:41
Medlem
Ilimitados avatar
Jag har alltid haft mycket vaxproppar. En sak som fungerat nu i rätt många år är att ta ett toapapper, placera det över fingertoppen och sedan gör man pumprörelser i örat med fingertoppen. Vaxet sugs ut och jag får i 99% av fallen bort proppen. Vet inte hur hälsosam den här metoden är, men det ska ju inte göra ont såklart.

Sedan är det viktigt att torka öronen efter dusch/bad.
Citera
2023-12-15, 03:48
Medlem
Gummiblåsa ftw. Har haft problem med att det kliar grönjävligt i öronen och att det kleggar igen. Har testat:

Tops
Revaxör
Nåt jävla öronrensar-verktyg

Men efter jag kör gummbiblåsan typ varje dag så kliar det inte längre och öronen är rena och fina. Det blir mitt topptips.

Finns att köpa på apoteket och den var inte särskilt dyr. Du fyller den med vatten från kran och sprutar in i öronen. Kör väl en två tre vändor i varje öra.
Citera
2023-12-15, 05:45
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Akut använder man revaxör för att lösa upp vaxet. Släpper det inte så ser man till att få örat spolat på vårdcentralen.

När proppen är borta underhållssprayar man med vaxol.
Citera
2023-12-15, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Lösningen är att behandla eksemet med t ex Daktacort, som är klåddämpande hydrocortison.
Talar av egen erfarehet, har haft öroneksem sen ungdomen och återkommande problem med vaxproppar.
Obehandlat så kan det ofta irritera så förb-t att man har svårt att låta bli att klia sig i örat med t ex tops.
Dom som hurtigt säger att det minsta man ska klia sig med i örat är armbågen, har inte haft öroneksem, den saken är klar.
Tyvärr verkar det obotligt, så man får se till att ha en tub medicin hemma att ta till när klådan återkommer.
Eksemet sitter i mitt fall i hörselgångens mynning, så det är alltså inte fråga om att peta in hydrocortison långt in i örat.
Varför svarar du mig!?
Jag föreslog öronskölj! Det står inget om att det kliar, endast problem med propp! Posta rätt Tack! Uppsök läkare för ditt problem och blanda inte ihop detta med propp i öra! Vitt skilda saker!
Att använda cortison i örat är vansinnigt! Uppsök läkare för dina problem, det kan ge permanent skada! Xylocain för att slippa klådan är bättre!! Själva orsaken skall utredas, kan mkt väl vara svamp! Då behövs andra preparat!
Citera
2023-12-15, 09:55
Bannlyst
Revaxör har aldrig någonsin funkat för mig men man måste alltid testa den skiten innan dom går till andra fasen att spola rent örat. Och det har dom alltid fått göra.
Citera
2023-12-15, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Canesten Antimykotikum med brett spektrum 10mg/g värt att prova för dina öron. Receptfritt!
Citera
2023-12-15, 12:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känns som att jag åker på en propp en gång i halvåret som jag måste gå och skölja ut. Riktigt irriterande.

Hur gör man egentligen för att slippa skiten? Förr så använde jag tops för att rensa kanske varannan eller var tredje vecka, men läste sen att det var dåligt för öronen, och att det är bra att låta vaxet vara som skydd, så då slutade jag göra det, men jag tycker inte att det är någon skillnad nu gentemot förr.

Hur unviker man skiten? Döv i ena örat nu och vem vet om vårdcentralen har tid att rensa innan jul och nyår
Du känner ingen indier?
https://www.youtube.com/watch?v=59VITq4_Rxw

https://www.youtube.com/watch?v=XPiigRqa9cY
Senast redigerad av Carl Serung 2023-12-15 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in