2023-12-14, 12:55
Medlem
Som rubriken lyder: Kan jag ha ett svenskt bankkonto trots att jag har flyttat frn Sverige, och kan jag fortfarande ta emot pengar i Sverige p det kontot?
Citera
2023-12-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjy
Som rubriken lyder: Kan jag ha ett svenskt bankkonto trots att jag har flyttat frn Sverige, och kan jag fortfarande ta emot pengar i Sverige p det kontot?

Kan vara svrt att skaffa ett nytt om du inte bor i Sverige, men behlla ett r inga problem.
Det enkla svaret r Ja p bda dina frgor.
Citera
2023-12-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Kan vara svrt att skaffa ett nytt om du inte bor i Sverige, men behlla ett r inga problem.
Det enkla svaret r Ja p bda dina frgor.

Jag Kommer heller inte behva betala skatt p det d? Om jag inte r skatteskyldig i Sverige och flyttar till Dubai d?
Citera
2023-12-14, 13:33
Medlem
Vad r det fr skatt p bankkontot du tnker p? Kapitalinkomst p rntan?
Citera
2023-12-14, 15:21
Medlem
Citat:
Jag Kommer heller inte behva betala skatt p det d? Om jag inte r skatteskyldig i Sverige och flyttar till Dubai d?

Det beror p vad det r fr pengar, om det r redan skattat kapital eller inte, om det finns skatteavtal med landet i frga etc. (jag vet inget om dubai)

Ska du frska med nt smart upplgg fr att slippa betala skatt, s skulle jag inte rekommendera att blanda in Sverige i din ekvation, hr i Svedala lskar alla skatt och vill betala s mycket som mjligt

Det du kan f problem med r verfringar frn utlandet om du inte har bra kontakt med din bank och kan bevisa varifrn pengarna kommer.

Enda anledningen jag skulle anse vara smidigt att ha pengar i Sverige om man bor utomlands r vl den frhllandevis enkla och fortfarande rtt s billiga(skattemssigt) ISK/KF hanteringen.
Citera
2023-12-15, 23:02
Moderator
HelgeBuks avatar
Fretagande och fretagsekonomi --> Privatekonomi

+ lagt till frgetecken i rubriken.

/Moderator
Citera
2023-12-16, 03:09
Medlem
Som sagt s gr det, men varfr vill du ha det? Nr du bor utomlands inser du snabbt hur vrdelsa de svenska storbankerna r. Rena Nordkorea som tjafsar, krnglar och vervakar dig som Gestapo.

Har sjlv konto p Chase i USA. Kan kila in spontant p mitt bankkontor p en lrdag och ta ut 15 000 dollar kontant. Bara att g fram till disken (aldrig ngon k), presentera mig och stoppa in bankomatkortet i en dosa och knappa in pin koden fr att identifiera mig s rknar de gladeligen upp pengarna.

Har som mest ftt en frga i frbifarten om jag tnkt kpa ngot kul. Nejd svarade jag. Bra att ha lite kontanter bara till Bondens marknad och grsklippning osv. Sen var det inte mer med det.

P sossebank i Sverige hade det fr det frsta inte funnits ngot ppet kontor p en lrdag och hade det funnits s hade man ftt ka ver halva stan och skert bokat tid. Och sedan hade de frmodligen vgrat ge mig mina pengar.

Mitt rd r att be de svenska bankerna dra t skogen och ppna konto p ngon internationell riktig bank som behandlar sina kunder med respekt.
Citera
2023-12-16, 03:41
Medlem
Jag har bankkonto i Sverige Norge Finland och Danmark aldrig varit ngra problem eller frgor frtom i norge dom ville ha lite papper dock inget speciellt.
Citera
2023-12-17, 15:47
Medlem
Citat:

Rkna med att du kan f problem att frnya tex BankID den dag ditt nuvarande gr ut.

Tar fr givet att du skrivit ut dig eftersom du frgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in