• 4
  • 5
2023-12-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
0,04% lägre kostnad tycker jag det absolut är värt. Jag har den i min tjänstepension bla, närmare 2 Mkr placerat vilket ger 800kr i besparing jmf med Avanza Global.
Ja de får väl byta hemvist till ett land med avtal om dubbel beskattning liksom LF?
Men jag har båda två just nu. Betydligt mer i enskilda aktier dock. Tycker det är kul att få nyheter från bolagen och följa med lite närmare. TS har i alla fall Investor i portföljen och det är ju bra.
Citera
2023-12-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Skillnaden är dock marginell som nedan länk tydliggör.
Men nu tror jag inte TS var intresserad av en indexfond hur som helst?

https://www.smaspararguiden.se/blogg...onden-just-nu/

Jo på sikt är indexfond givet, men funderar på om inte Volvo och t.ex Nibe skulle ge mig mer avkastning på kortare sikt än det som Avanza Global ger.
Citera
2023-12-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Grejen är väl att jag som privatinvesterare har högre beta (volla). Så om jag inte gör bort mig genom att exempelvis bara köpa de sämsta bolagen eller konsekvent sälja på botten och köpa på toppen slår jag per definition index över tid (förutsatt att index går upp över tid).

Jag började investera i aktier istället för fonder i juli 2020. Om vi kollar på de tre senaste åren är OMXSPI upp 25% och min aktiedepå är upp 52%. Det största misstaget jag gjort är egentligen att behålla en liten del av pengarna i fonder, vars resultat tyvärr är ungefär lika mediokra som index.

Till den som är intresserad av att få bra avkastning till kontrollerad risk rekommenderar jag ”The most important thing” av Howard Marks. The five rules for succesful stock investing av Pat Dorsey är också bra.

Till TS: Din portfölj ser rätt märklig ut. Du kan behålla Investor om du vill, men resten är inget jag skulle vilja äga.
Tack för bra boktips! Jag håller med om att Investor ser bäst ut i hans portfölj. Det är fint att du lyckas slå index men för de flesta är nog indexfonder det bästa konceptet?
Citera
2023-12-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Portföljen ser ut på följande vis:
Telia, Ericsson, Sinch, Sbb, Sas, Ssab, Cloetta, H&m, Hexatronic, Axfood, Embracer, Electrolux, Kinnevik, Investor.
Vad ska jag ta bort och vad ska jag köpa?

Om ingen redan skrivit det så gör jag det: SAS-aktien avnoteras nästa år och blir värdelös, om jag inte missuppfattat saken totalt

https://www.placera.se/placera/redak...avnoteras.html
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in