2023-12-15, 03:34
Medlem
Är diagnostiserad med Autism 1 (Aspergers syndrom). Ville också tidigare i mitt liv bli sjukskriven/fly arbetslivet. Arbetade på en arbetsplats där jag ej trivdes. Sa upp mig och var rättfram och ärlig mot arbetsförmedlingen som gjorde att jag vidareutbildade mig. Sitter idag på en tjänst där jag trivs mycket bra.

Så mitt tips är att ge dig tusan på att arbeta med ditt intresse, i alla fall för mig har det skiftat mitt liv till det bättre. Jag är starkt intressestyrd och nu jobbar jag av bara farten.
Citera
2023-12-15, 05:22
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindruvor
(skrivit i rätt forum????)

Jag vet med 100% säkerhet att jag inte kommer klara denna process med arbetsförmedlingens program "Steg-till-arbete"... Vad ska jag göra och hur kan de påverka min situation?
Någon som vet mer eller suttit/sitter i liknande situation och kan hjälpa mig?

Lite bakgrund fakta...
Jag är nyligen diagnostiserad med Autism och ADD i vuxen ålder (28 år) och har under de senaste 3-4 månaderna förstått varför jag alltid haft så svårt att ta mig fram på egen hand i dagens samhälle.
Under mina få år inom yrkeslivet och studielivet har jag haft över 8 anställningar och flera påbörjade studier som jag inte kunnat avsluta utan avbrutit pga utmattning/psykiska förhinder.
Mina gamla mönster och försök att överleva på egen hand har varit att "håll käften, gör det bara"... men det har antingen slutat i sjukskrivningar, uppsägningar eller byte av arbete för att se om jag klarar av det istället...

Idag lever jag på soc, har inget arbete eller pågående studier och försöker börja om från början. Har en aktiv pågående kontakt med vuxen habiliteringen som hjälpt mig massor.... Jag vill helt enkelt göra om göra rätt.... Typ.

Inledde en kontakt med arbetsförmedling i juli och har nyligen nu i december fått reda på att jag i mellandagarna skall påbörja ett program kallat "steg-till-arbete" och har enorm panikångest.
Jag är inte redo. Jag mår skit. Jag vill bara fly.
Jag har precis börjat "lära känna mig själv" på nytt, börjat förstå min diagnos och försöker lära mig att bryta mina gamla mönster. Jag behöver helt enkelt mer tid att läka och återhämta mig...

Min fråga till dig/er som sitter i mer kunskap än mig... Om jag aktivt själv väljer att avbryta denna process, kommer soc neka mig fortsatt ekonomiskt stöd? Är det bättre för mig att bli sjukskriven en period för att sen ta upp kontakten med arbetsförmedlingen?
Eller har ni andra tips på hur jag kan bete mig????

Försöker läsa så mycket jag kan på internet men får så luddig information eller inget alls...

Snälla hjälp

Ritalin kan hjälpa dig. Be om att få det utskrivet.
Citera
2023-12-15, 05:26
Medlem
Majasmokers avatar
Utredd 2016 i vuxen ålder, äldre än du. Lätt asperger, medelsvår add. För asperger erbjöd de till att börja med 6 gruppsamtalsomgångar med 2 "ledare" sen fortsättning om man kände för det. För add Concerta. Båda helt meningslösa/verkningslösa. Detta i Stockholm. Sen har jag inte kollat om det finns nån annan hjälp. Jag gav upp. Det ligger liksom i add:arens natur.

Glömde skriva att jag är vaktis. Det är ett "riktigt" jobb men jag brukar ändå säga att jag egentligen är på en skyddad verkstad. På så sätt har jag haft tur men det är ett helvete med alla småuppgifter varje dag. Ingen särskilt fysiskt jobbigt men alla ständiga fokusförflyttningar gör mig galen & helt slut i huvudet.

Samtidigt skulle jag ju också bli tokig av ett löpande band med samma sak 100 ggr per dag & sen gå till jobbet nästa dag & göra ytterligare 100....

Men jag har också stora problem med privatlivet i form av ofrivillig ensamhet genom hela livet som såklart har skadat psyket. Hade jag haft ett normalt liv i övrigt hade jobbet inte varit nåt större problem tror jag.

Förslagen du får låter väl bra? Du måste helt enkelt tala med dem som bestämmer om ditt öde. Annars får du bita ihop & stå ut eller hamna på gatan. Vilket är värst?
Senast redigerad av Majasmoker 2023-12-15 kl. 05:36.
Citera
2023-12-15, 06:21
Medlem
GerardDepardieus avatar
Tyvärr är det mycket vanligt idag att ha ADD/Autism diagnos .

Så människor kommer inte ha lika stort tålamod eller förståelse som innan.

Eftersom ”var och varannan ” verkar har någon sorts bokstavskombination.

Mvh Gerard
Citera
2023-12-15, 06:22
Medlem
Citat:

Jag vet med 100% säkerhet att jag inte kommer klara denna process med arbetsförmedlingens program "Steg-till-arbete"... Vad ska jag göra och hur kan de påverka min situation?

Lite bakgrund fakta...
Jag är nyligen diagnostiserad med Autism och ADD i vuxen ålder (28 år) och har under de senaste 3-4 månaderna förstått varför jag alltid haft så svårt att ta mig fram på egen hand i dagens samhälle.
Under mina få år inom yrkeslivet och studielivet har jag haft över 8 anställningar och flera påbörjade studier som jag inte kunnat avsluta utan avbrutit pga utmattning/psykiska förhinder.
Mina gamla mönster och försök att överleva på egen hand har varit att "håll käften, gör det bara"... men det har antingen slutat i sjukskrivningar, uppsägningar eller byte av arbete för att se om jag klarar av det istället...

Idag lever jag på soc, har inget arbete eller pågående studier och försöker börja om från början. Har en aktiv pågående kontakt med vuxen habiliteringen som hjälpt mig massor.... Jag vill helt enkelt göra om göra rätt.... Typ.

Inledde en kontakt med arbetsförmedling i juli och har nyligen nu i december fått reda på att jag i mellandagarna skall påbörja ett program kallat "steg-till-arbete" och har enorm panikångest.
Jag har precis börjat "lära känna mig själv" på nytt, börjat förstå min diagnos och försöker lära mig att bryta mina gamla mönster. Jag behöver helt enkelt mer tid att läka och återhämta mig...

Min fråga till dig/er som sitter i mer kunskap än mig... Om jag aktivt själv väljer att avbryta denna process, kommer soc neka mig fortsatt ekonomiskt stöd? Är det bättre för mig att bli sjukskriven en period för att sen ta upp kontakten med arbetsförmedlingen?

Försöker läsa så mycket jag kan på internet men får så luddig information eller inget alls...

Snälla hjälp

Den här typen av problem med människor som inte vill jobba fast de är fullt friska finns inte i fattiga länder. Politiskt är väl lösningen att dra in socialbidraget för den som inte tar de möjligheter som erbjuds. Ut i slogen och röj sly, annars ingen bostad. Tror du skulle se annorlunda på saken med en sådan ansats.
Citera
2023-12-15, 06:24
Medlem
Blev diagnosticerad med ADD vid 27. Innan dess hade jag varit sjukskriven från 16 års ålder, hoppade av gymnasiet, satt mest hemma då jag var enormt deprimerad och hade inte ens flyttat hemifrån.

Efter diagnosen, och hjälpen (dock tar jag ej medicin), har jag från 27 till 31: flyttat halva landet (och sedan 4 ggr till), gått ner i vikt till normalvikt (-50 kilo), gått på folkhögskola och fått betyg/behörighet, börjat på universitet där jag just nu studerar samtidigt som jag har ett deltidsjobb på ca 50%.

Jag har ett socialt och aktivt liv - något som jag aldrig trodde att jag skulle klara av. Jag började med aktivitetsersättning där jag fick provjobba, och prova på skolan, och därefter har jag gått över till att få CSN och faktiskt lön. Det går.
Citera
2023-12-15, 08:22
Avslutad
Citat:

Lite bakgrund fakta...

Snälla hjälp

Se till att få läkarintyg. Då kan soc inte röra dig.
Citera
2023-12-15, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMuminTrollet
Gå och sjukskriv dig hos läkaren och sedan börjar du på kommunens dagverksamhet för psykstörda dit du kan gå några gånger i veckan för att bekanta dig med personalen.

När du ska förnya din sjukskrivning ber du personal från dagverksamheten följa med dig till läkaren, så bete dig som ett handikapp på dagverksamheten. Då blir det ännu lättare att bli fortsätta vara sjukskriven med personal som intygar att du är ett handikapp.

Då kan du gå sjukskriven länge.
Att ha autism och add är inte att vara psyksjuk.
Citera
2023-12-15, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Ritalin kan hjälpa dig. Be om att få det utskrivet.
Ritalin är droger, inget att rekommendera, varför tror du adhd diagnoserna skyökat? För att svenska folket vill ha lagligt knark.
Citera
2023-12-15, 08:40
Medlem
Skit i arbetsförmedlingen be dem dra åt helvete sen skaffar du dig ett riktigt jobb på svarta marknaden.....

Kanske kan passa dig sälja tjack du som har adhd.

I annat fall finns det massor bidrag du kan söka det är bara använda fantasin och spela teater.
Senast redigerad av Ettettettett 2023-12-15 kl. 08:42.
Citera
2023-12-15, 08:43
Medlem
Du har inte pratat med din kontakt på Arbetsförmedlingen om möjligheten till anställning med lönebidrag? Jag har själv en lönebidragsanställning, som kommer att följa mig resten av mitt arbetsliv (jag är 47), då jag har genomgått utredning (samtal med arbetspsykolog) som visar att jag har en "specifik kognitiv funktionsnedsättning" enligt AF:s kriterier. Detta ger dig en specialanpassad arbetssituation med extra stöd om du behöver det. Du själv behandlas som vilken anställd som helst, bortsett från att arbetsgivaren får extra pengar för att ha dig där!
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag
Citera
2023-12-15, 08:45
Medlem
Tror ni själva på alla de här diagnoserna dem tutar i er? Varför vill ni knäböja inför samhället och måla ut er själva som offer?

Köp knark som vanligt folk om ni mår dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in