2023-12-14, 01:23
Medlem
Så jag går efter ett vagt minne av att jag läst eller pratat med någon om just sparkonton med ränta och att banken vill fråga extra frågor ang form utav inkomst, anstälning etc. vid öppnande utav ett sådant konto.

Är det något som är att förvänta sig utav någon av de svenska bankerna, har någon erfarenhet utav avanza, nordnet, handelsbanken, seb, ica banken osv ?

Så hypotetiskt om man skulle vilja lägga in sina hårt förvärvade krypto vinster på ett svenskt sparkonto kan det bli problem med dessa "följdfrågor" ?

Jag är bara nyfiken, då jag vill ha lite koll på hur våra lagar och banker ter sig eller om jag fått den här "informationen" om bakfoten.
Då vid vanliga bankonton har aldrig några följdfrågor tillkommit förutom när man blir kund från början såklart.
Citera
2023-12-14, 01:26
Avstängd
Negreritvs avatar
Skandiabanken har aldrig jävlats med mig. Dom erbjuder 4.2% ränta i sparkonton som du förnyar varje 3 månader.
Citera
2023-12-14, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Så jag går efter ett vagt minne av att jag läst eller pratat med någon om just sparkonton med ränta och att banken vill fråga extra frågor ang form utav inkomst, anstälning etc. vid öppnande utav ett sådant konto.

Är det något som är att förvänta sig utav någon av de svenska bankerna, har någon erfarenhet utav avanza, nordnet, handelsbanken, seb, ica banken osv ?

Så hypotetiskt om man skulle vilja lägga in sina hårt förvärvade krypto vinster på ett svenskt sparkonto kan det bli problem med dessa "följdfrågor" ?

Jag är bara nyfiken, då jag vill ha lite koll på hur våra lagar och banker ter sig eller om jag fått den här "informationen" om bakfoten.
Då vid vanliga bankonton har aldrig några följdfrågor tillkommit förutom när man blir kund från början såklart.

Alla ställer väl sådana frågor? De kallar det kundkännedom som lagen kräver av dem, men frågan är vilken kännedom om kunden de egentligen får.

Det skalll mycket till för att en bank skall kunna neka en att öppna et konto som omfattas av insättningsskydd.

Dock så den kundkännedom som de skulle få från dessa frågor är ju rätt tveksam om det sedan visar sig att de transaktioner som sker på kontot inte riktigt harmoniserar med de svar du givit. Har du sagt att insättningarna kommer vara din lön och sen merparten av pengarna kommer från någon bitcoin-handelssite så har ju den "kundkännedom" som banken trott sig ha inte vara så mycket värd och då kan banken känna sig tvungen att förbättra sin "kundkännedom".

Mot den bakgrunden så är det bättre att försöka kryssa i den rutan som stämmer bäst överens med verkligheten, eller åtminstone en som passar ihop med det transaktionsmönster man kommer se på kontot.
Citera
2023-12-14, 01:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Alla ställer väl sådana frågor? De kallar det kundkännedom som lagen kräver av dem, men frågan är vilken kännedom om kunden de egentligen får.

Svenska storbanker brukar ställa betydligt mer frågor än de är juridiskt skyldiga att göra.

Mina mindre banker, samt utländska banker, frågar i princip bara om jag har skattehemvist i Sverige samt om jag lönearbetar. Sen har vi min kära svenska storbank som skickar ett långt formulär med gravt integritetskränkande frågor om vilken adress jag arbetar på och vad min chefs förstfödda son heter etc.
Citera
2023-12-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Svenska storbanker brukar ställa betydligt mer frågor än de är juridiskt skyldiga att göra.

Mina mindre banker, samt utländska banker, frågar i princip bara om jag har skattehemvist i Sverige samt om jag lönearbetar. Sen har vi min kära svenska storbank som skickar ett långt formulär med gravt integritetskränkande frågor om vilken adress jag arbetar på och vad min chefs förstfödda son heter etc.

Jag tycker inte jag har fått några speciellt integritetskränkande frågor (som de du nämner). Men det är klart att jag har bara med småbanker som swedbank och avanza att göra, håller väl mig borta från storbanker vilka de nu är.
Citera
2023-12-14, 10:22
Avstängd
Citat:
Jag tycker inte jag har fått några speciellt integritetskränkande frågor (som de du nämner). Men det är klart att jag har bara med småbanker som swedbank och avanza att göra, håller väl mig borta från storbanker vilka de nu är.

SEB.
Citera
2023-12-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
SEB.

Vad är det för "gravt integritetskränkade" frågor de ställer då?
Citera
2023-12-14, 19:34
Avstängd
Citat:
Vad är det för "gravt integritetskränkade" frågor de ställer då?

Exempelvis adress och SNI-kod (wtf) till företaget jag jobbar för, och inte bara var mina pengar kommer ifrån, utan de vill även att jag ska berätta vad jag planerar att använda mina pengar till. Och inte bara om jag har skatterättslig hemvist i Sverige, utan även alla länder jag har haft skatterättslig hemvist i, och alla länder jag har medborgarskap i.

Det är en blankett på typ 14 sidor med frågor. Mina andra banker frågar i princip bara om jag har skattehemvist i Sverige, samt om jag lönearbetar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in