• 1
  • 2
2023-12-13, 10:36
Jag har haft infektion i visdomstaden i ca 1 vecka nu med svullnad, när värktabletten går ur eller på morgonen så känner jag verkligen hur ont det gör.

Upp mot örat, i halsen, att öppna munnen, dricka/äta är jobbigt. Med värktablett så känns det helt OK.
Men jag vaknar på nätterna av att det gör ont och kan inte somna om förrän värktabletten kickat igång.

Eftersom att jag inte har feber så får jag ingen antibiotika. Vad har jag för alternativ då? Ska man bara sitta och lida?
Citera
2023-12-13, 10:37
Medlem
Du kanske behöver spola?
Citera
2023-12-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Jag har haft infektion i visdomstaden i ca 1 vecka nu med svullnad, när värktabletten går ur eller på morgonen så känner jag verkligen hur ont det gör.

Upp mot örat, i halsen, att öppna munnen, dricka/äta är jobbigt. Med värktablett så känns det helt OK.
Men jag vaknar på nätterna av att det gör ont och kan inte somna om förrän värktabletten kickat igång.

Eftersom att jag inte har feber så får jag ingen antibiotika. Vad har jag för alternativ då? Ska man bara sitta och lida?
Se till att få den utragen.

Skönt att se att du inte fått antibiotika.
Citera
2023-12-13, 10:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. Jag har haft infektion i visdomstaden 2. Vad har jag för alternativ då?
1. i tanden eller i tandköttet?
2. vad sa tandläkaren när du ställde frågan?
Citera
2023-12-13, 10:45
Medlem
Citat:

Hur har du fått konstaterat infektion? Hos tandläkaren?
Citera
2023-12-13, 10:45
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. i tanden eller i tandköttet?
2. vad sa tandläkaren när du ställde frågan?

Blev rekommenderad att använda Corsodyl (bakteriedödande medel som finns på apoteket). Men det har inte gjort någon skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur har du fått konstaterat infektion? Hos tandläkaren?

Ja, hos folktandvården.

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Skönt att se att du inte fått antibiotika.

Varför då? Jag har enbart fått det 2 gånger tidigare i livet. Nu känns det rimligt?
Senast redigerad av granitvitstark 2023-12-13 kl. 10:49.
Citera
2023-12-13, 10:50
Medlem
pn222jws avatar
Tillfällig lösning kan vara att gurgla med lite varmvatten och mald kryddnejlika.
Citera
2023-12-13, 11:15
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du kanske behöver spola?

De spolade på plats men det har inte heller gjort någon skillnad.
Citera
2023-12-13, 11:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tillfällig lösning kan vara att gurgla med lite varmvatten och mald kryddnejlika.
Trams.
Citat:
Köp Corsodyl på apoteket och skölj munnen så dödar du bakterierna och inflammationen försvinner.
Citera
2023-12-13, 12:32
Medlem
killdozer666s avatar
Är det verkligen en infektion då? Inte bara inflammation?
En tandinfektion behandlas med en dränering, sedan en rotfyllning eller en extraktion (beroende på hur stor skada tanden tagit osv), sen eventuellt antibiotika. Det är inte alla tandinfektioner som kräver antibiotika och tandläkaren väljer inte att behandla med antibiotika om det inte står helt klart att infektionen inte ger sig med något av de andra alternativen.
Citera
2023-12-13, 12:36
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Trams.

Köp Corsodyl på apoteket och skölj munnen så dödar du bakterierna och inflammationen försvinner.

Det handlar om en infektion i en tandkötts ficka, det rengörs inte genom att man sköljer eller gurglar.

Man måste mekaniskt rengöra, med tändstickor eller tråd, vilket gör ont men när smutsen är borta kommer inflammationen släppa.
Citera
2023-12-13, 12:37
Medlem
Citat:
Jag fick spola 2 gånger, sen försvann det magiskt. Vilken jäkla misär det var dock.

Antar att du kan försöka "spola" själv hemma. Hoppas du får ordning på det, och annars får hjälp. Det är nog den mest bedrövliga smärtan jag upplevt. Var svårt att ignorera och fungera som vanligt medan man hade ont.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in