2026-09-16, 20:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samowiedza
Jag hade en vän som tycktes apa efter allt jag gjorde. Det började redan i skolan.

När jag började gå på festival skulle han också med. Han blev någon slags mikrovågsrättsvariant av en hårdrockare, 3 minuter och pling så var han utspökad med battle-vest och hela sketet.
Kul, tänkte jag, kul att han hade öppnat öronen för vettig musik så man slapp höra hans jävla hip-hop.
Men det hela blev än mer bisarrt varje år som följde.

När jag skaffade körkort dröjde det inte mer än ett halvår innan han också skaffade körkort. Vilket inte hade varit konstigt om vi var jämnåriga, men det är vi inte. Han hade haft 3 år på sig att ta sitt jävla körkort, men skulle prompt sno min plats i rampljuset.

Jag skulle vara skitball och skaffa en BMW E36 för att hävda mig emot hans ronkiga gamla Saab. Då köper fanskapet en BMW E36 i samma kulör.

När jag strax därefter skaffade mitt första riktiga förhållande och blev förlovad, ja då skulle han självklart ragga upp första bästa bimbon och förlova sig med henne.

Jag satt och såg på sociala medier hur de åkte till exakt samma resmål som jag och min bimbo.
De besökte samma zoo strax efter att vi varit där, åkte till Helsingfors efter vi varit där, de tog båten till Gotland bara någon vecka efter att vi var där, ja de gjorde till och med slut strax efter att vi gjort slut.

På exakt samma sätt. Min hora till bimbo var otrogen -> sparkade ut henne och hennes fula jävla rått-hund -> neråtspiral i knark och sprit -> bli pank och flytta hem till päronen.

Hans hora till bimbo var otrogen -> han sparkade ut henne och hennes fula jävla rått-hund -> neråtspiral i knark och sprit -> han blev pank och flyttade hem till päronen.

Med detta vill jag ha sagt... jag vet inte vad jag vill ha sagt. Jag har inget bra svar på TS frågor.
Avsaknaden av en manlig förebild under hans uppväxt skulle kunna vara en förklaring, att jag tog den platsen och blev hans "pappa". Äh, jag är inte mycket för intellektuella analyser, jag ville mest spy lite galla över detta beteendet.
Garvade som fan, om detta är sant - fan vilken sjuk kille

Förstår inte hur du orkade ha med honom att göra? Jag hade klippt efter första ronden.
Citera
2026-09-17, 13:59
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Garvade som fan, om detta är sant - fan vilken sjuk kille

Förstår inte hur du orkade ha med honom att göra? Jag hade klippt efter första ronden.

Det är tyvärr helt sant.
Vi har flyttat hemifrån ungefär samtidigt, bytt lägenhet ungefär samtidigt - i samma intilliggande stad, jobbat på samma arbetsplatser.
Jag skaffade nytt jobb, en ny bostad och började om med ett nytt fruntimmer och det gjorde även han... Listan är lång.

Jag har stått ut ganska länge eftersom han är lätt att ha att göra med. Det har ju varit lite som att umgås med sig själv.

Det var först efter att en gemensam vän påpekade detta som jag började koppla ihop trådarna och inse att det faktiskt var en uppsättning väldigt osannolika och märkliga sammanträffanden.

Idag ser jag honom ibland när han råkar handla i affären som ligger allra närmast min bostad; Han har såklart flera affärer närmare honom.

Jag har märkt av vissa autistiska drag, vilket kanske är en förklaring som någon skrev i tråden.
Citera
2026-09-18, 20:42
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Alla har vi väl någon vän/bekant som uppenbarligen tycker att man är cool och som sedan tar efter sjukt mycket av hur man är/för sig och saker man gör.

Vissa saker kan ju vara normalt om man umgåtts för mycket, att man tar efter något ord eller så men vart går gränsen?

I början kanske man blir smickrad och tycker att det är lite småkul.. men i längden blir det ju mest bara vidrigt?

Ska du liksom härma din vän för att få vänner och bli omtyckt för att du vet att denne är populär och omtyckt? Jag tycker detta är vidrigt och tänkte cut some ties.. så får vi se vart du får din inspiration ifrån framöver din jävla nolla!

Jag vet ju att du är svintråkig. Så du måste väl härma mig för att framstå någorlunda ok

Vad tycker vi om detta? Vad är det för människor som sysslar med detta? Har dom ingen ryggrad? Jag hade skämts ögonen ur mig. Men det är något psykologiskt som sker?
Självprojicering at its finest.
Citera
2026-09-19, 08:40
Medlem
Brallkillens avatar
Det är människor som har en svag personlighet för egen del och en svagare integritet. Minns att det där var vanligt när man var yngre. Hur en person som upplevdes som cool/ häftig kunde få en skara beundrare som apade efter allt de sa och gjorde. Med tiden/ åldern brukar de flesta komma underfund med vilka de egentligen är och lämna det där beteendet.

Bland annat detta beteende fick mig i yngre år att undra när dessa personer egentligen skulle bli vuxna. De kunde reagera negativt på bara om man kritiserade den coole och inte sällan var det en förevändning för att man skulle åka på spö.
Citera
2026-09-19, 18:01
Medlem
Citat:
Alla har vi väl någon vän/bekant som uppenbarligen tycker att man är cool och som sedan tar efter sjukt mycket av hur man är/för sig och saker man gör.

Vissa saker kan ju vara normalt om man umgåtts för mycket, att man tar efter något ord eller så men vart går gränsen?

I början kanske man blir smickrad och tycker att det är lite småkul.. men i längden blir det ju mest bara vidrigt?

Ska du liksom härma din vän för att få vänner och bli omtyckt för att du vet att denne är populär och omtyckt? Jag tycker detta är vidrigt och tänkte cut some ties.. så får vi se vart du får din inspiration ifrån framöver din jävla nolla!

Jag vet ju att du är svintråkig. Så du måste väl härma mig för att framstå någorlunda ok

Vad tycker vi om detta? Vad är det för människor som sysslar med detta? Har dom ingen ryggrad? Jag hade skämts ögonen ur mig. Men det är något psykologiskt som sker?

Kan finnas många olika sorters personligheter som kan göra sådant här.

Den sociala kameleonten. Väldigt extrovert och gör det utan att tänka. Här är det något som görs omedvetet. En komplimang för att vara ärlig.

Den toxiska som har bakomliggande toxiska orsaker. Manipulation. Tänk lovebombing fast den vänskapliga varianten. Här går det ofta väldigt fort.
Men den kan vara riktigt elak / manipulativ om något går emot den. Är inte konflikträdd.

Den som är utan egen identitet. Tänk eips / borderline/ narcissim Nu snackar vi den som byter identitet när de byter stad. Läge att få den att fastna för någon annan. Eller att sluta umgås och använda sig av grey rock metoden.

Den snälla som är lättpåverkad. Den här personen är den som kan fastna i en kult. Är konflikträdd och lättpåverkad. Kan en troligtvis få att göra mycket korkat/roligt om de tror att det innebär att de slipper en konflikt.
Citera
2026-09-19, 18:15
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Nej det har börjat störa mig
Var dig själv. Blir ju obehagligt för mig när någon försöker låna min personlighet för att charma andra..
Vi kvinnor är ju oftast den starkare karaktären och personligheten här i Sverige. Dom svagsinta männen måste ju härma oss för att ens kunna säga något ute bland folk.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in