• 1
  • 2
2023-12-11, 15:29
Medlem
aaerligs avatar
Om du kan bevisa att den är 250w och 20km/h blir de nog tvungna att ersätta den eftersom den då räknas som en cykel.

Jag har försökt att försäkra min egen (ej laglig) och ringt runt till försäkringsbolag. Det går inte ens att stöldförsäkra dem enskilt för närvarande vilket är väldigt märkligt. Om någon har lyckats med detta via något försäkringsbolag tar jag gladeligen emot tips. Den bästa försäkringen just nu verkar vara dubbla lås varav ett är ett litelok x1 eller hiplok d1000.
Citera
2023-12-11, 16:45
Medlem
yoous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
g30d är den versionen som är godkänd för Sverige och har max kontinuerlig effekt på 250 watt och max hastighet på 22 km/h. Den omfattas alltså av försäkringen. Försäkringsbolaget måste ha kollat på europaversionen (utanför EU) som har 350watt/25 km/h.

Om du inte vet hur du skall göra för att överklaga försäkringsbolagets beslut så vänd dig till den opartiske försäkringsombudsman som finns angiven på försäkringsbolagets hemsida.
Vart någonstans hittar du att max kontinuerliga effekten är 250W för denna modell? Jag verkar bara hitta att maxeffekten är 350W.
Citera
2023-12-11, 22:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoou
Vart någonstans hittar du att max kontinuerliga effekten är 250W för denna modell? Jag verkar bara hitta att maxeffekten är 350W.

De ninebot-modeller som har modellbeteckning som slutar på D är godkända för EU-länder dvs stryper motorn till 250 watt efter ca 10 sekunder. Men motorn har fortfarande en nominell effekt på 350 watt under 10 sekunder och max 700 watt (vid start). Problemet är att Segway inte skriver det i sina specifikationer som är för E-modellen (exakt samma men ostrypt och går i 25 km/h).

Vad man får göra är att kontakta segway och fråga om de kan skicka CE-intyg på att scootern uppfyller EU-krav. Det intyget borde finnas på deras hemsida.
Citera
2023-12-12, 10:58
Medlem
det jag inte förstår är

innan kravet

elscooter över 250 watt = olaglig oförsäkrinsgsbar

elscooter efter kravet

elscooter över 250 watt = olaglig oförsäkringsbar

vem är denna lagen för etersom 20 km 250 watt gäller inte kravet men över 250 watt så gäller det men då är den olaglig?
Citera
2023-12-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool500
det jag inte förstår är

Innan kravet…
👆Det är det som är 10.000-kronorsfrågan.

Det är också obegripligt hur man ska kunna bevisa att just min elsparkcykel har en giltig trafikförsäkring om den inte är registrerad. Men jag ser inga nyinrättade krav på elsparkregister och registreringsskyltar.
Citera
2023-12-19, 04:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det är också obegripligt hur man ska kunna bevisa att just min elsparkcykel har en giltig trafikförsäkring om den inte är registrerad.
Är det verkligen fordonet som försäkras och inte föraren?
Citera
2023-12-19, 08:24
Medlem
Ja, fordonets ägare är skyldig att teckna trafikförsäkring för fordonet. Men vem är ägare, och exakt vilket är fordonet, vid en kontroll om det saknas register och id-märkning? Till skillnad mot mopeder och cyklar finns det väl inte ens ett ramnummer på elsparkcyklar.

Det blir då svårt att bevisa att det finns trafikförsäkring för just den elsparkcykel man färdas på. Eller för exempelvis polisen att bevisa att det saknas. Jag skulle kunna teckna en trafikförsäkring och sälja hundra kopior av försäkringsbrevet. Alla som har en kopia kan sen hävda att det avser just deras elspark. Om jag inte missar något?
Citera
2024-01-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ja, fordonets ägare är skyldig att teckna trafikförsäkring för fordonet. Men vem är ägare, och exakt vilket är fordonet, vid en kontroll om det saknas register och id-märkning? Till skillnad mot mopeder och cyklar finns det väl inte ens ett ramnummer på elsparkcyklar.

Det blir då svårt att bevisa att det finns trafikförsäkring för just den elsparkcykel man färdas på. Eller för exempelvis polisen att bevisa att det saknas. Jag skulle kunna teckna en trafikförsäkring och sälja hundra kopior av försäkringsbrevet. Alla som har en kopia kan sen hävda att det avser just deras elspark. Om jag inte missar något?

Jadu Sveriges lagar i ett nötskal. Försäkringsbolagen ska försäkra något som är olagligt att köra på allmän väg. Så jävla korkat. Men ja tror detta är början på att tillåta starkare maskiner. EU kanske borde göra en lag för hela unionen angående dessa elsparkar.
Citera
2024-05-07, 17:56
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:

Det är ett ickeproblem eftersom att det krävs typgodkännande av ett fordon för att kunna registrera det och därmed försäkra det. Du kan omöjligt trafikförsäkra ett fordon utan att fordonet är registrerat för att användas i trafik, vilket inga elsparkcyklar är ännu (mig veterligen). Om en modell tillslut blir godkänd så kommer den behöva uppfylla alla krav som en moped eller motorcykel kräver, vilket betyder att det ska vara bland annat ramnummer och regskyltar monterat. Innan sånna basic saker är på plats får man snällt välja att bara köra de som uppfyller kraven för att räknas som cykel. Vill man ha mer att åka med än så är det dags att köpa en vanlig moped, oavsett el eller bensin.
Citera
2024-05-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Det är ett ickeproblem eftersom att det krävs typgodkännande av ett fordon för att kunna registrera det och därmed försäkra det. Du kan omöjligt trafikförsäkra ett fordon utan att fordonet är registrerat för att användas i trafik, vilket inga elsparkcyklar är ännu (mig veterligen). Om en modell tillslut blir godkänd så kommer den behöva uppfylla alla krav som en moped eller motorcykel kräver, vilket betyder att det ska vara bland annat ramnummer och regskyltar monterat. Innan sånna basic saker är på plats får man snällt välja att bara köra de som uppfyller kraven för att räknas som cykel. Vill man ha mer att åka med än så är det dags att köpa en vanlig moped, oavsett el eller bensin.
Fast nu är det ju inte så reglerna säger. Du ska ha trafikförsäkring för elsparkcyklar som har mer än 250W eller går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 16kg, eller hur det nu var. De är inte mopeder eftersom de inte är typgodkända eller registrerade som moped, och man får inte köra dem i trafiken, men de ska ändå ha en trafikförsäkring som knappt försäkringsbolagen vet hur de ska utformas.
Citera
2024-06-10, 21:42
Medlem
Nu när en bit in på Juni varit, har någon nånsin stoppats av snuten och kolla efter försäkring?
Citera
2024-06-11, 16:40
Medlem
Citat:
Fast nu är det ju inte så reglerna säger. Du ska ha trafikförsäkring för elsparkcyklar som har mer än 250W eller går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 16kg, eller hur det nu var. De är inte mopeder eftersom de inte är typgodkända eller registrerade som moped, och man får inte köra dem i trafiken, men de ska ändå ha en trafikförsäkring som knappt försäkringsbolagen vet hur de ska utformas.
Du ska ha trafikförsäkring om fordonet:
-är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen, eller
-är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 kilometer i timmen och har en nettovikt som överstiger 25 kilogram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in