• 1
  • 2
2023-12-12, 15:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traktortommy
Hur ser det ut om de inte skall göra uppdrag i Sverige?

Men att jag arbetar i sverige

Om du bor i sverige, eller har bostad för åretrunt bruk här så är du obegränsat skattskyldig i sverige
Enda undantaget är om sverige har dubbelbeskattningsavtal med landet du får din lön från.

En utländsk arbetsgivare som inte har ett fast driftställe i Sverige måste registrera sig som arbetsgivare och betala in skatt till svenska Skatteverket för anställda som arbetar i Sverige.
Citera
2023-12-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om du bor i sverige, eller har bostad för åretrunt bruk här så är du obegränsat skattskyldig i sverige
Enda undantaget är om sverige har dubbelbeskattningsavtal med landet du får din lön från.

En utländsk arbetsgivare som inte har ett fast driftställe i Sverige måste registrera sig som arbetsgivare och betala in skatt till svenska Skatteverket för anställda som arbetar i Sverige.

Tack!

Vet du om registreringen som arbetsgivaren måste göra är väldigt komplex?

Känns som svaren jag fått är att det enklast är att göra egen firma i sverige och fakturera UAE, håller du med eller bör jag kolla med arbetsgivaren att registrera sig som arbetsgivare här?

Mvh
Citera
2023-12-12, 15:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Tack!

Vet du om registreringen som arbetsgivaren måste göra är väldigt komplex?

Känns som svaren jag fått är att det enklast är att göra egen firma i sverige och fakturera UAE, håller du med eller bör jag kolla med arbetsgivaren att registrera sig som arbetsgivare här?

Mvh

Dom flesta utländska arbetsgivarna som har anställda i sverige lägger ut denna hantering på
en bokföringsbyrå eller revisionsbyrå.
Sist jag såg ett sådant upplägg var det Baker Tilly som skötte inbetalningarna och registrering.
Citera
2023-12-13, 07:46
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Tack för svar! Jag har en enskild firma men dock inte momsregistrerat den så får ta och göra det!

Antar att lönen halveras ungefär av det man fakturerar t.ex fakturerar jag 50 får jag ut 25 ish

Det är ingen moms på varor o tjänster till utlandet.

Men som du säger bra precis 50% av det du drar in försvinner, konstigt nog inte till skola vård och omsorg dit går nog 1% och 49% till en hel hög med administratörer som inte behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in