• 7
  • 8
2023-12-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vad ska Sverige ha för skit? Jobbar du heltid i DK skattar du där.
Inte enligt öresunds-vad-det-nu-heter i Malmö. De sa att man betalar skatt i båda länder. Har för mig att stöldverket uppgav samma sak när jag ringde dom om det.

Chatgpt till och med räknade ut att det inte skulle löna sig.
Citera
2023-12-13, 09:37
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Inte enligt öresunds-vad-det-nu-heter i Malmö. De sa att man betalar skatt i båda länder. Har för mig att stöldverket uppgav samma sak när jag ringde dom om det.

Chatgpt till och med räknade ut att det inte skulle löna sig.
Det stämmer inte. Jobbar du heltid i Danmark skattar du för den inkomsten i Danmark.

Har själv jobbat nästan 15 år i Köpenhamn. Min danska inkomst beskattades i Danmark och de få pengar jag tjänade i Sverige (räntor och lön från idrottsförening) skattade jag för i Sverige.

Sen danska deklarationen är mycket enkel och hörs online.
Citera
2023-12-13, 09:48
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Jobbar du heltid i Danmark skattar du för den inkomsten i Danmark.

Har själv jobbat nästan 15 år i Köpenhamn. Min danska inkomst beskattades i Danmark och de få pengar jag tjänade i Sverige (räntor och lön från idrottsförening) skattade jag för i Sverige.

Sen danska deklarationen är mycket enkel och hörs online.
Jaja. Då ljög de väl då.

Så du menar att man enbart betalar 25% totalt och då enbart till dk?
Citera
2023-12-13, 09:54
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Jaja. Då ljög de väl då.

Så du menar att man enbart betalar 25% totalt och då enbart till dk?
Absolut inte 25%. Det hade ju antagligen varit en av EUs lägsta skatter. Jag tror jag brukade snitta runt 46% i skatteavdrag i Dk.

Det hade ju varit helt ohållbart att skatta för samma inkomst två gånger. Då hade ju ingen tyckt det var lönt att jobba i danmark
Citera
2023-12-13, 11:06
Medlem
Citat:
Absolut inte 25%. Det hade ju antagligen varit en av EUs lägsta skatter. Jag tror jag brukade snitta runt 46% i skatteavdrag i Dk.

Det hade ju varit helt ohållbart att skatta för samma inkomst två gånger. Då hade ju ingen tyckt det var lönt att jobba i danmark
Du betalar väl inte 46% om du bor i sverige o jobbar i danmark?
Citera
2023-12-13, 11:12
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Du betalar väl inte 46% om du bor i sverige o jobbar i danmark?
Jo, jag hade 46% avdrag. Spelar ingen roll var du bor, det är hur mycket du tjänar som avgör. Vet inte om de har kvar det men över en viss gräns betalat du mer i skatt. Kallades topskat.

Här förklaras det.
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-...t-introduktion
Citera
2023-12-13, 11:31
Medlem
Citat:
Jo, jag hade 46% avdrag. Spelar ingen roll var du bor, det är hur mycket du tjänar som avgör. Vet inte om de har kvar det men över en viss gräns betalat du mer i skatt. Kallades topskat.

Här förklaras det.
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-...t-introduktion
Okej.
Citera
2025-02-16, 22:58
Medlem
Hallonochjordgubbars avatar
Hur funkar det nuförtiden med jobb som svensk på Kastrup?
Finns det nåt där man har en fördel? Jobbat inom flyget förut men rödnosen och SAS hade såna sökvolymer så man blev bortgallrad.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in