2023-12-10, 18:57
Medlem
"Datorn startades inte korrekt".

Går man via avancerade alternativ och försöker wipea datorn här och installera nytt står det bara att datorn behöver mer minne för att installera windows.

Försöker gå in i BIOS men hittar inget där om att rensa hela datorn för att sen starta upp via windows på USB-sticka. Google och youtube säger olika saker som inget fungerar.

Hur fan gör jag? Vill bara rensa fanskapet och börja om från början
2023-12-10, 19:16
Medlem
Du ska boota via usb inte köra installationen inne i Windows.
I med stickan, starta om datorn och dutta på F8 under uppstarten(om det nu är det som är bootmenyn), välj USBstickan

Du kan också ändra bootorder i BIOS så att datorn bootar med USB som första enhet.

Har du gjort stickan bootbar?, lättast är att använda som tråden under föreslår, Mediacreationtool, då fixar den allt man behöver.

Ladda ner verktyget och gör en bootbar sticka, den tankar automatiskt ner senaste versionen av Windows och gör stickan bootbar.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Senast redigerad av peckapecan 2023-12-10 kl. 19:22.
2023-12-10, 19:18
Medlem
Glits avatar
Du laddar ner windows creation tool och väljer att ta bort alla personliga filer och installera operativsystemet på nytt.
2023-12-10, 19:25
Medlem
tomatlarss avatar
Hårdisken eller ram minnet kanke håller på att dö. Beroende på vad som menas med "minne" i detta fall.
2023-12-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du ska boota via usb inte köra installationen inne i Windows.
I med stickan, starta om datorn och dutta på F8 under uppstarten(om det nu är det som är bootmenyn), välj USBstickan

Du kan också ändra bootorder i BIOS så att datorn bootar med USB som första enhet.

Har du gjort stickan bootbar?, lättast är att använda som tråden under föreslår, Mediacreationtool, då fixar den allt man behöver.

Ladda ner verktyget och gör en bootbar sticka, den tankar automatiskt ner senaste versionen av Windows och gör stickan bootbar.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Jag glömde göra den bootbar. Tack. Jag gör detta nu via microsofts hemsida.

Jag tror inte F8 gör något vid start (lenovo) men jag kan prova igen. Jag testade tidigare idag att via BIOS ändra bootorder men får bara upp CD eller removeable object eller vad det stod som andra alternativ. Antar att den är USB?
2023-12-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Jag glömde göra den bootbar. Tack. Jag gör detta nu via microsofts hemsida.

Jag tror inte F8 gör något vid start (lenovo) men jag kan prova igen. Jag testade tidigare idag att via BIOS ändra bootorder men får bara upp CD eller removeable object eller vad det stod som andra alternativ. Antar att den är USB?

Lenovo har väl F2 eller F12

Stickan syns ju inte som bootbar om den inte är det
2023-12-10, 19:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Hårdisken eller ram minnet kanke håller på att dö. Beroende på vad som menas med "minne" i detta fall.
Instämmer, man lagar inte taket på ett hus som rasar...
2023-12-11, 05:53
Medlem
Bra om man passar på att ta bort alla partitioner på disken och trycker nästa så USB själv skapar nya rätt. Tar bara några sekunder extra. Det har fixat fel som blev kvar eller kom tillbaka när folk först bara försökte formatera, återställa, reparera på olika sätt.

Kopplar ur alla andra diskar tills USB har installerat om klart. USB kan ibland lägga något på annan disk som Windows behöver för att starta, svårare att veta vilken disk som orsakar fel i framtiden mm.
Senast redigerad av panpo98 2023-12-11 kl. 05:58.
2023-12-11, 06:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
"Datorn startades inte korrekt".

Går man via avancerade alternativ och försöker wipea datorn här och installera nytt står det bara att datorn behöver mer minne för att installera windows.

Försöker gå in i BIOS men hittar inget där om att rensa hela datorn för att sen starta upp via windows på USB-sticka. Google och youtube säger olika saker som inget fungerar.

Hur fan gör jag? Vill bara rensa fanskapet och börja om från början

Du kan alltid använda Windows inbyggda funktion för ÅTERSTÄLLNING..
Mitt råd är att dock att alltid köra: Dism och "System File Checker" innan återställningen, för att kolla och reparera ev. mjukvarufel fel i din PC INNAN du återställer din dator.

Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/...3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth (Tryck Enter)

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om.. och utför återställningen:
Start-meny, Kugghjulet, system och återställning...
Väljer du att ta bort allt data så tar det ett par timmar, men allt gammalt kommer då att raderas..
Fördel med återställning jämfört med installation via USB är att alla drivrutiner etc. finns där redan från start..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-12-11 kl. 06:53.
2023-12-11, 18:47
Moderator
Rassas avatar
Tråd finns: (FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopiera Windows

Lås på /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in