2023-12-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Alltså, vad är det för slutsatser du drar?

Spontant känns det som att du gjort en totalvurpa i dina funderingar.

Kan mycket väl vara så, men det skadar ju inte att vara väl förberedd?

Satt och gick igenom lite angående på vad som ansågs behövas göras och i och med att jag inte är någon hantverkare så har jag ju heller ingen aning.

Dock kvarstår ju frågan om varför man köper ett gammalt hus där "tekniska livslängden" gått ut för x5 pengarna mot vad det kostade då.
Citera
2023-12-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
och byggtekniken var densamma 1920 eller 1740 som 2023 ?

ett fönster på den tiden tillexempel var gjort i rent trä, speciellt för ett fönster. Då höll ett fönster hur länge som helst om man underhöll det. Nu är det plast, eller spån eller nått annat skräpmaterial. Måste säkert bytas inom 20-30 år för då är det helt värdelöst.

allt uträknat för att hålla bnp uppe

Idag har man fönster i PVC eller aluminium. Träfönster står inte en chans i livslängden mot dessa material.
Citera
2023-12-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -POLISEN
Gjordes det fukttest?

Känns det rimligt ändå att bo i ett snart 40år gammalt hus är du endast målat om väggarna? Varför målar man bara om väggarna efter 40år. Varför inte byta ut panelen samtidigt? Du tänker att du gör det oom 30 år till när det till och med börjar synas på insidan att det är dags?
Fukttest gjordes oxå utan anmärkningar. Varför byta ut panelen när det inte behövs?!
De behöver målas var 10de år. I mitt fall 15de år.
Besök forumet byggahus.se där finns många kunniga som ger svar på dina frågor.
Citera
2023-12-10, 21:12
Medlem
Citat:
Dåligt framfört av mig.

När jag syftar till tak så menar ju jag också underlagspapp, råspont, strö och bärläkt samt i vissa fall kanske även takstol och isolering.
Samma sak angående de övriga listade också, "allt som allt" och inte bara just fönster då etc.

Jag förstår till fullo att man gör lite "pö om pö" och inte allting direkt..

Min undran var ju också då snarare till folk som redan har det knapert med räntan just nu och går på knäna. Risken om man inte gör det under "livslängden" är ju att det får mycket större konsekvenser efteråt?

Låt säga att det är dags för ett takbyte (med allt vad det innebär) Kollar man på offerter så är det runt 1500-3000kr Kvm beroende på och standard tak är ju ändå runt 150-200kvm tak.

Hursom så inom 30-40år ska ju princip hela huset göras nytt bara att man gör lite i taget?

Nä, hela huset behöver inte göras om på 30-40 år

Dessutom är man lite händig så gör man tex ett byte av papp, läkt och pannor själv, och då kostar det en tiondel av det priset.
Citera
2023-12-10, 21:17
Medlem
Man underhåller huset medan det åldras. De som idag bor i 70-tals villor har bytt både tak och fönster, badrum och kök minst en gång.

Det är totalt hål i huvudet att först få för sig att "alla överbelånade idioter som tror pengar är gratis och renoverat på kredit senaste 25 åren" nu plötsligt har hus som förfaller. De som har stora lån har troligtvis generellt sett mycket gott skick på sina bostäder. Den uppgång som varit på bostäder samt räntan senaste 20 åren har gjort det busenkelt för vem som helst att låna upp 150k för att byta tak medan bostaden ökat 200 i värde. De som skött detta rätt har idag minimala lån och en bostad värd massor med pengar.

Nej, du har nog inte hittat "slutet för beggade bostäder"
Senast redigerad av kalleboool 2023-12-10 kl. 21:23.
Citera
2023-12-10, 21:23
Medlem
Förstår inte riktigt varför kopparrör eller isolering skulle gå sönder förutsatt att det används normalt, dvs isolering i vägg eller golv där det inte tränger in fukt.

Vadå att en dörr skulle bara hålla 15 år? Kan hålla 500 år, kanske en karm som slår sig och måste riktas om
Citera
2023-12-10, 21:30
Medlem
Citat:
Gjordes det fukttest?

Känns det rimligt ändå att bo i ett snart 40år gammalt hus är du endast målat om väggarna? Varför målar man bara om väggarna efter 40år. Varför inte byta ut panelen samtidigt? Du tänker att du gör det oom 30 år till när det till och med börjar synas på insidan att det är dags?

Varför skulle man byta panelen? Anledning att man målar den är ju just för att slippa byta ut den.

Du har en väldigt märklig syn på hur man underhåller ett hus.

Min panel på huvudelen av huset är 150 år gamnal, och I fint skick. Resten är 44 år (tillbyggnad) och inget fel på den heller.
Citera
2023-12-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Slutsatsen är åt helvete.
Mitt hus är från 1989 och jag har renoverat förstås badrum och kök och målat om inomhus och utomhus och bytt golv och värmesystem och vitvaror.
Just nu ser inget behov av åtgärder överhuvudtaget.
Betongtaket är original. Gjorde besiktning i somras och hittade några spruckna plattor inget mer.
Det var väl ungefär vad TS beskriver som behöver renoveras på 35 år. Om 15 år så kan du behöva byta tak. En del byter även elcentral till automstsäkringar och jordfelsbrytaren.

En del saker har under historien varit dåliga under vissa perioder. Vet bostadsrättsföreningar som tvingats byta fönster efter 20 år.
Senast redigerad av Mynicname 2023-12-10 kl. 21:37.
Citera
2023-12-10, 21:47
Medlem
TrueCs avatar
Generellt kan man säga att hus från slutet sextio, början sjuttio är de som är byggda att rivas efter 50 år. Finns så klart undantag, men satan vad det underdimensionerades både bärighetsmässigt och isolermässigt den perioden. Mögel, sättningar, sönderfallande grunder/källare, ja skit så långt ögat kan nå, iallafall under det senaste varvet spackel.

I övrigt har svenska hus hållit relativt hög standard, och i regel kan de mesta på din lista väntas med i ett tiotal år till innan det byts, även om det gjort sitt.
Citera
2023-12-10, 21:52
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och det vill du bevisa genom att peka på att inga hus från 60-talet och framåt är äldre än drygt 60år eller vad?

Det är inget bevis tjockskalle, utan en prognos.
Typhus är helt enkelt inte byggda för att hålla längre.
Citera
2023-12-10, 21:53
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Idag har man fönster i PVC eller aluminium. Träfönster står inte en chans i livslängden mot dessa material.

Snicksnack. Lycka till med dina aluminiumbågar, det som återstår av dem om 150 år.

Kådrikt virke håller 4-ever, om man underhåller med vettigt material.

Dagens plast- och lättmetallfönster må vara underhållsfria, baksidan är att de är omöjliga att underhålla (och givetvis att de ser förjävliga ut och saknar all skönhet/charm). När de börjar kärva så får du byta ut hela skiten istället för kanske en liten del av träkarmen eller fönsterbågen.
Citera
2023-12-10, 21:55
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Du menar (i princip) att ett trähus håller i 20-40 år? Ta med familjen till Skansen någon sommar, vet jag!

Husen på Skansen är dock byggda med riktiga material och gamla metoder. Vi pratar senvuxen undertryckt gran i fönster, knuttimrat och tjärat. Dagens "trähus" spelar över huvud taget inte i samma liga. Hus byggda på gammalt sätt med gamla material håller i hundratals år med rätt underhåll. Hus byggda på modernt sätt med modernt skitvirke och plastiga "underhållsfria" komponenter har en livslängd räknad i decennier istället för århundraden.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Konstigt, jag har originalfönster från 1847 i min kåk. Undrar hur de höll sig utan PVC...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in