2023-12-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då får du berätta för marknaden att den har fel.

Marknaden har väl inte fel?

Det är väl givet att man inte tänker ”jag ska betala nu för 40-50år gammalt virke”
Citera
2023-12-12, 18:21
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ja det finns folk till allt. Låter som dom äldre gubbarna "jag har minsann gjort så här å alla år" "jag har haft det så i alla år" "och det fungerar än idag"

Så då innebär det att det att det gäller för alla i vårat land?

Dina PVC- och aluminiumfönster har en livslängd på 20-30 år (enligt tillverkarna). Träfönster som underhålls klarar utan problem tre-fyra gånger det. Du är bara larvig om du påstår motsatsen.
Citera
2023-12-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -POLISEN
Marknaden har väl inte fel?
Det brukar den inte ha, och enligt den ökar priset på bostäder.
Citat:
Det är väl givet att man inte tänker ”jag ska betala nu för 40-50år gammalt virke”
Kan tänka mig att väldigt många hus som säljs har den åldern.

Som jag skrev tidigare, ett av de mest populära områdena där jag bor, har hus från början av 1900-talet, och prislappar på tio miljoner.
Citera
2023-12-12, 18:32
Medlem
SevenS1nss avatar
Du har glömt plattan? Vi hade oturen att råka ut för en ruffel-och-bågare som gav offert på 80. Vi acceptade och han kom och gjöt. Sen visade det sig att han dragit avloppen fel samt kostnaden hade blivit 70k dyrare av nån anledning.

Hela husbygget var för övrigt ett litet mirakel av skenande slutfakturor och saltade räkningar. Tack och lov hade vi det mesta i maskinväg själva.
Citera
2023-12-12, 21:36
Medlem
Citat:
Husen i sig är inga värdeinvesteringar, det är ju tomten med tillhörande läge.

Knappast att man väljer att betala x10 priset på redan monterat virke?

Det är ju en kombination. En obebyggd tomt bredvid en med ett 50 år gammalt hus kommer inte att kosta lika mycket.

Vad virket kostade när huset byggdes är det ingen som bryr sig om direkt.
Citera
2023-12-18, 12:01
Medlem
Citat:
Det brukar den inte ha, och enligt den ökar priset på bostäder.
Kan tänka mig att väldigt många hus som säljs har den åldern.

Som jag skrev tidigare, ett av de mest populära områdena där jag bor, har hus från början av 1900-talet, och prislappar på tio miljoner.

Sinnessjukt egentligen vad folk betalar för hus.
Citera
2023-12-18, 12:08
Medlem
Citat:
Sinnessjukt egentligen vad folk betalar för hus.
Jag tycker nog det är mer sinnessjukt vad folk betalar för sina hyresrätter.
Citera
2023-12-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Dina PVC- och aluminiumfönster har en livslängd på 20-30 år (enligt tillverkarna). Träfönster som underhålls klarar utan problem tre-fyra gånger det. Du är bara larvig om du påstår motsatsen.

I praktiken brukar livslängden vara längre.

Mina fönster är nu 40 år gamla, inga problem.

Underhållsfritt.
Citera
2023-12-21, 13:49
Medlem
Citat:
Jag tycker nog det är mer sinnessjukt vad folk betalar för sina hyresrätter.

Jaa, absolut haha.. Det är ju jämförbart med 100% ränta
Citera
2023-12-21, 17:16
Medlem
Citat:
När tror ni nästa käftsmäll kommer för alla som nu har det svårt med räntan?

Satt och fundera lite på olika livslängder på ett hus då jag själv är inne på att bygg nytt (stomrest) inom en framtid.

Google is your friend så kollade upp lite vad som sägs av "Diverse experter" kring ämnet och jag är helt med på att man kan tulla lite på årtalen likt en konservburk som gick ut för någon vecka sedan. Men någonstans måste det ju ändå bli aktuellt här också.

Siffrorna kan ju givetvis vara helt åt helv*te men någonstans känns det rätt rimligt?

Tak:
Betongtakpannor: 30-50 år
Tegeltak: 50-100+ år
Plåttak: 40-70 år
Fasad:
Träpanel: 20-40 år
Putsad fasad: 30-50 år
Fibercementskivor: 50+ år
Fönster:
Träfönster: 20-30 år
Aluminiumfönster: 20-40 år
PVC-fönster: 20-40 år
Dörrar:
Trädörrar: 20-30 år
Ståldörrar: 30-50 år
Glasdörrar: 20-30 år
Golv:
Parkettgolv: 20-30+ år
Laminatgolv: 15-25 år
Klinker eller kakel: 20-50+ år
Värme- och kylsystem:
Värmepump: 15-25 år
Oljeeldad panna: 15-30 år
Gaspanna: 10-30 år
VVS (Vatten, Värme, Sanitet):
Vattenrör (koppar): 40-60 år
Avloppsrör (plast): 25-45 år
Varmvattenberedare: 10-20 år
Elinstallationer:
Elkablar: 30-50+ år
Elcentral: 20-40 år
Uttag och strömbrytare: 15-25 år
Isolering:
Glasullsisolering: 20-30 år
Cellulosa- eller mineralullsisolering: 30-40 år
Trädgård och utomhusytor:
Altan: 20-25 år (beroende på material)

Drar man ett snitt på allting så har det ungefär en livslängd på isch 30år, och det är ju någonting som bör göras.

Just nu tycker jag det är väldigt många risiga hus ute som egentligen enligt ovan uträkning inte är något annat än renoveringsobjekt men de säljs som "Totalrenoverade" för att de har lagt ny klinkers i ett badrum och målat om knullrummet nere i källaren.

Vad tror ni, kommer det komma en ordentlig turn för folk eller är siffrorna helt nonsens?
Jag menar, det borde ju bli krav mtp miljöfrågan också att man ska se till att ha det hyfsat fräscht och energisnålt?

Slår man ihop alla dessa priser om vad det kostar att renovera så kostar det ju MINDRE att riva skiten och bygga ett nytt hus...

Rimlig värdering numera borde ju vara att hus som är byggda 1990 eller tidigare som inte är renoverade borde värderas endast för tomten - rivningskostnad.

Diskutera gärna i smågrupp.

Mvh, Polisen.

Jag skulle säga att dina siffror verkar dragna ur röven, uppåt väggarna fel på det mesta!
Förövrigt renoverar man löpande det som behövs, mitt timmerhus står på torpargrund byggt sent 1800tal fundera på den du!😁
Citera
2023-12-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Jag skulle säga att dina siffror verkar dragna ur röven, uppåt väggarna fel på det mesta!
Förövrigt renoverar man löpande det som behövs, mitt timmerhus står på torpargrund byggt sent 1800tal fundera på den du!😁

Haha, säger inte att jag har rätt och alla andra idioter fel.

Headline på tråden är givetvis missvisande kanske och låter som att jag har "kommit" på nått som ingen annan har..

Var också mer en undran från någon som har tummen i hand men ändå sugen på hus och då slog tanken mig när jag satt och googlade.

Givetvis håller det längre, frågan är om nya hus som bygga 1990+ verkligen gör det?
Citera
2023-12-22, 20:58
Medlem
Citat:
Haha, säger inte att jag har rätt och alla andra idioter fel.

Headline på tråden är givetvis missvisande kanske och låter som att jag har "kommit" på nått som ingen annan har..

Var också mer en undran från någon som har tummen i hand men ändå sugen på hus och då slog tanken mig när jag satt och googlade.

Givetvis håller det längre, frågan är om nya hus som bygga 1990+ verkligen gör det?

Jag skulle nog påstå att moderna hus har betydligt kortare livslängd beroende på sämre materialval och konstruktion, en del hus idag är bara rena gipskartonger klädda med olika sorters fasad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in