2023-12-09, 22:11
Medlem
Fråga: Vet någon vilken lag som reglerar att uttag av tjänstepension får ske tidigast vid 55, eller regleras det bara av avtal?

Pensionsbolagens avtal säger 55 år, även Avanza och Nordnet, men är det kopplat till en specifik lag eller skattegrej? Dvs att avdragsrätt för företaget för tjänstepension kanske ej finns om pensionen tillåts lyftas innan 55?

Det enda jag hittat är att de som får tjänstepension från staten tidigast får ta ut dessa vid 61 år.
Direktpension ger ju förstås mycket mer flexibilitet, men det är inte vad min fråga rör här.
Citera
2023-12-09, 23:14
Avstängd
Ingen lag, men den är framförhandlad kollektivt, alltså gäller samma regler för alla
Citera
2023-12-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ingen lag, men den är framförhandlad kollektivt, alltså gäller samma regler för alla
Ja för alla som ingår i samma kollektiv.
Citera
2023-12-09, 23:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Fråga: Vet någon vilken lag som reglerar att uttag av tjänstepension får ske tidigast vid 55, eller regleras det bara av avtal?

Pensionsbolagens avtal säger 55 år, även Avanza och Nordnet, men är det kopplat till en specifik lag eller skattegrej? Dvs att avdragsrätt för företaget för tjänstepension kanske ej finns om pensionen tillåts lyftas innan 55?

Det enda jag hittat är att de som får tjänstepension från staten tidigast får ta ut dessa vid 61 år.
Direktpension ger ju förstås mycket mer flexibilitet, men det är inte vad min fråga rör här.

Det är avtal. Det är bara statliga pensioner som regleras i lagar.

De yngsta som kan ta ut tjänstepension är nu ca 50 år eftersom reglerna ändrades 2015 och pensionsåldern för en del grupper höjdes.
Citera
2023-12-10, 05:52
Medlem
Aktieklipparns avatar
För min årskull så började man tjäna in pensionsrätter (SAF-LO) vid 28års ålder

Vid 29 års ålder blev jag sjukpensionär. I skrivandets stund har jag 730.000 i Avtalspension

Någon som vet hur länge jag tjänar in pensionsrätter till tjänstepension.. 65år eller
höjs det till 68år som allmänna pensionen? (prognosberäkning för födda 1970 tom 1980)

Jag tar ut min avtalspension från 55år för jag ser bara fördelar med det
Senast redigerad av Aktieklipparn 2023-12-10 kl. 06:43.
Citera
2023-12-10, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inkomstskattelagen styr när p-klassade försäkringar kan betalas ut och den kortaste tiden de kan tas ut på 5 år. Undantag finns för försäkringar tecknade enligt den så kallade kompletteringsregeln ( köpa ikapp).
Citera
2023-12-10, 10:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
För min årskull så började man tjäna in pensionsrätter (SAF-LO) vid 28års ålder

Vid 29 års ålder blev jag sjukpensionär. I skrivandets stund har jag 730.000 i Avtalspension

Någon som vet hur länge jag tjänar in pensionsrätter till tjänstepension.. 65år eller
höjs det till 68år som allmänna pensionen? (prognosberäkning för födda 1970 tom 1980)

Jag tar ut min avtalspension från 55år för jag ser bara fördelar med det
66 år är högsta ålder för tillfället, lär skruvas upp ett år till i närtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in