2023-12-09, 19:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Och tänker man inte på miljön så är smaken bättre.

Du är bög

Jag odlar själv så jag lägger in gurkor och kål och grejer. Har pärlhöns också så ägg och kött är fixat.👍

Sorry, var tvungen 😂

Finns väl ingen som tvingar dig men vilket tråkigt liv du måste leva.
Nej ser inget tråkigt i att inte äta grönsaker och frukt
Citera
2023-12-09, 19:24
Medlem
Citat:
Tjenare.

Äter ni sallad på vintern?

Själv försöker vi äta inom säsong så en kålsallad eller varm sallad med brysselkål gör vi ibland.

Tomater och grejer smakar ju inte ett skit just nu så gör ni typ grönsallad av gammal vana under vinterhalvåret trots att det är dyrt och osmakligt?

Japp, ofta vitkål. Gjorde precis en pad thai med stekta morötter, squash, vitlök, paprika o vitkål. Till det ett par ägg som jag rörde ner samt glasnudlar Enkelt, billigt och gott!
Citera
2023-12-09, 19:31
Medlem
Denoms avatar
Kål och rotfrukter blir det såklart, det är sånt som ska ätas nu ändå om man tänker efter.
Citera
2023-12-09, 19:33
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nej ser inget tråkigt i att inte äta grönsaker och frukt
Du kommer dö i femtioårsåldern pga din diet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Japp, ofta vitkål. Gjorde precis en pad thai med stekta morötter, squash, vitlök, paprika o vitkål. Till det ett par ägg som jag rörde ner samt glasnudlar Enkelt, billigt och gott!
Kung. Grönsaker är Nice men aldrig sallad på vintern.
Citera
2023-12-09, 19:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Fan snackar du om ditt jävla fårhuvud. Finns väl fan ingen som tror och tycker att man får c-vitamin brist om man inte äter kalla grönsaker? Herre gud…

Du har bara inte mött salladsskålsfolket. De måste ha sallad ur en skål till varje måltid. Joho, du har mött dem, du ljuger bara.
Citera
2023-12-09, 19:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du kommer dö i femtioårsåldern pga din diet.

Kung. Grönsaker är Nice men aldrig sallad på vintern.
Jag har passerat 50 och har inte ätit sallad eller något på 35 år
Citera
2023-12-09, 19:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jo tonfisk, lax ägg är typiska grönsaker.

Nej det är vad man har till grönsakerna i en sallad.
Citera
2023-12-09, 22:15
Medlem
Germanofils avatar
Ja ofta savoykål, rödkål och morötter. Ruccola ibland.
Citera
2023-12-09, 22:20
Medlem
Tror många blandar ihop sallad med sallat.
Citat:
Sallat eller sallad. Vad heter det egentligen? En del kanske tror att det är samma sak, men så är det faktiskt inte! Sallad är matträten som man blandar ihop och sallat är det svenska namnet på det släkte med korgblommiga växter, Lactuca, tillhörande familjen Asteraceae, där de vanligaste sorterna av sallat, isbergssallat och huvudsallat, ingår.
https://www.bondeniskolan.se/for-ele...t/?odla-sallat
Citera
2023-12-09, 23:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Äter faktiskt sallad med jämna mellanrum under vintern, men det är inte utan att det ändå känns lite märkligt.
Inte märkligare än att äta ex sushi på vintern.
Citera
2023-12-10, 01:23
Medlem
Inte så mycket grönsallad. Istället morötter, kål, tomater, inlagd gurka och grönsaker, bönor, frysta grönsaker typ ärtor, majs, m.m. Får bra tomater även under vintern. Visst äter man grönsaker under vintern.
Citera
2023-12-10, 01:32
Medlem
Vadå säsong? Det är väl sommar i växthusen året runt. Kan inte tänka mig att särkilt mycket sallad odlas på friland idag. Den odlas antagligen inte ens i jord.

Beträffande att vitkål blir dålig innan man hinner äta upp den. Går utmärkt att frysa. Måste bara förvällas lätt först. Sedan jag kom på det strimlar jag hela huvudet och ångkokar. För mina strimlor räcker 5 minuter och den blir inte genomkokt utan kan tillagas vidare när man ska äta den. Men det bror så klart på hur finstrimlat man gör, kan krävas både lite kortare och lite längre tid. Man får prova sig fram. Perfekt att ha i portioner i frysen.
Senast redigerad av filifjonken 2023-12-10 kl. 01:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in