2023-12-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Eh, The Temptations som faktiskt gjorde originalet av My Girl är ju att föredra.

Herregud, såg inte ens att du skrev Phil Collins och David Bowie och Jagger. Ska det föreställa ett skämt? Deras urvattnade versioner får närmast liknas vid dålig pop, knappast soul. Att du ens skriver deras namn i en sån här tråd är löjeväckande och överhuvudtaget inte något som TS bör lyssna på.

Till TS: lyssna på originalen till låtarna istället, det är äkta soul:

The Supremes - You Can’t Hurry Love
Martha Reeves & the Vandellas - Dancing In the Street
Wilson Pickett - In the Midnight hour

Du har hunnit editera din kommentar efter att jag svarade. Till att börja med rekommenderar jag att du faktiskt läser den post jag svarade på. Och sen kan du läsa en gång till vad jag faktiskt skrivit. Bara löjligt att hålla på som du gör. Rolling Stones kan sin soul och har en hel del av sina rötter där. Fantastiska trummor i Phil Collins version som påminner om Phil Spector produktion.
Citera
2023-12-09, 21:48
Medlem
Whitney!

Gillar denna lite mer nedtonade versionen av henne från det album som verkade vara ett stort steg på vägen mot ett bättre liv - tyvärr blev det inte så

It's not right but It's okay
https://music.youtube.com/watch?v=2C...5DmPWLuXQ3ksv5
Citera
2023-12-09, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Tackar, just Motown surrade syrran om idag. Vad är det, det verkar vara jättemånga artister? Hajar inte, riktigt svängigt är det i alla fall!

Tack för alla tips, jag grindar på lite i bakgrunden.

Edit: Tex. nu när jag spanade in Motown igen så kom denna klassiker som även jag känner igen, det är ju magi på riktigt ju:

The Contours - Do You Love Me 1996

https://youtu.be/loHOhxsglKI?si=ZTGGjlYSQEw8Rbm5

Motown är ett musikbolag med rötter i Detroit som bildades av Berry Gordy. Han skrev bland annat Reet Petite åt Jackie Wilson. Motowns musik kom att definiera en stor del av 60-talet med grupper och artister som The Temptations, The Miracles, The Supremes, The Four Tops, Marvin Gaye och Stevie Wonder. Motown hade ett husband vid namn The Funk Brothers som aldrig fick något reellt erkännande. De spelade på fler listettor än the Beatles, Elvis Presley, Rolling Stones och Beach Boys tillsammans. Finns dokumentär om dem på Youtube om du är intresserad. Fantastiska musiker, däribland troligen tidernas bästa basist i James Jamerson, och bland annat därför jag blev så upprörd när en annan användare började rekommendera massa covers i pop-stil.

I början av 70-talet flyttade Motown till Los Angeles. Jackson 5 slog igenom med fyra raka listettor: I want you back, ABC, The love you save och I’ll be there. Diana Ross (från the Supremes) satsade mer på en solokarriär och film, medan stjärnor som Marvin Gaye och Stevie Wonder fortsatte att lysa.

Motown-biblioteket är närmast oändligt. Finns fantastisk bra musik där som du kan utforska. Börja med detta och inte kassa covers är mitt råd.

Stax, ett annat musikbolag, levererade också grym soul fast i ett annat stuk än Motown. Bland andra Otis Redding.
Citera
2023-12-09, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
Whitney!

Gillar denna lite mer nedtonade versionen av henne från det album som verkade vara ett stort steg på vägen mot ett bättre liv - tyvärr blev det inte så

It's not right but It's okay
https://music.youtube.com/watch?v=2C...5DmPWLuXQ3ksv5

Åh, älskar denna och Whitney!

Kul, morsan surrade om The Supremes och syrran om Motown som ni kommer med. Ska lyssna.

Hajar även och har hört i alla fall lite av det ni länkar, inte tillräckligt alls dock. Men man är kanske inte helt tappad i alla fall. Ös på bara!
Citera
2023-12-09, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
Du har hunnit editera din kommentar efter att jag svarade. Till att börja med rekommenderar jag att du faktiskt läser den post jag svarade på. Och sen kan du läsa en gång till vad jag faktiskt skrivit. Bara löjligt att hålla på som du gör. Rolling Stones kan sin soul och har en hel del av sina rötter där. Fantastiska trummor i Phil Collins version som påminner om Phil Spector produktion.

Om någon frågar efter soul så börjar man inte med Phil Collins, som byggt i princip hela sin karriär på att stjäla Motown-låtar och få den yngre generationen att tro att det är hans originallåtar. Patetiskt. Om du kallar det soul vet du inte vad du pratar om och är diskvalificerad från all vidare diskussion.
Citera
2023-12-09, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Motown är ett musikbolag med rötter i Detroit som bildades av Berry Gordy. Han skrev bland annat Reet Petite åt Jackie Wilson. Motowns musik kom att definiera en stor del av 60-talet med grupper och artister som The Temptations, The Miracles, The Supremes, The Four Tops, Marvin Gaye och Stevie Wonder. Motown hade ett husband vid namn The Funk Brothers som aldrig fick något reellt erkännande. De spelade på fler listettor än the Beatles, Elvis Presley, Rolling Stones och Beach Boys tillsammans. Finns dokumentär om dem på Youtube om du är intresserad. Fantastiska musiker, däribland troligen tidernas bästa basist i James Jamerson, och bland annat därför jag blev så upprörd när en annan användare började rekommendera massa covers i pop-stil.

I början av 70-talet flyttade Motown till Los Angeles. Jackson 5 slog igenom med fyra raka listettor: I want you back, ABC, The love you save och I’ll be there. Diana Ross (från the Supremes) satsade mer på en solokarriär och film, medan stjärnor som Marvin Gaye och Stevie Wonder fortsatte att lysa.

Motown-biblioteket är närmast oändligt. Finns fantastisk bra musik där som du kan utforska. Börja med detta och inte kassa covers är mitt råd.

Stax, ett annat musikbolag, levererade också grym soul fast i ett annat stuk än Motown. Bland andra Otis Redding.

Sjukt stadig info, tackar!

Blir väldigt nyfiknen på The Funk Brothers när du skriver - antar att det är världsklass.
Citera
2023-12-09, 22:00
På tal om RnB kan jag rekommendera Luther Vandross. Hans ”Never Too Much” är helt otrolig, men det är i och för sig en 80-talslåt:

https://youtu.be/uv7y6PKEYms?si=hdL9PT_A52cAwLS7
Citera
2023-12-09, 22:01
Medlem
Etta James

Inte lika bildskön som många av de andra donnorna hon var samtida med och en mer ärrad röst redan från början. En del av det hon gjorde går över mer åt jazz hållet men sjunga kan hon!

Jag gillade verkligen det album hon gjorde tillsammans med sin mamma då de båda kommit upp i åldern. Blue Gardenia

Från 60-talet
A Sunday kind of love
https://music.youtube.com/watch?v=sf...Il3a-LnEpJnX4L
Citera
2023-12-09, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Sjukt stadig info, tackar!

Blir väldigt nyfiknen på The Funk Brothers när du skriver - antar att det är världsklass.

Varsågod Hoppas du hittar nåt du gillar! The Funk Brothers är anledning till att mycket av det instrumentala låter så pass likt trots att det är olika grupper/sångare. De är med andra ord Motown-soundet.
Citera
2023-12-09, 22:07
Medlem
Dionne Warwick

https://music.youtube.com/watch?v=vs...K5VWsHuQLTj-j2

Walk on by, kanske hennes mest kända låt. Gillar den återhållsamma gracen trots det krossade hjärtat.

If you see me walking down the street
And I start to cry each time we meet
Walk on by, walk on by
Make believe
That you don't see the tears
Just let me grieve
In private 'cause each time I see you
I break down and cry
And walk on by (don't stop)
And walk on by (don't stop)
And walk on by
Citera
2023-12-09, 22:28
Bannlyst
Betar av, Motown går nu.

Men vem ska man lyssna på om man vill höra en rejäl pipa som både spricker och river? Det gör absolut ingenting om den skulle vara sönderrökt och hes heller.

Edit: Lyssnar på det ni lägger i tråden och är tacksam. Gör bara en efterlysning under tiden.
Senast redigerad av asdman123 2023-12-09 kl. 22:40.
Citera
2023-12-09, 22:44
Bannlyst
När jag hör låtarna från Motown så tänker jag på rullen Sleepers när de var kids och sprang runt och härjade och levde life i solen.

Gillar musiken väldigt mycket - även när jag inte tänker på rullen såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in