Citat:
Ursprungligen postat av
asdman123
Tackar, just Motown surrade syrran om idag. Vad är det, det verkar vara jättemånga artister? Hajar inte, riktigt svängigt är det i alla fall!
Tack för alla tips, jag grindar på lite i bakgrunden.
Edit: Tex. nu när jag spanade in Motown igen så kom denna klassiker som även jag känner igen, det är ju magi på riktigt ju:
The Contours - Do You Love Me 1996
https://youtu.be/loHOhxsglKI?si=ZTGGjlYSQEw8Rbm5
Motown är ett musikbolag med rötter i Detroit som bildades av Berry Gordy. Han skrev bland annat Reet Petite åt Jackie Wilson. Motowns musik kom att definiera en stor del av 60-talet med grupper och artister som The Temptations, The Miracles, The Supremes, The Four Tops, Marvin Gaye och Stevie Wonder. Motown hade ett husband vid namn The Funk Brothers som aldrig fick något reellt erkännande. De spelade på fler listettor än the Beatles, Elvis Presley, Rolling Stones och Beach Boys
tillsammans. Finns dokumentär om dem på Youtube om du är intresserad. Fantastiska musiker, däribland troligen tidernas bästa basist i James Jamerson, och bland annat därför jag blev så upprörd när en annan användare började rekommendera massa covers i pop-stil.
I början av 70-talet flyttade Motown till Los Angeles. Jackson 5 slog igenom med fyra raka listettor: I want you back, ABC, The love you save och I’ll be there. Diana Ross (från the Supremes) satsade mer på en solokarriär och film, medan stjärnor som Marvin Gaye och Stevie Wonder fortsatte att lysa.
Motown-biblioteket är närmast oändligt. Finns fantastisk bra musik där som du kan utforska. Börja med detta och inte kassa covers är mitt råd.
Stax, ett annat musikbolag, levererade också grym soul fast i ett annat stuk än Motown. Bland andra Otis Redding.