2023-12-07, 20:38
Medlem
Vad hände med STCC i år. Var det elmotorerna som ställde till det eller har jag missat något. Hittar ingen information på nätet.
Citera
2023-12-08, 11:58
Medlem
Skidlifts avatar
Var det svårt att googla STCC 2023 och trycka sen på en av de första länkar som kommer upp?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/motorsport/stcc-staller-in-sasongen-2023-saknas-bilar/

Citat:
Förra sommaren meddelade STCC att hela serien från och med 2023 års säsong ska vara helt elektrisk. Dessvärre har man nu drabbats av leveransproblem och att bilarna helt enkelt inte hunnit byggas färdigt i den takt som krävts. Därför har arrangören tvingats ställa in hela säsongen.

– Då förseningarna i leveransen av våra nya elektriska STCC-bilar dessvärre fortsätter så väljer vi att byta fokus till tävlingssäsongen 2024 och i stället visa upp våra nya bilar under hösten 2023, säger Micke Bern, vd för STCC, i ett pressmeddelande.
Citera
2023-12-08, 12:34
Medlem
Mich13s avatar
Rätt tragiskt vad STCC är/har blivit. Man blir lätt chockad när man ser klipp från rent 90-tal och tidigt 2000-tal och ser bra racing med stor publik dessutom.

Men det var en helt annan tid.
Citera
2023-12-08, 12:43
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Rätt tragiskt vad STCC är/har blivit. Man blir lätt chockad när man ser klipp från rent 90-tal och tidigt 2000-tal och ser bra racing med stor publik dessutom.

Rivaliteten mellan Flashtönten och Spaghetti-Colciago var fan legendarisk !

https://youtu.be/LZfLVL8nsQc?si=1iZULUeeX3kH83Je
Citera
2023-12-08, 12:47
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Rivaliteten mellan Flashtönten och Spaghetti-Colciago var fan legendarisk !

https://youtu.be/LZfLVL8nsQc?si=1iZULUeeX3kH83Je

Haha, en klassiker!

Men kolla helheten. Kolla hur många bilar, hur mycket publik, dessutom live på SVT... det går inte ens att jämföra med idag.
Citera
2023-12-08, 12:55
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Haha, en klassiker!

Men kolla helheten. Kolla hur många bilar, hur mycket publik, dessutom live på SVT... det går inte ens att jämföra med idag.

Visst var det så, en härlig tid!

Svensk motorsport gick tyvär vilse i Rallycross-träsket.
Citera
2024-06-10, 00:19
Medlem
Citat:

Idag släppte STCC's YouTube-kanal "highlights" från de två första racen för säsongen
från helgens tävlingar i Göteborg. Jag blev minst sagt chockad vilket skräp
de visade. Man får inte höra någonting alls hur de nya el-bilarna låter. Endast musik
och drönare. Hur kan man inte visa hur bilarna och el-motorerna låter?!
Är det så pass dåligt att man vill dölja det så länge det går?

Jag noterade dock att cirka 30-40 personer eller så satt på läktarna under andra racet.
Vilket skämt.
På deras hemsida kallar STCC sig för "Skandinaviens främsta racingmästerskap".
Herre jösses, vilken arrogans. Det finns flertalet bättre serier.

I YouTube-videons info länkar de till hemsidan och deras "videopass" man måste köpa
för att kunna se hela racen, två hundra kronor i månaden.

Jag satt på läktaren med farsan i Mantorp 2001 med STCC VIP-biljetter från Picko Troberg.
Det var så mycket bättre än det tragiska spektaklet som STCC står för nu.
100% elektriska bilar? Snälla.

På den gamla goda STCC-tiden var det 22 förare i fältet, nu 12.
På den gamla goda STCC-tiden var det 10 tillverkare*, nu 4.
På den gamla goda STCC-tiden var det 10 race-helger på 6 olika banor** i tre olika länder,
nu endast 5 race-helger.

*Nissan, Audi, Opel/Vauxhall, Honda, Alfa Romeo, BMW, Volvo, Ford & Chrysler
**Falkenberg, Mantorp, Gelleråsen, Jylland, Knutstorp & Mo i Rana

Så jävla tråkigt och tragiskt att behöva se hur lågt STCC har fallit.
Hur kan man vilja deltaga i denna serie som förare? Det finns ju så mycket bättre
alternativ.

Jag har inte tittat vad biljetter kostar för STCC 2024, men allt över 300kr är för mycket
(okej jag tittade precis och nästa race tar dom 395kr för. De andra racen har biljetterna inte släppts för, kan tänka mig att finalen blir dyrare än så).

Jag var och tittade på Gelleråsen förra helgen (V8 Thunder Cars, Porsche Cup m.fl klasser)
och dom tog 295kr inklusive parkering och läktare.

Men man borde inte vara förvånad, STCC har blivit som allt annat, sämre med tiden.

Det var ju inte mycket bättre mellan säg 2010-2020. Tråkiga förare, mindre startfält och sämre banor (Solvalla, Göteborg osv).
Citera
2024-06-10, 00:50
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimastefatagidegen
Idag släppte STCC's YouTube-kanal "highlights" från de två första racen för säsongen
från helgens tävlingar i Göteborg. Jag blev minst sagt chockad vilket skräp
de visade. Man får inte höra någonting alls hur de nya el-bilarna låter. Endast musik
och drönare. Hur kan man inte visa hur bilarna och el-motorerna låter?!
Är det så pass dåligt att man vill dölja det så länge det går?

Jag noterade dock att cirka 30-40 personer eller så satt på läktarna under andra racet.
Vilket skämt.
På deras hemsida kallar STCC sig för "Skandinaviens främsta racingmästerskap".
Herre jösses, vilken arrogans. Det finns flertalet bättre serier.

I YouTube-videons info länkar de till hemsidan och deras "videopass" man måste köpa
för att kunna se hela racen, två hundra kronor i månaden.

Jag satt på läktaren med farsan i Mantorp 2001 med STCC VIP-biljetter från Picko Troberg.
Det var så mycket bättre än det tragiska spektaklet som STCC står för nu.
100% elektriska bilar? Snälla.

På den gamla goda STCC-tiden var det 22 förare i fältet, nu 12.
På den gamla goda STCC-tiden var det 10 tillverkare*, nu 4.
På den gamla goda STCC-tiden var det 10 race-helger på 6 olika banor** i tre olika länder,
nu endast 5 race-helger.

*Nissan, Audi, Opel/Vauxhall, Honda, Alfa Romeo, BMW, Volvo, Ford & Chrysler
**Falkenberg, Mantorp, Gelleråsen, Jylland, Knutstorp & Mo i Rana

Så jävla tråkigt och tragiskt att behöva se hur lågt STCC har fallit.
Hur kan man vilja deltaga i denna serie som förare? Det finns ju så mycket bättre
alternativ.

Jag har inte tittat vad biljetter kostar för STCC 2024, men allt över 300kr är för mycket
(okej jag tittade precis och nästa race tar dom 395kr för. De andra racen har biljetterna inte släppts för, kan tänka mig att finalen blir dyrare än så).

Jag var och tittade på Gelleråsen förra helgen (V8 Thunder Cars, Porsche Cup m.fl klasser)
och dom tog 295kr inklusive parkering och läktare.

Men man borde inte vara förvånad, STCC har blivit som allt annat, sämre med tiden.

Det var ju inte mycket bättre mellan säg 2010-2020. Tråkiga förare, mindre startfält och sämre banor (Solvalla, Göteborg osv).

De där klippen från STCC Göteborg var nog det mest tragiska jag sett...
Citera
2026-05-27, 19:14
Medlem
tigerrakets avatar
2025 tog man en paus, 2026 verkar man inte ens vilja prata om.

Såg nu sammandragen från 2024...
Ring Knutstorp brukade ju vara packat. Folk i slänterna och typ 3-4 rader av folk hela banan runt. Förstår varför det dog ut....

Minns när jag var på STCC 2006-2007, det var grejjor set
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in