Jag sköljer alltid grönsaker och örter noga. Exempelvis kruspersilja så lägger jag dom i en bunke och så får dom stå stå i rinnande vatten och efter en stund då smuts luckrats upp så byter jag vatten och fortsätter skölja.
Zucchini, gurka och sånt sköljer jag och tvätt-gnuggar med handen i rinnande ljummet vatten.
Grönsakerna odlas ju i jord som delvis består av gödsel, jord där fåglar och andra djur bajsar, och dör och även dom som jobbar på fälten självklart pissar, tas sen upp av hand eller med maskin, hamnar på ett band och kanske sköljs av med vatten av oklar kvalité, ner i kartong och sen skumpas det fram genom europa i öppna kartonger och på färden kan ju både möss och annat springa på grönsakerna och även damm och skit hamna på dom.
SEN nån gång hamnar dom i din kyl. Självklart måste allt sköljas noga. Jag vill inte ha Mbetos grönsaksfältdiarréer på min mat.
Jag jobbar som kock och är noga med det men många kockar jag jobbat med är slarviga just kring grönsaker då grönsakerna ofta ser fräscha ut så vissa sköljer dom bara som snabbast under vatten, som att det är en rörelse som bara ska göras, men dom TVÄTTAR dom inte.
En purjolök får man dela på längden och skölja mellan bladen särskilt den gröna delen av purjon som är 'öppen', dom är ofta väldigt smutsiga. Kan ligga hela löv frön från träd mellan lagerna ibland.
Samma sak att väldigt många kockar missar korskontaminering vid grönsakshantering. Dom lägger upp en hög grönsaker som ska sköljas på en skärbräda, sen sköljer dom grönsakerna och lägger tillbaka på samma skärbräda. Så om det fanns smuts på grönsakerna innan så är risken att dom läggs tillbaka i smutsen på skärbrädan.
Det här är nog en sak jag har haft svårast att förändra hos kollegor jag jobbat med, då det trots deras slarv oftast, i åratal, kan gå bra och därför har dom aldrig varit med om att deras slarv fått konsekvenser. Men man måste vara noga, den som äter ska ha ren mat och gästen kan även vara ett barn eller sjuk, eller åldring och extra känslig för att utsättas för bakterier. Det är så lätt att göra rätt!
Vissa har även sagt att 'det behövs inte sköljas, det är ekologiskt!'. Idioti.