2015-01-15, 14:07
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Går ni alla på SFI? Här har ni svaren:

en öl vill jag ha.

ölet smakar skit.

den där ölen dricker bara tjejer.

min / mitt öl smakar bättre än din / ditt.

Läs meningarna några gånger, skriv ut, sätt upp på toadörren så lär ni snart korrekt svenska.
Fast i alla de där fallen kan man byta genus beroende på vad det är man vill ha sagt.
Citera
2015-01-15, 15:13
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Något skumt(!) var det med glasögonen också.

Det är Johan Hakelius sätt att granska bardisken. Han tar på sig glasögonen och lägger sedan huvudet på mahognyn och skådar linjerna. På så sätt kan han både ta på sig glasögonen och låta dem ligga kvar på bardisken.

Så har världsvana människor bedömt pubar sedan urminnes tider.
Citera
2015-01-15, 17:54
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Vad säger ni? Folk som säger "ett öl" är oftast folk som vill låta lite skrytiga/märkvärdiga och då är oftast ölen/ölet dyrare. Tänk er någon som ser ut som Johan Hakelius kommer in på en lite mer exklusiv pub, sätter sig vid baren samtidigt som han tar på sig glasögonen och låter glasögonen ligga på disken. Efter det så ställer han sig upp och kollar (kisar med ögonen) över utbudet, lutar sig fram med sin äckliga andedräkt över bardisken så den unga bartenderskan verkligen ska se honom. Det är nu det händer och det är nu han utbrister det med en överlägsen dirtytalk-röst "skulle vilja ha ett öl" varpå han frågar om de har några sorter som han drack på ett lokalbryggeri i London i början på 70-talet enbart för att låta märkvärdig.

De som säger "en öl" är mer de här vanliga människorna som efter jobbet på bilverkstaden säger, fan Janke du är inte på och tar en öl nere på *krognamn* javisst säger Janke vi kan höra med Ola och Stefan också och givetvis följer de också med det är trots allt fredag och det är kärringen som hämtar ungarna. Killen som beställer här rör sig lite högljutt och man hör när han kommer och han tar beställningen medans Janke, Ola och Stefan har fixat ett bord. Han slår sig ner i baren, tar upp sin plånbok som han har i en rejäl kedja som sitter fast i byxorna. Bartenderskan kommer och frågar honom vad han vill ha, en öl säger han sedan så ropar han på sina kompisar han ska beställa åt så det ekar i huset "Öh va fan vad skulle ni ha och dricka? En öl ropar de i kör så det ekar ännu mer, ok ja då hörde så fyra öl vill jag beställa.

Stämmer beskrivningen av det jag skrivit om man jämför de människorna som säger "en öl" och "ett öl", åsikter? Det är nämligen den här uppfattningen jag har.

Såg att det blivit fel i texten där det står "sätter sig vid baren samtidigt som han tar på sig glasögonen och låter glasögonen ligga på disken" ska det stå "sätter sig vid baren samtidigt som han tar på sig glasögonen och låter glasögonFODRALET ligga på disken".
Citera
2015-01-15, 23:00
Moderator
Hamilkars avatar
Tråd finns redan i forumet: (FB) En öl VS Ett öl. Vi tar diskussionen i den tråden, och låser denna.

/Mod.
Citera
2022-08-05, 19:27
Medlem
BlackPetes avatar
En eller ett öl

Länge har jag trott att det korrekta att säga är ”ett öl”. Detta har jag inbillat mig till den grad att det nu faller sig naturligt för mig.

Men nu såg jag den gastronomiske gurun Edward Blom säga ”en öl” och blev alldeles förvirrad.

Vad är egentligen korrekt, en eller ett öl?
Citera
2022-08-05, 19:28
Medlem
En öl, givetvis. Imponerad att du har lyckats missa detta.
Citera
2022-08-05, 19:29
Medlem
neuron-drones avatar
En öl om man menar att man gick ut och tog en öl.

Ett öl om man tänker Tuborg vs Pripps.
Citera
2022-08-05, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
En öl, givetvis. Imponerad att du har lyckats missa detta.
Det är en eller ett beroende på hur du använder ordet. Imponerad att du har lyckats missa detta.
Citera
2022-08-05, 19:32
Avslutad
Vafan är "ett öl"... En öl syftar på ölflaskan eller ölburken. Öl är i huvudsak en vätska och inget märke som "ett" passar till.
Citera
2022-08-05, 19:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Länge har jag trott att det korrekta att säga är ”ett öl”. Detta har jag inbillat mig till den grad att det nu faller sig naturligt för mig.

Men nu såg jag den gastronomiske gurun Edward Blom säga ”en öl” och blev alldeles förvirrad.

Vad är egentligen korrekt, en eller ett öl?

På bordet står en öl.
Ett öl räknas som starköl om det har en alkoholstyrka på 4,5% eller mer.

Förstår du?
Citera
2022-08-05, 19:33
Bannlyst
är detta en kuggfråga tagen från ett examinationsprov på SFI!?

Självklart tar men en öl, en pilsner, en stånlkorv, en Norrlands guld osv osv osv
Citera
2022-08-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är en eller ett beroende på hur du använder ordet. Imponerad att du har lyckats missa detta.

Då får du försöka föreställa dig scenariot Edward Blom sa "en öl". Att använda frasen "Skall vi gå ut och ta ett öl?" eller "Gillar du ölet?" måste låta fel, t.om för någon som dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in