Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-06, 15:40
  #1
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag och en vän pratade lite om detta och han hävdade bestämt att man säger "Ett öl" (Ett gott öl till maten) medan jag mer håller mig till "En öl" (En god öl till maten). Det senare alternativet är det som låter bäst, men hur ligger det egentligen till om man ska vara helt grammatisk korrekt?

Ett gott vin till maten/Ett gott öl till maten?
En god vin till maten/En god öl till maten?

I det exemplet är det "Ett öl" som verkar mest rimligt, men man kan ändå inte vara säker.

Så hur ligger det egentligen till?
Citera
2006-08-06, 15:49
  #2
Medlem
kuktomtes avatar
Båda kan vara rätt anser jag.
Ett gott öl till maten anser jag syfta till att man söker tex ett märke som passar bra till just den maten. På samma sätt säger man ofta ett gott vin, dock säger väl ingen en god vin?
En god öl är på samma sätt passade men jag tolkar det som att man syftar till just den ölen man dricker.

Äsch jag fick inte till min förklaring riktigt men båda kan vara rätt även om jag själv anser att en öl "låter bättre".
Citera
2006-08-06, 16:03
  #3
Medlem
Sir_Niclass avatar
En öl syftar väl på ett glas eller en flaska öl. Ett öl avser vilka mängder som helst, en tunna, ett fat, en tallrik... Nåt sånt. Skål!
Citera
2006-08-06, 16:05
  #4
Medlem
HerrStrips avatar
nej, det heter ett glas öl till maten. Eller En god öl till maten.

Kanske man säger ett gott öl till maten men det är fel om man vill vara petig
Citera
2006-08-06, 17:57
  #5
Medlem
petter eremitens avatar
Jag tror, att man kan säga "ett öl", om man menar en speciell sort. Annars säger man en öl eller ett glas öl eller en flaska öl eller en sejdel osv.
Citera
2006-08-06, 18:03
  #6
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuktomte
... På samma sätt säger man ofta ett gott vin, dock säger väl ingen en god vin? ...
En god vinare kan man dela till maten. Om vinaren är en box bör man vara minst ett halvdussin drickande.
Citera
2006-08-06, 18:08
  #7
Medlem
Magnums avatar
Carlsberg Hof är ett gott öl
Jag öppnade just en god öl
Citera
2006-08-06, 18:38
  #8
Medlem
HerrStrips avatar
Alltså, man skriver ett öl om man menar ett särskilt öl?

Tyvärr är svenska inte mitt första språk.. så jag får inte riktigt grepp på varför det blir så? Bara att man refererar till ett speciellt ölmärke så använder man sig av t-genus?.. Hmm
Citera
2006-08-06, 19:34
  #9
Medlem
Huruvida man säger "en god öl" eller "ett gott öl" beror på var i landet man bor. I Norrland kan man säga "en öl" och bruket att säga så har spridit sig söderut. Rent språkhistoriskt är ordet "öl" neutrum, alltså "ett öl".
Citera
2006-08-06, 19:49
  #10
Medlem
En öl = antal öl.
Ett öl = sorts öl.


Skall det vara så svårt?
Citera
2012-04-10, 17:18
  #11
Medlem
Ölet eller ölen?

Jag har märkt att folk har börjat säga ölen när det menar ölet:

Jag har alltid sagt:
"Det godaste ölet tycker jag är är Weihenstephaner."

Men somliga skriver alltså:
"Den godaste ölen tycker jag är är Weihenstephaner."

Vad beror det på?
Citera
2012-04-10, 17:22
  #12
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vad beror det på?

En Lejon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback