2023-12-06, 12:54
Medlem
Tjena, jag fick tips av en kompis igår att köpa en warrant på Avanza och den är även en mini futures.
igår köpte jag ett par stycken till inköpspris 74,35kr och vid stängning hade jag en positiv utveckling med några kronor. plus, Jag behöll den över natten och nu när jag kollar så har samma mini futures jag inhandlat ett inköpspris på 75,85 och jag ligger minus ungefär samma summa som jag hade plus igår. Alltså så har mitt inköpsvärde förändrats?

Varför är det så??
Citera
2023-12-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudson007
Tjena, jag fick tips av en kompis igår att köpa en warrant på Avanza och den är även en mini futures.
igår köpte jag ett par stycken till inköpspris 74,35kr och vid stängning hade jag en positiv utveckling med några kronor. plus, Jag behöll den över natten och nu när jag kollar så har samma mini futures jag inhandlat ett inköpspris på 75,85 och jag ligger minus ungefär samma summa som jag hade plus igår. Alltså så har mitt inköpsvärde förändrats?

Varför är det så??
Köpte du bara "ett par stycken" så betalar du minimicourtage på 19 kr (handel >1000 kr är courtage-fritt för Avanzas egna produkter). Troligen jämför du inköpspris före och efter medräknat courtage. Jag kan komma på ett par andra anledningar också, men istället för att vi ska spekulera är det är ju enklare att du bara kollar i dina transaktioner på Avanza så ser du exakt vad du har betalat.

Sen är det förstås fullkomligt idiotiskt att köpa produkter med hävstång som man inte förstår på rek. från kompis...
Citera
2023-12-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Köpte du bara "ett par stycken" så betalar du minimicourtage på 19 kr (handel >1000 kr är courtage-fritt för Avanzas egna produkter). Troligen jämför du inköpspris före och efter medräknat courtage. Jag kan komma på ett par andra anledningar också, men istället för att vi ska spekulera är det är ju enklare att du bara kollar i dina transaktioner på Avanza så ser du exakt vad du har betalat.

Sen är det förstås fullkomligt idiotiskt att köpa produkter med hävstång som man inte förstår på rek. från kompis...

Dras det courtage för varje dag eller bara köp dagen?
om man räknar för courtaget för idag också så kan det ju stämma att det är den som kostar, men varför förändras inköpspriset då?
Är det något slags mellanvärde när courtagen dras?
Citera
2023-12-06, 13:55
Medlem
Citat:
Dras det courtage för varje dag eller bara köp dagen?
om man räknar för courtaget för idag också så kan det ju stämma att det är den som kostar, men varför förändras inköpspriset då?
Är det något slags mellanvärde när courtagen dras?
Courtage debiteras natten efter du köpt.
Citera
2023-12-06, 13:57
Medlem
Citat:
Courtage debiteras natten efter du köpt.
ahhaaaaa, men bara en gång?
varför har mitt inköpspris på mini futuren förändrats då?
Citera
2023-12-06, 14:22
Medlem
Citat:
ahhaaaaa, men bara en gång?
varför har mitt inköpspris på mini futuren förändrats då?
Courtaget räknas med i vad du betalat i genomsnitt per aktie/warrant/whatever. Har du köpt 2 st för 74,35 kr/st och betalat 19 kr i courtage blir ditt snittpris 83,85 kr.
Citera
2023-12-06, 14:35
Medlem
Citat:
Courtaget räknas med i vad du betalat i genomsnitt per aktie/warrant/whatever. Har du köpt 2 st för 74,35 kr/st och betalat 19 kr i courtage blir ditt snittpris 83,85 kr.
Amen, du är en stjärna tackar och bockar för ditt svar, dagen är räddad!!!!
Citera
2023-12-06, 17:59
De kan hålla på och fiffla hur de vill med såna instrument. Undvik till varje pris.

Du handlar i princip av en bookmaker. Vinner du förlorar han. Så du kommer inte vinna.
Senast redigerad av Juristen08 2023-12-06 kl. 18:02.
Citera
2023-12-09, 00:14
Medlem
Warranter har även en avgift om du håller över natten. "Avgift per dag exkl. avgift för köp & sälj
6,21%" Ju högre hävstång ju högre avgift. Du kan se det under köp och säljknapparna på Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in