2023-12-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Går inte mycket snabbare att lasta kärnvapen i Sverige jämfört med en flygbas i Tyskland.
Tror du dessutom att det är särskilt stor chans att någon av dessa gamla kärnvapenbombar skulle komma att användas?
Det skulle i princip vara att självmordsuppdrag att försöka flyga in med dessa B-61 bomber djupt in över ryskt luftrum.
Mycket troligare i så fall att USA skulle använda kärnvapen bestyckade kryssningsmissiler vilket inte skulle risker piloternas liv på samma vi. Deras kärnvapen bärande kryssningsmissiler förvaras dock ej på baser i Europa. Dessa finns endast ombord vissa amerikanska fartyg och ubåtar.
Om ej kryssningsmissiler skulle använda så skulle det förmodligen vara ballistiska missiler som avfyras från amerikanska territorium.

Så varför skulle USA så himla gärna spendera miljontals dollar på att placera ytterligare 20st gamla B-61 bomber på en Svensk bas?

Enda anledningen till att de idag har kvar dessa kärnvapen laddningar är för att de länder där de är placerade vill att de ska vara kvar. Det handlar om symbolpolitik för att visa tydligt att USAs kärnvapen paraply fortfarande gäller. Men det saknar i princip helt militär nytta.
Frågan är inte om kärnvapen kommer att användas eller inte.

Men om de inte skulle vara till för att användas, då kunde de lika gärna avveckla dem, och av samma skäl kunde sverige krävt ett undantag från kärnvapen i avtalet men förrädarna valde att inte kräva något.

Kraven går i andra riktningen, att vi ska betala miljarder per år och mycket annat, precis som med EU.
Citera
2023-12-09, 20:29
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Prata för dig själv
Varför? Finns ju absolut ingenting Sverige vill ha av dazzriket ryzzland.
Citera
2023-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu frågade jag efter något som kan härledas till avtalet som Sverige ingått med USA. Eller menar du att USA placerar kärnvapen i Danmark och Finland som har liknande avtal?
Jag skrev inget av det där.
Jag skrev att de valde att inte ha med något undantag från kärnvapen.

Om Danmark och Finland inte heller har något sådant undantag förändrar inte sveriges avtal, och gör inte saken bättre.

Skriv gärna ett avtal med mig som ger mig tillgång till dina bankkonton, och att förvara vad jag vill i ditt hem, utan begränsningar.

Det är lugnt, finns ju ingen anledning att jag skulle ta ut dina pengar eller förvara knark eller nervgift i ditt hem. Men du måste betala en avgift varje år för all framtid, och jag behöver förstås inte informera något om avtalet innan någon annan skriver på det åt dig, precis som politikern gjorde med aktuellt avtal för Sverige.
Citera
2023-12-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ryssland invaderar gärna sina grannländer. Det gör inte USA. Vakna!

Är folk så här historielösa?

Läs på om USAs inblandning i Sydamerika senator 80 åren
Citera
2023-12-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag skrev inget av det där.
Jag skrev att de valde att inte ha med något undantag från kärnvapen.

Om Danmark och Finland inte heller har något sådant undantag förändrar inte sveriges avtal, och gör inte saken bättre.

Skriv gärna ett avtal med mig som ger mig tillgång till dina bankkonton, och att förvara vad jag vill i ditt hem, utan begränsningar.

Det är lugnt, finns ju ingen anledning att jag skulle ta ut dina pengar eller förvara knark eller nervgift i ditt hem. Men du måste betala en avgift varje år för all framtid, och jag behöver förstås inte informera något om avtalet innan någon annan skriver på det åt dig, precis som politikern gjorde med aktuellt avtal för Sverige.

Och åter igen: styrk att Sverige i och med detta avtal måste förvara kärnvapen åt USA.

Tack på förhand!
Citera
2023-12-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Samma skäl som att de vill ha kärnvapen i Belgien, Tyskland, Itaien, Nederländerna och Turkiet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing

Men du kanske inte vet eller förstår att ju närmare kärnvapnen är, desto snabbare kan man slå till, och dessutom används andra länder än USA som buffert och bombmål för fienden.
Så är det, och dom har en naturlig buffert med polen oss emellan.

Det verkar som om de flesta USA ivrare inte känner till Cuba krisen och vad den handlade om.
Citera
2023-12-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Är folk så här historielösa?

Läs på om USAs inblandning i Sydamerika senator 80 åren

Sverige säkerhetspolitik formas inte av vad USA gjort och inte gjort för 80+ år sedan.

Ryssland däremot har alltid invaderat sina grannländer: både i det förflutna och i nutid.

Och vilken senator babblar du om?
Citera
2023-12-09, 20:41
Bannlyst
Citat:
Om du känner mer samhörighet med Ryssland än med USA så är du förmodligen inte svensk utan snarare ryss, arab, kommunist eller nazist.
Har jag skrivit det?
Citera
2023-12-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Har jag skrivit det?

Det behöver du inte. Alla förstår vem du och din sort hejar på.
Citera
2023-12-09, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ryssland invaderar gärna sina grannländer. Det gör inte USA. Vakna!
Det gör dom absolut inte. Men om du läser på om USA doktrin inklusive att Biden nyligen ändrat den så att dom har nu rätt att anfalla ett land med kärnvapen, det får INTE ryssland göra.
Citera
2023-12-09, 20:46
Bannlyst
Citat:
Det behöver du inte. Alla förstår vem du och din sort hejar på.
Jag har alltså inte skrivit det, du ljög alltså. Berätta vad du ville vinna på att ljuga!
Citera
2023-12-09, 20:46
Medlem
Citat:
Sverige säkerhetspolitik formas inte av vad USA gjort och inte gjort för 80+ år sedan.

Ryssland däremot har alltid invaderat sina grannländer: både i det förflutna och i nutid.

Och vilken senator babblar du om?

Senator=senaste (autocorrect)

Påståendet om att USA inte varit militärt involverade i sitt närområde (Sydamerika) är helt och hållet falskt. Det var det jag försökte belysa med mitt inlägg.

Men som vanligt när man pekar på historisk fakta kommer ett gäng Nato troll och försöker med olika slags halmgubbar.

Dessutom att Sveriges säkerhetspolitik inte påverkats av USA är så fruktansvärt verklighetsfrånvänt att jag inte vet hur man bemöter ett sådant Påstående.

God kväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in