2023-12-04, 22:11
Medlem
Har fått ett brev från transportstyrelsen att mitt körkort har blivit ogiltig då jag glömt bort att förnya B körkortet. Det står att För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.

Vad innebär detta? Att jag har blivit av helt och hållet med körkortet? Vrf behöver jag körkortstillstånd?
Citera
2023-12-04, 22:15
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...nya-korkortet/
Ja, du behöver få ett körkortstillstånd. Har de hört av sig några gånger till dig utan att du förnyat?
Citera
2023-12-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Har fått ett brev från transportstyrelsen att mitt körkort har blivit ogiltig då jag glömt bort att förnya B körkortet. Det står att För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.

Vad innebär detta? Att jag har blivit av helt och hållet med körkortet? Vrf behöver jag körkortstillstånd?

Varför har du inte reagerat på deras utskick? Det görs tre utskick om att det är dags att förnya körkortet.
Citera
2023-12-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
https://www.transportstyrelsen.se/sv...nya-korkortet/
Ja, du behöver få ett körkortstillstånd. Har de hört av sig några gånger till dig utan att du förnyat?

Jag fick ett brev via Kivra men det kom aldrig några blanketter överhuvudtaget. Jag behöver väl inte ta om det?

Körkortstillstånd och synundersökning?
Citera
2023-12-04, 22:56
Medlem
Citat:
Jag fick ett brev via Kivra men det kom aldrig några blanketter överhuvudtaget. Jag behöver väl inte ta om det?

Läste du aldrig länken du fick?
Citera
2023-12-05, 02:25
Medlem
soxaros avatar
Citat:

Det verkar inte så.

Ja, samma procedur som första gången du tog det, att man ska uppfylla de medicinska kraven.
Citera
2023-12-05, 05:09
Medlem
Kanastras avatar
Hur ofta behöver man förnya körkortet? Var tionde år?
Citera
2023-12-05, 07:47
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Hur ofta behöver man förnya körkortet? Var tionde år?
Står på kortet när det ska förnyas, var 10e år om du inte ha högre behörighet än BE, annars var 5e
Citera
2023-12-05, 08:01
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Vad innebär detta? Att jag har blivit av helt och hållet med körkortet?
Att du inte följt ett föreläggande att förnya ditt körkort och att det därför blivit ogiltigt enligt 3 kap. 13 § första stycket 1 körkortslagen (1998:488).
Citat:
Vrf behöver jag körkortstillstånd?
Eftersom ditt tidigare körkort har blivit ogiltigt enligt ovan behöver du få körkort utfärdat på nytt. För detta krävs ett nytt körkortstillstånd - se 3 kap. 1 § sista stycket körkortslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in