2023-12-04, 20:38
Medlem
Hej
Nu behöver jag bara fråga en sak som jag inte riktigt förstår. För något måste jag missa men jag förstår inte vad och känner mig dum.
Jag sparar i en kapitalförsäkring hos Folksam men ser nu efter ett bra tag i transaktionshistoriken att det ser ut såhär varje månad. Se nedan.
Innebär det att jag sparar 500:- i månaden men att det dras bort från den pengen när det gäller alla avgifter varje månad. Så att jag iså fall inte sparar 500:- utan betydligt mindre varje månad. Eller hur funkar detta? *dumstrut*

Placering löpande engångssparpremie
2023-12-01
500,00 kr
Riskavgift för dödsfall
2023-12-01
−0,15 kr
Administrativ avgift
2023-12-01
−20,83 kr
Administrativ avgift
2023-12-01
−103,55 kr
Avkastningsskatt
2023-11-30
−130,52 kr
2023-11-01
500,00 kr
Citera
2023-12-04, 21:15
Medlem
Ja du betalar ju såklart avgifter, men det samlade beloppet växer väl, annars faller ju hela spartanken
Citera
2023-12-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankthapank
Hej
Nu behöver jag bara fråga en sak som jag inte riktigt förstår. För något måste jag missa men jag förstår inte vad och känner mig dum.
Jag sparar i en kapitalförsäkring hos Folksam men ser nu efter ett bra tag i transaktionshistoriken att det ser ut såhär varje månad. Se nedan.
Innebär det att jag sparar 500:- i månaden men att det dras bort från den pengen när det gäller alla avgifter varje månad. Så att jag iså fall inte sparar 500:- utan betydligt mindre varje månad. Eller hur funkar detta? *dumstrut*

2023-12-01
500,00 kr
Riskavgift för dödsfall
2023-12-01
−0,15 kr
Administrativ avgift
2023-12-01
−20,83 kr
Administrativ avgift
2023-12-01
−103,55 kr
Avkastningsskatt
2023-11-30
−130,52 kr
2023-11-01
500,00 kr

Det där administrativa avgifterna kommer varje månad? Dessa tycker jag i så fall är rätt oskäliga, det finns billigare kapitalförsäkringar.

Avkastningsskatten är inget mycket att invända mot, men hur den räknas ut gör att KF kanske inte är det optimala för månadssparande då man får skatta för hela kalenderhalvåret för insättningar man gjort under detsamma. För insättningen i december får du betala skatt för ett halvår, men får bara avkastning för ett halvår. Det kanske inte är en så dealbreaker, men jag brukar nöja mig med att sätta in pengar i början av januari och juli.

Riskavgiften är för att det är en försäkring. Om du skulle trilla av pinnen så betalar Folksam ut 101% av kapitalet, för det tar de en premie. Jag gissar att den ligger i samma härad som andra, men den som avkastningsskatten baseras ju på ditt kapital vilket jag inte känner till och inte orkar räkna ut.
Citera
2023-12-04, 22:45
Medlem
Folksam har bland de dyraste avgifterna som finns för kapitalförsäkringar som är gratis på i stort sett alla andra finansiella institut som existerar. Byt direkt och sluta göda grisarna.
Citera
2023-12-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankthapank
Hej
Folksam tycks ta mellan 0,4 % + 150 kr/år till 0,8 % + 288 kr/år i avgift beroende på vad det är för typ av KF (https://www.folksam.se/pensionssparande). Framförallt är deras "fondspar" KF en riktig scam eftersom du själv gör allt jobbet med att välja fonder och det finns helt avgiftsfria sådana kapitalförsäkringar hos t.ex. Avanza och Nordnet (riskavgift och skatt måste du förstås betala där också).

Tyvärr brukar försäkringsbolag som tar ut höga avgifter på sina KF även ut höga avgifter för att avsluta dem i förtid och Folksam tycks ta upp till 5 % av kapitalet för att avsluta vissa av sina KF https://www.folksam.se/pensionssparande/aterkop så har du inte haft den så länge kan det även bli dyrt att byta till något annat billigare alternativ.
Citera
2023-12-05, 20:18
Medlem
Men såhär ser det ut varje månad med transaktioner.
Så om jag sätter in och sparar 500:- varje månad vilket jag gör så blir det avdrag på någon hundralapp för varje månad?
Även om det går upp i jämförelse med sparat belopp så ger jag ju bort mängder 😳 kan ju lika gärna sätta in det på SBAB.
Men ja då är de läge att avsluta den beroende på kostnad för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in