2023-12-04, 12:16
Medlem
Jag är 43 år gammal. Har en vän, som jag ha känt sedan gymnasiet. De var aldrig några problem mellan han och jag. Faktiskt, så ha han räddat mig ifrån situationer som kunde ha blivit väldiga allvarliga. Han var den mest logiska vännen som jag ha nånsin känt och var väldigt resonabel hur han uttryckte sig.

Allt ändrades, när han gifte sig. Hans fru ha aldrig tyckt om mig. Jag ha fått komma hem till honom när frugan var inte hemma. Jag var alltid den "hemliga vännen".

När Sverige hade ett högkonjunktur, så började han spekulerar bostad och aktie marknaden. Den största affären han gjorde när han lyckades att omvandla hans hyresrätt, till en bostadsrätt. Under denna tiden, så blev mitt vänskaps roll hans finansiella rådgivare. Gav en del bra råd och jag är sådant person att man måste beta av så mkt av skulden, så man kan bli skuldfri i framtiden

Tiden gick och hans ego blev ju större och större. De enda han pratade om var alltid om hans affärer. De var till ett punkt, där jag blev lite trött på hans snack.

Sen kom covid. Och de förvärrande allting. När jag läste väldigt tidigt att Sverige börja erfarna de värsta inflationen på 28 år, så började jag varna alla att binda deras lån. Men inte han. Han trodde detta var tillfälligt och trodde fortfarande ljust på framtiden.

Han bodde med hans fru i en stor 2:a på ca 80kvm. Han hade låg ränta och han hade medel att lösa ut hela bolånet. Jag gav honom rådet i 2021 att lös in hela lånet.

En vacker sommar dag vid 2021, så ringde han. Han var extrem glad, över vad han ville berätta. Han köpte sig ett radhus. Blev överraskad och tänkte: Va f-n tänkte han på? Men sa ingenting. Sen blev jag ännu mer överraskad att han tog ett lån med rörlig ränta. Då låg de ca 3.5%. Han började ta större lån för köpa extrem dyra möbler, köpte sig en segelbåt och investerade sig ett Furry dräkt, som gick under ca 200.000kr.

Han sålde lägenheten med ett litet marginal. Under denna tiden, så hade räntan på lånet gått upp till ca 5.5% och föreningen höjde deras samfällighets avgifter början i år med 40%. Men han intalade sig att han kommer han klara av att betala av hans avgifter. Hans fru jobbar bara deltid.

Nu vill han sluta jobba och istället så vill han plugga. Hans dröm är att göra dataspel. Men så fungerar inte i de riktiga världen. För när man skriver sms eller ringer, så ghostar han mig.

Mitt fråga till er vad skulle ni ha gjort under mitt sits?
Citera
2023-12-04, 12:24
Avstängd
Han har väl tröttnat på dig. Dina tidigare inlägg gör ju ett starkt intryck av att du själv inte är särskilt förankrad. Varken på arbetsmarknaden eller när det kommer till ekonomi, och varför fortsätter du med att ge råd, han vill väl själv styra över sitt liv. Är det din diagnos med autism som gör dig till "stalker"?
Citera
2023-12-04, 12:26
Medlem
Låt han sätta sig i skiten om han inte vill lyssna på dig och även struntar i dina råd. Sen verkar han ju lite cuckad om ni måste umgås utan hans frus vetskap.
Citera
2023-12-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han har väl tröttnat på dig. Dina tidigare inlägg gör ju ett starkt intryck av att du själv inte är särskilt förankrad.

När de kommer till skulder, så tro jag på att man skall ha inga skulder alls. Att när skiten kommer, så kommer alla förlora på de. Personligen jag bo i ett hyresrätt och skulle de bli värre, så kan jag alltid säga upp lägenheten. För personligen ha jag inga skulder. Men de kan du inte göra med ett bostadsrätt. Jag ser exat samma framtid som skedde under 90 talet. Eftersom jag ha upplevt de genom. Och de var hemskt. Ifrån 93 till 95, mitt frukost och middag varje dag var filmjölk och krossade knäckebröd. Hade man tur, så kunde vi unna sig att lägga till lite socker på de.
Senast redigerad av TheWiseOne 2023-12-04 kl. 12:46.
Citera
2023-12-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopaminfjant
Låt han sätta sig i skiten om han inte vill lyssna på dig och även struntar i dina råd. Sen verkar han ju lite cuckad om ni måste umgås utan hans frus vetskap.

Joo, du har ett poäng vad du säger.
Citera
2023-12-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag är 43 år gammal. Har en vän, som jag ha känt sedan gymnasiet. De var aldrig några problem mellan han och jag. Faktiskt, så ha han räddat mig ifrån situationer som kunde ha blivit väldiga allvarliga. Han var den mest logiska vännen som jag ha nånsin känt och var väldigt resonabel hur han uttryckte sig.

Allt ändrades, när han gifte sig. Hans fru ha aldrig tyckt om mig. Jag ha fått komma hem till honom när frugan var inte hemma. Jag var alltid den "hemliga vännen".

När Sverige hade ett högkonjunktur, så började han spekulerar bostad och aktie marknaden. Den största affären han gjorde när han lyckades att omvandla hans hyresrätt, till en bostadsrätt. Under denna tiden, så blev mitt vänskaps roll hans finansiella rådgivare. Gav en del bra råd och jag är sådant person att man måste beta av så mkt av skulden, så man kan bli skuldfri i framtiden

Tiden gick och hans ego blev ju större och större. De enda han pratade om var alltid om hans affärer. De var till ett punkt, där jag blev lite trött på hans snack.

Sen kom covid. Och de förvärrande allting. När jag läste väldigt tidigt att Sverige börja erfarna de värsta inflationen på 28 år, så började jag varna alla att binda deras lån. Men inte han. Han trodde detta var tillfälligt och trodde fortfarande ljust på framtiden.

Han bodde med hans fru i en stor 2:a på ca 80kvm. Han hade låg ränta och han hade medel att lösa ut hela bolånet. Jag gav honom rådet i 2021 att lös in hela lånet.

En vacker sommar dag vid 2021, så ringde han. Han var extrem glad, över vad han ville berätta. Han köpte sig ett radhus. Blev överraskad och tänkte: Va f-n tänkte han på? Men sa ingenting. Sen blev jag ännu mer överraskad att han tog ett lån med rörlig ränta. Då låg de ca 3.5%. Han började ta större lån för köpa extrem dyra möbler, köpte sig en segelbåt och investerade sig ett Furry dräkt, som gick under ca 200.000kr.

Han sålde lägenheten med ett litet marginal. Under denna tiden, så hade räntan på lånet gått upp till ca 5.5% och föreningen höjde deras samfällighets avgifter början i år med 40%. Men han intalade sig att han kommer han klara av att betala av hans avgifter. Hans fru jobbar bara deltid.

Nu vill han sluta jobba och istället så vill han plugga. Hans dröm är att göra dataspel. Men så fungerar inte i de riktiga världen. För när man skriver sms eller ringer, så ghostar han mig.

Mitt fråga till er vad skulle ni ha gjort under mitt sits?

Min uppriktiga analys av det du skriver är ärligt talat väldigt enkel.

Du beskriver honom som en "vän". I det här fallet tror jag att det handlar om en reko killen helt enkelt. Men på sättet du beskriver er relation så skulle jag nog inte se det som ett likvärdigt perspektiv.

För dig är han en vän. För honom är du en bekant. Någonstans känner jag att du sannolikt inte har någon större vänskapskrets, inget illa menat.

Har du inte fått in foten mer än så här under en så pass lång tid så är finns det ju absolut noll och intet att bygga på. Ni är i mina ögon på sin höjd ytligt bekanta. Släpp det bara. Det innebär ju egentligen ingenting, låt det bara bero.

Det är nog mer eller mindre exakt det han har gjort. Han har inget intresse av att bibehålla kontakten. Så svårt kan det väl inte vara att förstå? Jobbigt, men sant.
Citera
2023-12-04, 14:09
Medlem
MrMarios avatar
Tror som killen ovan skrivit; han har helt enkelt tröttnat på dig. Kanske att han tycker du hör av dig för ofta, att du har för mycket åsikter om hans leverne etc. Märks ju nu då du vill klanka ned på hans livsval som nån sorts "pay back" för att han inte är intresserad av er bekantskap.
Citera
2023-12-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Tror som killen ovan skrivit; han har helt enkelt tröttnat på dig. Kanske att han tycker du hör av dig för ofta, att du har för mycket åsikter om hans leverne etc. Märks ju nu då du vill klanka ned på hans livsval som nån sorts "pay back" för att han inte är intresserad av er bekantskap.

Joo men då kommer jag inte höra av mig till han då. Och nej, jag ta inte så ofta kontakt med han. I år ha de varit fyra gånger, som vi ha pratat med varandra. Sist var de i början av november. Och innan dess så var de vid april. Så nej, de är inte ofta.
Citera
2023-12-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det är nog mer eller mindre exakt det han har gjort. Han har inget intresse av att bibehålla kontakten. Så svårt kan det väl inte vara att förstå? Jobbigt, men sant.

De förklarar att varför han bara ringer när han "behöver" nån tjänst av mig. Som sagt, jag ge honom ett par månader till. Sen om han inte hör av sig, då är de dags att gå vidare. Ingenting att älta över sig.
Citera
2023-12-04, 15:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Du tycker uppenbarligen att han är otacksam, dum i huvet och dessutom stör du dig på beslut han tar som inte alls är din business. På vilket sätt är det problem att han "ghostar" dig? Eller tappade du tråden någonstans mellan rubriken och slutet av inlägget?
Citera
2023-12-04, 15:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopaminfjant

Av TS attityd att döma, så är han förmodligen rädd för att han ska ställa till en scen och göra sig osams med frugan. Låter som att det kan bli jävligt dålig stämning under middagen, om man säger fel sak om räntor och lån i TS närvaro.
Citera
2023-12-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Av TS attityd att döma, så är han förmodligen rädd för att han ska ställa till en scen och göra sig osams med frugan. Låter som att det kan bli jävligt dålig stämning under middagen, om man säger fel sak om räntor och lån i TS närvaro.

Du kan ha en poäng där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in