2023-12-04, 18:08
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
240 i Sverige. Det kommer i alla fall inte påverka arbetsmarknaden i Stockholm.

Jo, det är lågkonjunktur så det är inte bra för Sverige och dessutom säkert flum personal som denna Julia som kommer sitta arbetslös hela livet än att ta ett jobb på lager/kundtjänst

Jag skulle säga att dessa ska pensioneras i förtid då en tjej som henne kommer aldrig ta något jobb annat än såna flum jobb
Citera
2023-12-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Här kan ni se Julia Eklöf, 27 år
Här berättar hon vad hon gör på en dag som "Talent manager" i Spotify HQ i USA

https://www.tiktok.com/@eklofjulia/v...023878?lang=en

https://www.tiktok.com/@eklofjulia/v...911008?lang=en

Vad gör en "talent manager"? En "talent acquisition manager" jobbar med rekrytering, men utan acquisition i titeln, vad gör man då?
Citera
2023-12-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tänka sig, jag var precis i färd att skriva detsamma. Jag har bara i förbigående läst om något företag som heter Spotify. Jag tror mig att ha förstått att det företaget absolut ingenting tillför som jag behöver för att överleva.

Helt chockad är jag över hur många anställda företaget har.

Börjar nog bli gammal....

Större delen av jordens befolkning jobbar med annat än att få dig att överleva?
Citera
2023-12-04, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Sen har dom en jävla massa hittepå anställningar. T.e.x. hade man 3 heltidsanställda på spotify med 55k/månaden som "Mood Manager", dom fixade fester och event för personal... Det är inte rimligt så nog kan dom skära ner på en hel del tjänster utan att det kommer kosta företaget något.

Du skojar? 55k i månaden? Måste varit någon form av nepotism som gav det glidarjobbet
Citera
2023-12-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Större delen av jordens befolkning jobbar med annat än att få dig att överleva?

Vi får innerligen hoppas att de i första hand försöker att överleva själva. Jag klarar mig nog alltid på ett eller annat sätt även utan Spotify.

Det lär dock inte vara någon brist på arbete för de som nu frigörs från löneslaveriet på Spotify. Arbete finns det hur mycket som helst av.
Citera
2023-12-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Du skojar? 55k i månaden? Måste varit någon form av nepotism som gav det glidarjobbet
Det räcker inte till en tvåa att bo i.
https://www.ekonomifokus.se/nyheter/...et-i-stockholm
Man får bo i hodden.
Citera
2023-12-04, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Kommer gå åt helvete när alla dessa datanissar måste skaffa riktiga jobb. Om en dator kan göra alla dessa människors jobb vore det rent av fel att inte sparka dem.

Det är trots allt ett vinstdrivande företag och de har ett ansvar mot sina aktieägare.

Du vet väl att dem "riktiga" jobben är dem första som AI tar över när det väl börjar?

Dem lättaste jobben för AI att ta över är dem med monotona arbetsuppgifter, som t.ex en lastbilschaufför.

Tekniska jobb kommer vara dom sista som tas över, och när det sker har hela världen redan förändrats totalt. Du kommer inte känna igen världen som den är idag alls. Kommer finnas något annat system för pengar osv, eftersom det inte kommer fungera i en värld där AI står för majoriteten av arbetskraften.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-12-04 kl. 18:25.
Citera
2023-12-04, 18:24
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Du vet väl att dem "riktiga" jobben är dem första som AI tar över när det väl börjar?

Dem lättaste jobben för AI att ta över är dem med monotona arbetsuppgifter
En kontorsråtta ligger många gånger mer pyrt till än rörmokare och städare när Ai ska fasas in. Ai kan programmera och analysera men knappast rensa stopp i toaletten.
Citera
2023-12-04, 18:26
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Nu har jag tagit reda på vad denna Julia Eklöf, 27 år jobbar med
Hon har "möten" om design. Äta mat.
Går igenom undersökningar
Hon skapar inget värde.

https://www.tiktok.com/@eklofjulia/v...376774?lang=en
Sinnesjukt att att någon anställt en sådan person. Som spenderar nog mer tid på att måla naglarna än bidrar med något av värde för Spotify.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
En kontorsråtta ligger många gånger mer pyrt till än rörmokare och städare när Ai ska fasas in.

Beror helt på vad man gör. Har man ett tekniskt arbete så nej. Hur menar du att rörmokare och städare inte kan ersättas superenkelt?

Jag tror inte riktigt du har koll på avancerade tekniska roller inom den digitala världen. Det är de absolut sista AI ersätter, tror du något annat förstår du inte hur något fungerar. Du ser några Tiktok videos på några som jobbar inom IT och tror det är hur allt ser ut. Men har inte en susning kring det tekniska, dom som faktiskt gör jobb på riktigt.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-12-04 kl. 18:30.
Citera
Bannlyst
Förstår inte att Spotify har nästan 10,000 anställda.. liksom for what? Gravt hjärndött.
Man skulle lätt kunna harva runt Spotify på typ 1000 pers och klara sig lika bra som i dagsläget.
Njae, man får nog räkna med att att fler tech bolag varslar ännu mer.. Alla jävla muppar som TikTokar... skapar "life in a day.." och bara går runt och glassar, bör ju åka illa kvickt.
Citera
2023-12-04, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Beror helt på vad man gör. Har man ett tekniskt arbete så nej. Hur menar du att rörmokare och städare inte kan ersättas superenkelt? Mycket enklare för en AI att lära sig det än att lära sig många andra saker ska du veta. Du vet att AI är baserat på kod eller?
Du vet att kod inte kan bocka skithusrör, va? Det behövs en robot för de enklaste jobben, vet du vad en robot kostar jämfört med bottenskrapet till människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in