Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag störde mig mest på att i princip ingen talar skånska i en film som är inspelad i och utspelar sig i Lund.

Är så trött på alla jävla 08’or.
Va?? Var ju märkvärdigt många som talade skånska! Två av tre huvudkaraktärer, Amina, poliserna, vittnena...
Citera
2023-12-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Va?? Var ju märkvärdigt många som talade skånska! Två av tre huvudkaraktärer, Amina, poliserna, vittnena...
Tyckte det var många fler som var 08’or, precis som i all annan skit som spelas in i skåne, bara för att idioterna i stockholm inte förstår skånska.
Citera
2023-12-18, 09:27
Medlem
Citat:
Tyckte det var många fler som var 08’or, precis som i all annan skit som spelas in i skåne, bara för att idioterna i stockholm inte förstår skånska.
Nej det är för att det är en studentstad där människor från hela Sverige samlas.
Citera
2023-12-18, 09:32
Medlem
Citat:
Nej det är för att det är en studentstad där människor från hela Sverige samlas.
Jag är ofta i lund av olika orsaker. 90% av de jag träffar på, pratar skånska.
Citera
2023-12-18, 10:37
Medlem
Citat:
Björn Bengtsson snackade en övertygande skånska. Han har ju alltid pratat rikssvenska i andra produktioner. Hellre det än någon som fejkar dialekt och det blir uselt. Han är från Malmö så det förklarar saken.
Men jag tycker det är generellt dålig nivå bland skådespelare i Sverige på dialekter. Det tycker jag ingår i skådespelaryrket, att kunna träna in andra dialekter, särskilt någon form av duglig skånska, göteborgska, norrländska och eventuellt gnällbältet. Behöver inte vara perfekt, men dugligt.
Citera
2023-12-18, 11:56
Medlem
Citat:
Björn Bengtsson snackade en övertygande skånska. Han har ju alltid pratat rikssvenska i andra produktioner. Hellre det än någon som fejkar dialekt och det blir uselt. Han är från Malmö så det förklarar saken.
Men jag tycker det är generellt dålig nivå bland skådespelare i Sverige på dialekter. Det tycker jag ingår i skådespelaryrket, att kunna träna in andra dialekter, särskilt någon form av duglig skånska, göteborgska, norrländska och eventuellt gnällbältet. Behöver inte vara perfekt, men dugligt.
Eller att de faktiskt använder folk som bor på de ställena. Måste ju finnas skådespelare som är skåningar och pratar skånska. Wallander, denna serien och bron blir ju sä löjligt när nästan alla är 08’or. Har för mig att det var ganska illa i tunna blå linjen med.
Citera
2023-12-21, 14:47
Medlem
Citat:

Det kanske har med dina orsaker att göra
Citera
2023-12-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaGulleGull
Det kanske har med dina orsaker att göra
Nej.
Citera
2024-03-10, 21:13
Medlem
löjligt att börja jiddra om dialekten
Citera
2024-05-24, 07:54
Medlem
diseuses avatar
Tydligen mer populär än The Crown:

SvD (Svenska krimserien världssuccé på Netflix):
Citat:
Den svenska kriminalserien ”En helt vanlig familj” blev en världssuccé med 28 miljoner visningar, visar nya tittarsiffror från Netflix.

För blott andra gången hittills har Netflix delat med sig av sina detaljerade tittarsiffror, något de kallar What we watched. Den globala strömningsjätten presenterar vilka tv-serier och filmer som gått hem hos publiken under det andra halvåret 2023 – och en svensk serie finns på topp 20 i hela världen.
Netflix: What We Watched the Second Half of 2023
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in