Citat:
Ursprungligen postat av
insertrandomname
USA förbjuder försäljning av Nvidia rtx 4090 och kraftfullare GPU'er till Kina för att bromsa deras AI utveckling.
Svårt att säga vem som kommit längst i racet mot AGI, men AI utvecklingen är bred, och vi kommer definitivt se det implementeras i många fält.
Tror inte att Kina ligger före andra stora spelare, men dom är definitivt med i matchen.
Det är tyvärr lite som med atombomben. Den uppfanns av amerikanerna, men dess effekt (som avskräckande vapen) blev noll eftersom ryssarna med hjälp av spioner fick tillgång till tekniken.
När det gäller AI är loppet redan kört. Allt har lagts ut som öppen källkod och i vetenskapliga dokument. Inget är hemligt.
Och kineserna är många fler än amerikanerna, så dom har redan fulländat konskaperna om tekniken.
Jag är inte orolig för att datorerna skall ta över. Jag är orolig för vad diktaturer som kina skall göra med kunskapen. Den Store Ledarens behov och vilja står alltid över folkens behov.
Vi har givit kina ett fruktansvärt vapen, och jag är ganska säker på att dom i just detta nu funderar på hur dom skall använda det mot oss.