2023-12-03, 23:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vet inte om det finns en bättre tråd eller avdelning.

Men här är en intressant video som visar att det i Kina finns små automatiska bilar som levererar mat, och någon förarlös taxi. Vad tror ni, ligger Kina i framkant vad gäller AI? Personligen skulle jag aldrig vilja åka i en kinesisk förarlös taxi.

https://www.youtube.com/watch?v=lUp5xKvGzDw
Citera
2023-12-03, 23:46
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Men här är en intressant video som visar att det i Kina finns små automatiska bilar som levererar mat, och någon förarlös taxi. Vad tror ni, ligger Kina i framkant vad gäller AI? Personligen skulle jag aldrig vilja åka i en kinesisk förarlös taxi.

Tror inte Kina är mer i framkant än resten av världen gällande detta, men de absolut vill få det verka som det och struntar i ifall de tar med sig lite medborgare på köpet, i Kinas ögon är lite dödsfall förväntat och inget att bry sig mycket om.
Citera
2023-12-04, 00:06
Medlem
sommarlovs avatar
Det kina kallar AI är inte samma sak som vi gör!
Citera
2023-12-04, 00:09
Medlem
tomatlarss avatar
är inte särskilt övertygad https://youtu.be/WkE1yvME1Sw
Citera
2023-12-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Omöjligt för Kina att ligga i framkant vad gäller AI, utan amerikanska och europeiska datachips, som inte får säljas till Kina.
Citera
2023-12-04, 01:27
Medlem
insertrandomnames avatar
USA förbjuder försäljning av Nvidia rtx 4090 och kraftfullare GPU'er till Kina för att bromsa deras AI utveckling.

Svårt att säga vem som kommit längst i racet mot AGI, men AI utvecklingen är bred, och vi kommer definitivt se det implementeras i många fält.
Tror inte att Kina ligger före andra stora spelare, men dom är definitivt med i matchen.
Citera
2023-12-04, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
USA förbjuder försäljning av Nvidia rtx 4090 och kraftfullare GPU'er till Kina för att bromsa deras AI utveckling.

Svårt att säga vem som kommit längst i racet mot AGI, men AI utvecklingen är bred, och vi kommer definitivt se det implementeras i många fält.
Tror inte att Kina ligger före andra stora spelare, men dom är definitivt med i matchen.

Det är tyvärr lite som med atombomben. Den uppfanns av amerikanerna, men dess effekt (som avskräckande vapen) blev noll eftersom ryssarna med hjälp av spioner fick tillgång till tekniken.

När det gäller AI är loppet redan kört. Allt har lagts ut som öppen källkod och i vetenskapliga dokument. Inget är hemligt.
Och kineserna är många fler än amerikanerna, så dom har redan fulländat konskaperna om tekniken.

Jag är inte orolig för att datorerna skall ta över. Jag är orolig för vad diktaturer som kina skall göra med kunskapen. Den Store Ledarens behov och vilja står alltid över folkens behov.

Vi har givit kina ett fruktansvärt vapen, och jag är ganska säker på att dom i just detta nu funderar på hur dom skall använda det mot oss.
Citera
2023-12-04, 10:54
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Gällande autonoma fordon så är väl den största skillnaden lagen. Här i väst så har vi en stark tro på att människor på något sätt är säkrare än teknik och/eller att vi hellre låter slumpen i situationen lösa the trolley problem än en förutbestämd och tränad respons.

Självkörande fordon här i Västvärlden måste ofta ha en stackare som sitter och är beredd att ta över om något skulle gå fel. Detta har väldigt liten praktisk betydelse men är viktigt hos de som gör beslutar om lagar och regler här i väst.
Citera
2023-12-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är tyvärr lite som med atombomben. Den uppfanns av amerikanerna, men dess effekt (som avskräckande vapen) blev noll eftersom ryssarna med hjälp av spioner fick tillgång till tekniken.

När det gäller AI är loppet redan kört. Allt har lagts ut som öppen källkod och i vetenskapliga dokument. Inget är hemligt.
Och kineserna är många fler än amerikanerna, så dom har redan fulländat konskaperna om tekniken.

Jag är inte orolig för att datorerna skall ta över. Jag är orolig för vad diktaturer som kina skall göra med kunskapen. Den Store Ledarens behov och vilja står alltid över folkens behov.

Vi har givit kina ett fruktansvärt vapen, och jag är ganska säker på att dom i just detta nu funderar på hur dom skall använda det mot oss.

Aha, då kommer Indien att vinna AI-racet, för de är fler än kineserna.
Citera
2023-12-04, 22:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
De amerikanska myndigheterna kan om de vill exportförbjuda spjutspetsteknik (som man tydligen gjorde med kraftfulla GPUer). Det faktum att man inte genomfört exportförbud mot denna mjukvara detta talar emot att den anses som något militärstrategiskt hot.
Citera
2023-12-05, 00:54
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Man får tänka på att deep learning är långt i från den enda forskning inom AI som pågår, det forskas massvis på neuromorphic computing framförallt i Kina.

(Jag är dock inte så insatt och vet inte var de ligger i prestanda jämfört med deep learning idag, men det är kortfattat, som jag förstått det egentligen helt ny (hårdvara) arkitektur som är starkt influerad av hjärnan och biologiska nätverk)

Tex (som kom ut i dagarna) och det här kan inte USA göra något åt, jag tror heller inte teknologin inom deep learning är något större problem heller eftersom deep learning till stor del är beräkningsintensivt och Kina har inte haft någon egen tillverkning av kraftiga GPUer tidigare (men det har enligt rykten påbörjats också).
Sen att export hindra litografi osv är bara löjligt egentligen för det hjälper bara några år, sen är de i fatt och troligtvis om också.

https://www.researchgate.net/publication/375883877_An_ultrasmall_organic_synapse_for_neurom orphic_computing

Eller för den delen

https://news.cgtn.com/news/2023-01-14/China-makes-breakthrough-to-mimic-chemical-language-of-human-brain-1gAbM8FRYru/index.html

Men det är som sagt okänt område för mig så vågar inte säga något annat om det, men däremot tror jag inte deep learning (och framförallt inte språkmodeller) är rätt väg dit man vill komma och detta känns spontant mer lovande men vem vet.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-12-05 kl. 00:59.
Citera
2023-12-05, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Aha, då kommer Indien att vinna AI-racet, för de är fler än kineserna.

Efter många års erfarenhet av indiska utvecklare så tillåter jag mig tvivla. Men den som lever får se.
(Har inte hört att Indien har något större AI-projekt på gång över huvud taget, medan amerikanska universitet är fulla av kineser som studerar AI.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in