2023-12-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Bästa sättet att jaga bort björn är att föra oväsen. Hört från riktigt gamla i härjedalen att deras föräldrar använde kastruller. Dessa bär man kanske inte med sig.

Men mot svenska björnar är det att göra sig stor.

Jojo klart det som gäller men vad gör man då om en björnattack är oundviklig? Brottas med en björn låter sådär, tror inte jag hade kunnat spela död heller med ett björnhuvud nära mitt.
Citera
2023-12-03, 22:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Jojo klart det som gäller men vad gör man då om en björnattack är oundviklig? Brottas med en björn låter sådär, tror inte jag hade kunnat spela död heller med ett björnhuvud nära mitt.
Nej, skulle man bli attackerad då finns det inte mycket att göra. Bara hoppas på att björnen vill markera.

Jag har fantiserat om att ha bajonett om man skulle missa ett skott. Men det är bara lösa funderingar.

Nu när jag skriver så slår det mig att en enorm tuta kanske skulle funka. Sån man hör på fotbollsmatcher. ANtagligen bättre än gevär på nära håll.
Citera
2023-12-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Bästa är såklart björnspray ingen chans att man vandra ute i vildmarken utan detta när jag bodde i USA, krävs dock licens i Sverige.

Ja och det är väl stenhårt dessutom? Har för mig att skogsarbetare brottades om att få använda det. Då lär väl inte jag som bara vill ut i skog och mark få mig en sån sprayburk.
Citera
Medlem
Citat:
Funderade kring vilket vapen jag helst burit på mig vid en björnattack och kom fram till ett spjut så jag som inte har koll, får man bära med sig spjut ut i vildmarken i defensivt syfte?

Och ni som rör er i björntäta områden, vad om något i defensivt syfte bär ni med er?
😁Bäst att du har med ett spjut och en kniv nu då det är vintertider ifall björnen skulle vakna då den är extra arg och galen om man väcker den.
Ifall spjutet skulle misslyckas så har du mindre än en halv sekund på dig att avsluta ditt liv med kniven. En yrvaken björn är inte att leka med, kom ihåg det!
Senast redigerad av krumbukta 2023-12-03 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Citat:
Nej man vet ju inte, Sverige är väldigt reglerad. Jag antar man måste ha mycket goda skäl för att få bära ut något som kan användas som ett spjut men ställer ändå frågan. Kanske kan vårt skogsfolk ge lite ljus på saken.

Ja sen får man ju inte bära ut skjutvapen hur som helst.

Det är ju ut ifall en björn attackerar och inte bara rusar emot en. Om man lyckas sätta ett spjut i den undrer sista meterarna tror jag inte den fortsätter plöja fram emot en, sett en del jaktvideos av björn med spjut och hur dom reagerar med en pinne och spets i dom.

Som sagt, om du attackerar björnen lär den reagera och den faller troligtvis inte bara omkull på stället om man inte lyckas slå ut nervsystemet med en fullträff. Risken är stor att den annars hinner fortsätta en bra bit innan den segnar ner.

Kom ihåg att björnar är snabbare än oss.
Citera
2023-12-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
😁Bäst att du har med ett spjut och en kniv nu då det är vintertider ifall björnen skulle vakna då den är extra arg och galen om man väcker den.
Ifall spjutet skulle misslyckas så har du mindre än en halv sekund på dig att avsluta ditt liv med kniven. En yrvaken björn är inte att leka med, kom ihåg det!

Härligt att mina tankar roar dig! Jag ska inte ut och leta björn.
Citera
2023-12-03, 22:46
Medlem
Jag kom att tänka på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=9G1aHkLHQ2I

Såg den på Tik Tok för någon månad sedan, är visserligen en Isbjörn, men fan det är stora starka djuriska djur. Kolla in käftarna.

*uppdaterad till hela klippet
Senast redigerad av The13 2023-12-03 kl. 23:44.
Citera
2023-12-03, 23:01
Bannlyst
Sett flera klipp där de motar bort björnar med Capsacium spray. I ett av dem så stalkar björnen personen en stund och medans han går baklänges så springer björnen upp på olika träd liksom som om att bevisa ”du har ingenstans att fly”, och t slut så sprejades det och så försvann den med svansen mellan benen

Men frågan är om det inte är mer värt att skita på sig.

En stark laser i ögat kanske gör susen med

GrizzlyTims historia är lite udda med. Såg ett par intressanta klipp på denna kanalen; https://m.youtube.com/watch?v=lLkbWa7A2uE

Varning för hemskheter
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-03 kl. 23:08.
Citera
2023-12-03, 23:22
Medlem
Mot svartbjörn så säger dom att man ska försvara sig med allt man har, sparka, stenar, spraya, vad du än har.

Men mot brunbjörn så säger dom att man ska spela död, kurra ihop i en boll och skydda huvudet. Extra bra om du har stor ryggsäck på dig som skyddar och björnen kan riva sönder istället.
Citera
2023-12-03, 23:36
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Mot svartbjörn så säger dom att man ska försvara sig med allt man har, sparka, stenar, spraya, vad du än har.

Men mot brunbjörn så säger dom att man ska spela död, kurra ihop i en boll och skydda huvudet. Extra bra om du har stor ryggsäck på dig som skyddar och björnen kan riva sönder istället.

If it's black, fight back; if it's brown, lie down; if it's white, say good night.
Citera
2023-12-04, 00:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Vi fick i lumpen lära oss att inte avfyra skott vid björnattack eftersom de menade på att de flesta attacker är skrämselattacker från björnens sida till följd av att man råkat trampa in på björnens revir eller att det är en hona som skyddar sina ungar. Skenmanövrar alltså.

Vid skottlossning på närmre håll är sannolikheten för att nallen hinner attackera dig innan h*n faller till marken hög, eller så får man en dålig träff vilket gör björnen fly förbannad.

Så att attackera en björn är nog ingen bra idé om du inte har tryggt avstånd och är en van skytt.

Frågan är dock om man bara står där. Väldigt många av dessa björnar som sköts ihjäl av jägare ska "bara" ha gjort en så kallad skenattack. Springer rakt mot dig för att vika av i sista sekunden. Hade man en AK4 där i handen laddad med skarp ammo hade man nog skjutit. 7.62 kalibern i den gör nog rätt ont i björnen.

Men det är detta med göra ont. Gör det bara ont på björnen så blir den bara än mer piss. Ska man döda den behövs ett klass 1 vapen och att man är bra skytt.

Ganska kul att se program som Wild West Alaska där detta diskuteras ganska mycket. Många kunder som kommer in och vill ha ett vapen mot björn. Poppis är Desert Eagle .50 och .454 Casull. Det som är effektivast dock är björnspray. Dock förbjudet tyvärr i Sverige trots att det inte skadar björnen.
Citera
2023-12-04, 01:02
Medlem
Citat:
Funderade kring vilket vapen jag helst burit på mig vid en björnattack och kom fram till ett spjut så jag som inte har koll, får man bära med sig spjut ut i vildmarken i defensivt syfte?

Och ni som rör er i björntäta områden, vad om något i defensivt syfte bär ni med er?
Självförsvars-spray funkar mot både aggressiv Björn och/eller Hund!
I Alaska har många ”björnspray”…ganska stora sprayflaskor typ…funkar på aggressiva mänskor ock😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in