2023-12-03, 20:34
Medlem
Funderade kring vilket vapen jag helst burit på mig vid en björnattack och kom fram till ett spjut så jag som inte har koll, får man bära med sig spjut ut i vildmarken i defensivt syfte?

Och ni som rör er i björntäta områden, vad om något i defensivt syfte bär ni med er?
Citera
2023-12-03, 20:40
Medlem
Att försvara sig mot björn? Använd vad som helst som gör att du tar dig ut levande.
Handgranat t.ex, men där är innehav något problematiskt.
Citera
2023-12-03, 20:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Om du gör ett spjut av en gren eller träd i skogen så kan du gott bära runt på den. Vet inte om det kommer att hjälpa dig dock. Pilbåge eller armborst med snabbverkande sövande funkar nog bättre.
Citera
2023-12-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om du gör ett spjut av en gren eller träd i skogen så kan du gott bära runt på den. Vet inte om det kommer att hjälpa dig dock. Pilbåge eller armborst med snabbverkande sövande funkar nog bättre.

Menar snarare ett riktigt spjut med metalspets och exempelvis ta med den i bil för defensivt ändamål i vildmarken.

Vet inte riktigt var gränsen går för vad du får bära med dig ut, kniv går ju bra men den har ju andra ändamål.
Senast redigerad av TheFatDove 2023-12-03 kl. 21:11.
Citera
2023-12-03, 21:19
Medlem
Såg en bushcraftsnubbe på youtube göra en tvådelad vandringsstav. Ena delen som bar lång hade en omgjord bajonett från tidigt 1900-tal. Andra delen var ett skydd och dolde bajonetten. Knappast lagligt här i Sverige men en vandringsstav borde väl vara det. Eller varför skulle den vara det. Vi är ju i Sverige.
Citera
2023-12-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Funderade kring vilket vapen jag helst burit på mig vid en björnattack och kom fram till ett spjut så jag som inte har koll, får man bära med sig spjut ut i vildmarken i defensivt syfte?

Och ni som rör er i björntäta områden, vad om något i defensivt syfte bär ni med er?

Vi fick i lumpen lära oss att inte avfyra skott vid björnattack eftersom de menade på att de flesta attacker är skrämselattacker från björnens sida till följd av att man råkat trampa in på björnens revir eller att det är en hona som skyddar sina ungar. Skenmanövrar alltså.

Vid skottlossning på närmre håll är sannolikheten för att nallen hinner attackera dig innan h*n faller till marken hög, eller så får man en dålig träff vilket gör björnen fly förbannad.

Så att attackera en björn är nog ingen bra idé om du inte har tryggt avstånd och är en van skytt.
Citera
2023-12-03, 21:23
Medlem
CrazyWorlds avatar
Gubbarna med spjut i Age of empires var väl effektiva mot elefanter? Så spjut funkar säkert mot björnar också.
Citera
2023-12-03, 21:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Pilbåge eller armborst med snabbverkande sövande funkar nog bättre.
Problemet blir ju bara att hitta något snabbverkande sövande så det fungerar mot en björn som rusar mot dig...
När man skjuter bedövningspilar mot djur till exempel på zoo så tar det vanligen 5-20 minuter innan djuren faktiskt är sövda. Så att doppa spjutspetsen i cyanid vore nog bättre. Om ens det räcker.

Novitjok, sarin och VX-gas tar ändå ett par minuter på sig att ha ihjäl offret
Citera
2023-12-03, 21:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Menar snarare ett riktigt spjut med metalspets och exempelvis ta med den i bil för defensivt ändamål i vildmarken.

Vet inte riktigt var gränsen går för vad du får bära med dig ut, kniv går ju bra men den har ju andra ändamål.

I Sverige skulle det troligtvis kallas för vapen.
Citera
2023-12-03, 21:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Bästa sättet att jaga bort björn är att föra oväsen. Hört från riktigt gamla i härjedalen att deras föräldrar använde kastruller. Dessa bär man kanske inte med sig.

Men mot svenska björnar är det att göra sig stor.
Citera
2023-12-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Såg en bushcraftsnubbe på youtube göra en tvådelad vandringsstav. Ena delen som bar lång hade en omgjord bajonett från tidigt 1900-tal. Andra delen var ett skydd och dolde bajonetten. Knappast lagligt här i Sverige men en vandringsstav borde väl vara det. Eller varför skulle den vara det. Vi är ju i Sverige.

Nej man vet ju inte, Sverige är väldigt reglerad. Jag antar man måste ha mycket goda skäl för att få bära ut något som kan användas som ett spjut men ställer ändå frågan. Kanske kan vårt skogsfolk ge lite ljus på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Vi fick i lumpen lära oss att inte avfyra skott vid björnattack eftersom de menade på att de flesta attacker är skrämselattacker från björnens sida till följd av att man råkat trampa in på björnens revir eller att det är en hona som skyddar sina ungar. Skenmanövrar alltså.

Vid skottlossning på närmre håll är sannolikheten för att nallen hinner attackera dig innan h*n faller till marken hög, eller så får man en dålig träff vilket gör björnen fly förbannad.

Så att attackera en björn är nog ingen bra idé om du inte har tryggt avstånd och är en van skytt.

Ja sen får man ju inte bära ut skjutvapen hur som helst.

Det är ju ut ifall en björn attackerar och inte bara rusar emot en. Om man lyckas sätta ett spjut i den undrer sista meterarna tror jag inte den fortsätter plöja fram emot en, sett en del jaktvideos av björn med spjut och hur dom reagerar med en pinne och spets i dom.
Citera
2023-12-03, 21:59
Medlem
Bästa är såklart björnspray ingen chans att man vandra ute i vildmarken utan detta när jag bodde i USA, krävs dock licens i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in