2023-12-03, 14:22
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det fanns en specifik variant av Stokholmska som man ofta hör på inspelningar från 70-talet.

Några exempel:

https://youtu.be/zpzbCpw40Fs?si=OOFOnuhueDjer9i8

https://youtu.be/Am-WjbDzApg?si=DTOFEpuJ5ntel8tJ

När föddes den? Varför dog den ut? Varför och när slutade ni som var med att prata så?

För att Sthlm blev en "små stad", dvs, att det är många inflyttade? Eller äh.. Jag vette fan.
Citera
2023-12-03, 14:23
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Haha fantastiskt. Visst finns det de här i Stockholm som använde Lidingö-i men de är få numera. Men om jag träffar på en ska jag påminna om västkustens spår.
Det finns ett avsnitt i Svenska dialektmysterier där Fredrik Lindström besöker Bohuslän. Där pratar han med en gammal fiskegubbe med rejäl bohusländska, som berättar fiskehistorier från förr. Han pratade med sådana här ii:n. Dessutom använde han någon numera utdöd gramatisk form, som fick Fredrik att bli fullständigt överlycklig. Jag har för mig att Fredrik drog teorin om att stockholmare tog med sig iii:na hem när de började åka på semestrar till Smögen i början av 1900-talet, för det finns inget spår av dessa i:n i stockholm före 1900.
Citera
2023-12-03, 14:23
Medlem
Finns ju flera varianter av stockholmsk dialekt.
Jag är i dag inte i Stockholm och antar det är mera invandrarsvenska.

Vi stockholmare pratade olika även i Stockholm.
Neutral rikssvenska.
Lite korrektare på Östermalm norra delen av innerstan.
IIiii på Liiiidingö.
I men inte lika mycket i Djursholm.
Södra delen av innerstan så var det lite mera eeeee.
Södra ytterstadsdelarna var mera slang och e.

Jag har gjort hela resan från Innerstaden till norra delarna och sen till södra delarna.Jag är idag långt därifrån men kan när jag springer på stockholmare gissa mig till från vilket kvarter.
Citera
2023-12-03, 14:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hmm du har nog delvis rätt.en äldre vän till mig sade just "kurdiska reeeven" som det låterem absolut, de yngre generationerna säger nog "räääven" tycker mig om man jämför med andra personer runt om i landet ändå höra en hel del stockholmska men det har nog tyvärr blivit mindre och mindre.

Den meningen alltså... Svårt att förstå vad du menar men en tolkning är att du tycker det hörs mer stockholmska i Stockholm än i andra delar av landet. Wow - vilken överraskning!
Citera
2023-12-03, 14:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Det finns ett avsnitt i Svenska dialektmysterier där Fredrik Lindström besöker Bohuslän. Där pratar han med en gammal fiskegubbe med rejäl bohusländska, som berättar fiskehistorier från förr. Han pratade med sådana här ii:n. Dessutom använde han någon numera utdöd gramatisk form, som fick Fredrik att bli fullständigt överlycklig. Jag har för mig att Fredrik drog teorin om att stockholmare tog med sig iii:na hem när de började åka på semestrar till Smögen i början av 1900-talet, för det finns inget spår av dessa i:n i stockholm före 1900.
Snälla om du kan så bifoga video av detta. Vore otroligt kul att se speciellt då jag avgudar herr Lindström.
Citera
2023-12-03, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Här är en parodi på det:

https://youtu.be/KnyAdx3hVCI?si=W7khP8KA6ndUOKK_

Kanske var en rest från 60-talet?

Snarare en rest från flera årtionden före. Man bör beakta att inom ett dialektområde finns det både sociolekter (samhällsklass) och kronolekter (åldersgrupp) som sedan blandas med inflyttare som gör att dialekten är flytande och förändras successivt, lite i taget.
Citera
2023-12-03, 14:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Finns ju flera varianter av stockholmsk dialekt.
Jag är i dag inte i Stockholm och antar det är mera invandrarsvenska.

Vi stockholmare pratade olika även i Stockholm.
Neutral rikssvenska.
Lite korrektare på Östermalm norra delen av innerstan.
IIiii på Liiiidingö.
I men inte lika mycket i Djursholm.
Södra delen av innerstan så var det lite mera eeeee.
Södra ytterstadsdelarna var mera slang och e.

Jag har gjort hela resan från Innerstaden till norra delarna och sen till södra delarna.Jag är idag långt därifrån men kan när jag springer på stockholmare gissa mig till från vilket kvarter.
Exakt samma, kan också höra vilken tull de bor närmast. Även idag är det skillnad på dialekt mellan Norrmalm och Södermalm och staden mellan broarna. Inte särskillt mycket men hade en kompis på Norrmalm (adlig) som också bodde i Djursholm. Han hävdade vid 25 års ålder att han aldrig varit på Södermalm. Jag blev helt chockad men det stämde säkert.
Citera
2023-12-03, 14:39
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Den meningen alltså... Svårt att förstå vad du menar men en tolkning är att du tycker det hörs mer stockholmska i Stockholm än i andra delar av landet. Wow - vilken överraskning!
Är väl mer Att stockholmska lätt blir legio i tik-tok filmer och liknande.
Citera
2023-12-03, 15:07
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De pratar väl mest Polska numera?

Skämt åsido, arbetarklassen har en mer utpräglad dialekt p g a fostringskultur (du kommer ung, blir fostrad av äldre in i djupare arbetar/arbetsplatskultur), medan middle-management-noblessen frodas alla lantisar och invandrare.

T o m hissarna pratar småländska i Hägersten.

Citat:

Måste ju vara årets citat!
Citera
2023-12-03, 15:26
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Det är faktiskt sant. Har en bekant i Telefonplan, åkte upp till hennes lägenhet. Hissen plingar till på klingande jönköpingsbräk: trrredje vååningen.

Sedan dess har jag märkt det i allt fler nybyggda hissar i stan; fatta när alla hemma i huskvarna frågar vad hon gör i Sthlm. "Jobbar med Media"...
Citera
2023-12-03, 15:29
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Så kallad inbrottstjyvstockholmska. Idag är det nästan bara gamla tjackpundare som pratar så.

Exakt.
Eller Lelle bira som tycker att han är lite tuff.
Citera
2023-12-03, 15:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag som är ifrån västkusten tycker ju att socialdemokraternas Magdalena Andersson fd statsministern talar utpräglad Stockholmsdialekt. Dock ingen slang.
Men ändå skulle hon platsa i en gammal pilsnerfilm.🤓

Hon är inte från Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in