Citat:
Egentligen så är det ju jättelätt att öka efterfrågan på elbilar. Det är ju bara för biltillverkarna att lobba för politikerna att dom pangar upp priset på fossilt bränsle. Panga upp det till 50 spänn litern så väljer merparten av alla människor bort fossilbilen.
Problemet är ju förvisso att det kommer att starta andra problem i samhället om man gör så...
Men speciellt svårt att öka efterfrågan är det ju inte.
Miljöpartiet skulle förmodligen inte tveka en sekund om dom hade makten.
Alternativet är ju att förbjuda nya fossilbilar från att byggas och att vänta tills fossilbilarna blir så pass gamla att det knappt finns några att köpa. Då köper folk en elbil. Men det tar ju tid.
Och faktum är att det KOMMER att TA tid... Elbilen kommer att ta mark med yngre generationer.
Dom som växer upp som barn i tioårsåldern idag kommer högst sannolikt inte att köra någon fossilbil.
Fast oavsett vad så lär ändå inte elbilarna vara billigare om 10-15 år gentemot vad dom är idag.
Problemet är ju förvisso att det kommer att starta andra problem i samhället om man gör så...
Men speciellt svårt att öka efterfrågan är det ju inte.
Miljöpartiet skulle förmodligen inte tveka en sekund om dom hade makten.
Alternativet är ju att förbjuda nya fossilbilar från att byggas och att vänta tills fossilbilarna blir så pass gamla att det knappt finns några att köpa. Då köper folk en elbil. Men det tar ju tid.
Och faktum är att det KOMMER att TA tid... Elbilen kommer att ta mark med yngre generationer.
Dom som växer upp som barn i tioårsåldern idag kommer högst sannolikt inte att köra någon fossilbil.
Fast oavsett vad så lär ändå inte elbilarna vara billigare om 10-15 år gentemot vad dom är idag.
Vi har ju EU målet att stoppa utsläppande fordon från 2035 vid nybilsförsäljning.
Personligen så tycker jag det är på tok för sent, men biltillverkarna tycker det är för tidigt, i alla fall vissa av dom.
Jag tror dock att det inte skulle vara några problem för biltillverkarna att fixa det om de måste. Jag menar de flesta, om inte alla, säljer ju redan minst en elbilsmodell idag och vissa har många modeller att välja bland, så de har ju kunskapen om hur det ska göras. Det dom är rädda för är ju att inte få lönsamhet på det.