2026-08-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Nu får du ta och ge dig. Jag har respekt för att vi inte vet vad som hänt honom, men det är rent ignorant att inte tar hänsyn till fakta, men insistera på att det är en olycka eller ett självmord och hänvisa till:
Vädret, kursen och hockeymatchen.

Vädret
Det var orange varning och ymnigt snöfall. Plogbilarns gick varma, snövallarna var höga. Elliot kan omöjligt ha flygit ut i skogen med bilen, hastigheten var för låg och snövallarna för kompakta och det fanns inga skador på vägräcken och det har gjorts omfattande sök utmed vägar med Missing people i stora områden, inte bara centralt i Jävre. Tiden på året och snömängder gjorde det omöjligt att tillät ta sig ut på öppen is eller vatten i Jävreområdet och havsbotten för kuststräckan Jävre till Piteå har söks av med sonar.

Kursen.
Elliott sågs senast 28/11 och hade fått studiedag 29/11 för att plugga till truckkortet.
Tror du på allvar att Elliots tryckkortskur på något sätt påvisa skulle indikera på att han försvunnit frivilligt eller att det är en utlösande faktor för ett självmord? Elliots pappa har berättat att Elliot såg fram emot att ta truckkort.

Matchen
Skellefteå förlorade en hockeymatch. Hur många dör varje år av självmord för att hemmalaget förlorade en match? Det är inte ens klarlagt ifall Elliott tittade på hockey.

Elliot åkte inte hemifrån efter matchen, han åkte mitt i matchen, matchen började 19:00 och Elliot åkte 20:00. Hade Elliot varit ett engagerat fan hade han förmodligen velat se matchen på plats eller på tv, håller du inte med om det?

Ny information har kommit fram: att modern hade en stuga i eller nära Vidsel.

Att Elliot tankade 30 liter samma dag han försvann kan mycket väl bero på att han tänkt åka upp till stugan för att få studiero. Mammans uppdatering på Facebook 29/11 från Storforsen i Vidsel indikerar att hon varit där åtminstone 29/11.

Jag har haft flera semesterboenden och stugor, man tar upp saker som behöver göras med dom det rör. Är det något stort koordinerar man ihop det med familj eller ägare, är det mindre som att beskära buskar, olja om trallen, sätta lökar eller skotta uppfart eller tak efter ihållande snöfall tar den eller dom som kan först kan göra det på sig det.

Att mamman förmodligen var där 29/11 (en vanlig onsdag) tycker jag talar för att det fanns något som behövde åtgärdas i stugan. Oavsett var Elliot ledig mitt i veckan och hade skälig grund för att åka till stugan.

Svaret på vad som hänt Elliot ligger förmodligen i telemasternas pingningar. Elliot plingade senast mot norra jävremasten. När plingade han mot den södra och hur lång tid efter att han pingat mot den norra stängdes telefonen av manuellt?

Han och bilen finns inte i Jävre, området har finkammats och telefonen stängdes av manuellt. Stänges telefonen av när han fortfarande borde befinna sig i norra Jävremastens upptagningsområde kan det vara självförvållat. Stängdes den av efter en tids stillastående kan det vara självförvållat eller ett brott. Sannolikheten att det var en olycka är otroligt låg.

Tidigare i tråden diskuterades att en buss passerat Jävre vid samma tid och faktum är att vid norra infarten till Jävre i norrgående riktning finns en busshållplats.

Mannen som 2025 rånmördade två män i Piteå bodde på orten vid tiden för Elliots försvinnande och ägde ingen bil. Han har en historik av våldsbrott, psykoser och oberäkneligt beteende.

Hans hus låg i norra jävremastens upptagningsområde (J*ävrev*gen 4D) och huset brann ned till grunden två månader efter Elliots försvinnande.

Du har såklart en del bra poänger. Jag blir bara så trött ibland på att i stort sett varje tråd om försvunnen person innehåller spekulationer om mord på deckarnivå.

Angående ”vädret” så menar jag att något starkt fick ut honom på vägen överhuvudtaget.
Angående ”kursen” så påverkar det min åsikt här att jag känner till ett fall med en person som tog sitt liv just när denne skulle på kurs i samband med förändrade arbetsuppgifter. Men valde lastbilsfront.
Angående ”hockeymatchen” så tycker jag inte man kan bortse ifrån att telefonen stängdes av samtidigt som slutsignalen gick. Men kan såklart vara en slump, då väl inget framkommit att han var starkt intresserad?

Hur som helst kan en liten sak, som vi andra betraktar som skitsak, bli en utlösande faktor. Mindre livsförändring, nervositet inför något okänt, etc etc.

Självmord huvudteori, olycka möjlig teori. Det där med stugan är förresten intressant. Kan den detaljen verkligen ha missats av polis och sök? Kommer nytt vatten ”i spel” som ingen letat i tidigare?
Citera
2026-08-27, 15:03
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Han sågs senast på tisdagen 28/11 och hade studiedag hemma 29/11. Jag har förstått det från ett inlägg som att mamman hade en stuga i Vidsel, nordväst om Skellefteå. Han kan ha varit på väg dit. Han körde E4 i norrgående riktning och telefonen pingade mot norra Jävremasten när den stängdes av 21:21. Orsaken till att telefonen stängdes av kan ha olika orsasker, han kan ha behövt ladda telefonen och stängt av telefonen när han når avfarten till Jävre, en ort med 500 invånare som E4 går igenom, han kan ha stängt av den för att försvinna frivilligt och den kan ha stängts av manuellt av någon han mött i Jävre.

Det var busväder och inte omöjligt att någon som tog bussen bad om skjuts in till Jävre eller att Elliot åkt in till Jävre för att ladda telefonen. Han var ny bilägare och det är inte orimligt att han inte hade egen laddare i bilen. Den första bostaden han kan ta sig till (i körriktningen) med gårdsplan för att kunna ställa bilen på råkar ha tillhört dubbelmördaren i Piteå. Dubbelmördaren hade ingen bil och var förmodligen bussburen när han åkte till stan. Hans hus brann ned till grunden i två månader efter försvinnandet. Det är en teori som jag personligen tycker borde utredas då alla slumpmässiga händelser, förhållanden kring försvinnandet och dubbelmördarens historik sammantaget ökar sannolikheten för att det kan finnas substans i teorin.

Jag tror också svaret ligger i tiden mellan uppkopplingarna.

Den här användaren, aktiv i trådar om Skellefteå och Piteå har skrivit det här:

Vet du om att hon har eller hade en stuga där?
Lite skumt om den bara pingade mot norra masten. en borde ha pingat mot södra med eftersom masterna "lämnar över" innan man passerat ur södras upptagningsområde. Sedan finns det minst en takmonterad mast på ett hyreshus i närheten av skolan. (om googlemap stämmer) Det kan finnas fler
sådana på industribyggnader , camping etc.
Om han bara pingade på Norra när den stängs av talar det för att han befann sig norr om Jävre. I vart fall mobilen var det.
Citera
2026-08-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Lite skumt om den bara pingade mot norra masten. en borde ha pingat mot södra med eftersom masterna "lämnar över" innan man passerat ur södras upptagningsområde. Sedan finns det minst en takmonterad mast på ett hyreshus i närheten av skolan. (om googlemap stämmer) Det kan finnas fler
sådana på industribyggnader , camping etc.
Om han bara pingade på Norra när den stängs av talar det för att han befann sig norr om Jävre. I vart fall mobilen var det.

Intressant iakttagelse. Då kan man inte undgå tanken om att E åkt upp eller varit på väg till hans mammas stuga i Vidsel?!?
Citera
2026-08-28, 01:55
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Intressant iakttagelse. Då kan man inte undgå tanken om att E åkt upp eller varit på väg till hans mammas stuga i Vidsel?!?

Låter lite orimligt i mina öron. Skulle han åka typ 20 mil på natten i snöoväder?
Och dessutom på troligen oplogade vägar. E4 plogades säkert något men de övriga
vette sjutton.

Bilen är väl det som är det största problemet. Den borde vara medvetet gömd, annars hade den varit
hittad vid det här laget.
Den kunde rimligen inte körts ut på några skogsvägar i det snöfallet. Och vore den det skulle det finnas spår efter den.
Senast redigerad av ImStillCute 2026-08-28 kl. 02:04.
Citera
2026-08-28, 09:54
Medlem
Citat:
Låter lite orimligt i mina öron. Skulle han åka typ 20 mil på natten i snöoväder?
vette sjutton.

Bilen är väl det som är det största problemet. Den borde vara medvetet gömd, annars hade den varit
Den kunde rimligen inte körts ut på några skogsvägar i det snöfallet. Och vore den det skulle det finnas spår efter den.

Nä, det är väl just det som förbryllar. Att E själv skulle ha tagit sin bil och dragit norröver när det uppenbarligen inte ens går stt köra i ett sådant oväder.

Många frågetecken kring detta fall.
Citera
2026-08-28, 13:01
Medlem
ImStillCutes avatar
Ja man skulle även kunna tänka sig ett scenario att han inser att detta var
ingen bra ide. Vänt tillbaka till rastplatsen vid turistcentret i södra Jävre.
Där finns även uppställning för lastbilar om jag förstått rätt.
Han kan ha tänkt att han inväntar plogningen innan han fortsätter.

Det kanske inträffade något där? Finns övervakningskamera?
Men man får väl förutsätta att polisen gått igenom detta scenario..
Citera
2026-08-30, 09:41
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
vette sjutton.

Snöstormen var väl som värst ett par mil söder om Skellefteå? Norr om Skellefteå var det väl inte alls lika mycket snö som kom den aktuella natten?
Citera
2026-08-30, 19:46
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Snöstormen var väl som värst ett par mil söder om Skellefteå? Norr om Skellefteå var det väl inte alls lika mycket snö som kom den aktuella natten?

Oavsett så var han ingen van bilförare och speciellt inte i snöoväder när det är mörkt.
Det finns en anledning till att även vana förare stannar hemma.
Det är ganska påfrestande även för vana förare att köra flera mil när det snöar mycket, är mörkt
och möter andra bilar som bländar. Lägg sen till att det kanske inte var så bra plogat.
Citera
2026-08-30, 20:33
Medlem
Solstol28s avatar
Säger väl igen som jag tidigt sa i inlägg #61
"Ingen som fattar att vädret onsdag & torsdag var så infernaliskt dåligt att "köra in på en skogs väg" inte fanns som ett alternativ, Det gick helt enkelt inte med en plogkant från E4 på minst en meter högt. Det gick ju knappt att kör bil överhuvudtaget. Det vräkte ner snö, sk. snökanon. Det kom 50-80 cm på vissa ställen plus att det blåste så flaggorna stod rätt ut, snövallar på drygt 2 meter på vissa ställen och helt renblåst på andra. Plogbilarna på E4 orkade knappt att hålla uppe en körbar fil, det drevade igen direkt. Strandade långtradare lite här och var som korkade igen och köer på några timmar. Hade detta varit i Stockholm hade det bara varit att stänga ner hela samhället. Köra bil i själva Skellefteå var i stort otänkbart. Klokt folk åkte skidor. Cykla bara att glömma. Gång och cykelvägarna var ett upptrampat spår."
Citera
Idag, 00:19
Medlem
olasvenssons avatar
Konstigt att Kling & Klang inte har funnit hans bil än. Bilen finns inte kvar i Sverige och inte Elliott heller.

Efter arbetet den sista dagen, åkte Elliott iväg. Elliott skulle ta truckkort på jobbet dagen efter. Elliott var inget ljushuvud precis. Han ville inte ta truckkort då han viste att han skulle kugga.

Dagarna innan han försvann hade Elliott fyllt reservdunkar med bensin som han placerati bilen. Han hade laggt sina sparpengar i handskfacket. Konservburkar låg i bilens bagageutrymme.

Elliott var väl förberedd för att lämna Sverige.

Elliott åkte till Norge. I Norge arbetar Elliott inom fiskindustrin. Han rensar fisk dagarna i ända. Han gillar arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in