2023-12-01, 20:57
Medlem
Har haft problem med tänderna och att bettet könns konstigt efter besök hos tandläkare. Känns typ högt på några tänder sen slipning och att bettet int är som förut.

Än värre är problem i örat.
Känns som en jävla böld inne i örat typ.
Ingen smärta direkt men mer som det trycker på/skaver och är allmänt besvärligt.
Har haft det i flera år men inte orkat ta tag i det.
Ibland har det känts bättre ibland sämre men känner av det mest hela tiden och ibland kan jag inte sova för jag ligger och trycker och sträcker ut käken för då könns det som det lättar något.

Hittade en bra bild och ringade in området jag har besvär i.
Här är bilden:https://bilddump.se/bilder/20231201205554-78.77.218.198.jpeg
Citera
2023-12-01, 21:27
Medlem
HubertOlssons avatar
Gå till tandläkaren och laga dina hål är inte något som slagit dig?
Citera
2023-12-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Gå till tandläkaren och laga dina hål är inte något som slagit dig?

Har inga hål, det är nåt annat
Citera
2023-12-01, 21:34
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har inga hål, det är nåt annat
Hur vet du det? Ok du kanske inte har hål men du kanske har ett irriterat tandkött pga kanske mycket tandsten? Många tror bara om de inte har ett kariesangrepp som blottat tandroten att det inte dags att gå till tandläkaren tyvärr.
Citera
2023-12-01, 22:21
Medlem
De har väl slipat ner för lite då bara. Gå tillbaka och be de slipa ner mer. Eller gå till en annan tandläkare. Om jag kommer ihåg rätt fick man göra om lagningen och slipa på nytt.

Hände mig en gång hos en lite oerfaren tandläkare hos folktandvård. Jag visste inte om detta och sa inte till att det kändes konstigt, var bara så trött efter hela proceduren och ville gå hem och tänkte bettet skulle bli normalt. Var inte förens efteråt jag insåg detta. Men komihåg jag fick huvudvärk och allt möjligt av det när bettet inte är rätt. Egentligen är det bättre de slipar ner lite för mkt än för lite på en ny lagning så inte bettet ändras.
Citera
2023-12-01, 22:33
Medlem
HubertOlssons avatar
Bra tips till TS. Luktar din tandborste bajs efter du borstat har du troligvis hål eller mycket tandsten trots att du borstar bra och ofta. Det ganska enkelt faktiskt sätt att veta när det är dags att gå och antingen laga sina hål eller tandhygienst.
Citera
2023-12-01, 22:36
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Har haft problem med tänderna och att bettet könns konstigt efter besök hos tandläkare. Känns typ högt på några tänder sen slipning och att bettet int är som förut.

Ingen smärta direkt men mer som det trycker på/skaver och är allmänt besvärligt.
Ibland har det känts bättre ibland sämre men känner av det mest hela tiden och ibland kan jag inte sova för jag ligger och trycker och sträcker ut käken för då könns det som det lättar något.

Enklast är nog att du går tillbaka till tandläkaren istället för att du frågar här.
Citera
2023-12-01, 22:41
Medlem
Citat:

100% spända käkar, du biter ihop när du sover och/eller kanske t.o.m. dagtid. Det skapar dessa problem. Gör det ont när du trycker på området med handen?
Bettskena är att testa för dig, sedan kanske fundera om du stressar eller annat. Skall betonas att man kan få det ändå. Men 100% spända käkar
Citera
2023-12-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
100% spända käkar, du biter ihop när du sover och/eller kanske t.o.m. dagtid. Det skapar dessa problem. Gör det ont när du trycker på området med handen?
Bettskena är att testa för dig, sedan kanske fundera om du stressar eller annat. Skall betonas att man kan få det ändå. Men 100% spända käkar
könns typ som att trycka på ett mindre blåmärke
Citera
2023-12-02, 14:08
Medlem
Citat:
könns typ som att trycka på ett mindre blåmärke

Det är spända käkar, testa bettskena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto