• 4
  • 5
2023-12-02, 22:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Bara som exempel låt oss säg man lägger in 20 miljoner i en infexfond och gör detta via ett AB. På ett år har värdet ökat med 5 % och företaget kan redovisa en vinst på 1 000 000. Finns det några skattenackdelar etc för att man gjorde det via ett ”bolag”?

Ja, enorma "skattenackdelar".
Senast redigerad av trottwell 2023-12-02 kl. 23:32.
Citera
2023-12-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Tycker iden med att starta eget låter bra nog.
Och om någon frågar hur du kunnat bli så framgångsrik med din "låga kvalitet" så kan du bara svara att du haft tur med dina investeringar. Det händer nämligen många mediokra företag att dom helt enkelt är på rätt plats vid rätt tillfälle.

Faktum är att det är jävligt många företag som jag undrar hur fan dom ens fortfarande finns kvar. Men dom har något dammigt avtal som varit löpande och vinstgivande som hållit dom kvar och ingen omförhandling har gjorts för det har ju ändå fungerat någorlunda.

Och i stora drag så är dom flesta företag jävligt ineffektiva men lyckas ändå på något sätt hålla sig flytande för dom har ju kunder som är ännu mer korkade än dom själva.
Väldigt många företag som konkar medans medelmåttorna överlever för det är medelmåttornas fel att dom konkat och samtidigt gett medelmåttorna pengarna. Lite som ett pyramidspel typ.
Så länge det finns någon som är SÄMRE än ditt företag så kan man klara sig på deras dåliga affärer.

Ska ts dra den där valsen då för alla som ifrågasätter hur någon som han kan ha ett framgångsrikt företag helt plötsligt? Känns inte så trovärdigt.
Citera
2023-12-02, 23:37
Medlem
Ett annat alternativ är ju att bryta alla sina kontakter och flytta utomlands.
Du kan ju säga något i stil med "jag har tröttnat på detta landet och vill göra något nytt".
Så säljer du av allt du har av värde och flyttar bara. Sen har du "fixat jobb" utomlands och ditt liv har gjort en tvärvändning till det bättre och du lever i lyx.

Nu återupptar du kontakten med dom du brytt dig om och berättar om dina framgångar och att du tänkt komma tillbaka på semester i Sverige, alternativt att du bjuder dom på en resa till ditt nya land.

Hade jag vunnit 40 millar idag så hade jag seriöst funderat på att sticka och lämna skiten bakom mig.
Fast jag hade frågat någon jag bryr mig om ifall dom vill följa med.
Men dom som känner mig hade vetat bättre än att försöka få mig att ge dom pengar för ingenting också.
Citera
2023-12-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ska ts dra den där valsen då för alla som ifrågasätter hur någon som han kan ha ett framgångsrikt företag helt plötsligt? Känns inte så trovärdigt.

Ja?
Annars hade jag väl inte skrivit så?
Vad är inte trovärdigt med att företag gör fördelaktiga och ofördelaktiga affärer?
Har du ens kollat?
Citera
2023-12-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo men ts ville undvika uppmärksamhet, så detta är fel väg att gå. Det ts ska göra är att ta in pengarna på konto och sen hålla käften och vara diskret, varken mer eller mindre.

Fast jag tror mycket av ts funderingar faktiskt handlade om att han vill att folk ska se honom som en duktig företagare
Om TS vill undvika uppmärksamhet skall TS ge fan i att vinna 40 miljoner helt enkelt...
Och att bara ha pengarna på ett konto gör ju ingen glad, speciellt inte TS som vet att han har dom där.

Företagsidén är bra, de som inte tror att TS kan, trots sin oskicklighet, ha tur i sitt företagande kan ju med fördel hålla käften eller så kan TS bryta kontakten med dom helt enkelt.
Even ägare till företag vinner på lotto ibland.
Citera
2023-12-03, 11:14
Medlem
Citat:
Om TS vill undvika uppmärksamhet skall TS ge fan i att vinna 40 miljoner helt enkelt...
Och att bara ha pengarna på ett konto gör ju ingen glad, speciellt inte TS som vet att han har dom där.

Företagsidén är bra, de som inte tror att TS kan, trots sin oskicklighet, ha tur i sitt företagande kan ju med fördel hålla käften eller så kan TS bryta kontakten med dom helt enkelt.
Even ägare till företag vinner på lotto ibland.

Jo men då kommer de ju tigga pengar av honom vilket han är rädd för.
Citera
2023-12-04, 18:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Nej, tanken är ju att pengarna han rör sig med är pengar han jobbat in. Då minskas tiggeriet.

Så fort någon snabbt blir mångmiljonär utan ansträngning så brukar gamarna börja cirkla.
Att kunna förklara varför han har pengar genom att starta företag borde minska mängden gamar.

Det är rätt så vanligt att dom som vinner stora summor eller går för snabbt från medelklass till multi-miljonär märker att pengarna ger dom ingen glädje och "vännerna" bryr sig bara om en för att man har pengar som dom vill åt.

Gamarna kommer nog komma oavsett och om jag tolkar TS rätt så verkar han inte vilja dölja att han har pengar utan bara kunna flasha med att han är en "framgångsrik företagare". För grannar och vänner kommer han även från ena till andra dagen gå från att inte ha pengar till att ha 40 miljoner.
Citera
2023-12-05, 20:03
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Du gör dina rikedomar mer synliga genom att ha ett bolag, ett AB måste redovisa allt offentligt. Men om du istället bara har pengarna på ett privat konto så behöver du inte redovisa ett skit. Lottovinster är skattefria och behöver inte deklareras. Mycket bättre att ha allt osynligt för nyfikna ögon.

Även som folk redan har poängterat är det skattemässigt ofördelaktigt, vinst från AB måste skattas. Pengar du har på banken behöver inte skattas (finns ingen förmögenhetsskatt). ISK schablonskattas fördelaktigt.

Ett av de ytterst få vettiga inläggen i tråden.

Jag måste gratulera TS till att ha skapat en fantastiskt subtil trolltråd. Riktigt snyggt.
Citera
2023-12-05, 20:39
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Tycker fortfarande tankegången och problemformuleringen är högst oklar.

Utan tvekan. Vad är poängen med frågeställningen egentligen?

Om grejen är den att TS skäms för att ha vunnit på spel - som ju ändå i mångas ögon är en skatt på dumhet, om man ska vara ärlig - så varför inte bara säga att han har ärvt stålarna?

Den okände - men stenrike - onkeln i USA, har nu tagit ner skylten…

Enkel förklaring, betydligt mer sannolik än att TS lyckats starta ett enhörningsbolag.

Det är ju knappast så att den närmaste släkten skulle gå på företagslögnen heller, så vad är TS ute efter egentligen?

”Nej, jag har inte vunnit eller ärvt stålarna, jag har jobbat ihop dem med min exceptionella kompetens!” Knappast troligt.
Citera
2023-12-27, 00:29
Medlem
Aktiebolagsstrategin är bara att kasta. Allt är publikt i Sverige, det räcker med en snabb googling för att se att pengarna inte genererats genom någon verksamhet. Nytt bolag med noll omsättning men 40mkr i tillgångar lurar ingen. Kanske hade funkat om du slussade in pengarna som intäkter genom att fakturera dig själv - men du slänger hälften av pengarna - och begår ev brott. Känns lite ovärt för något så oviktigt som vad andra människor tycker och tänker.

Jag hade kokat ihop en story kring kryptovaluta, som någon ovan nämnde. Säg att du köpte coins tidigt och nyligen kom åt plånboken.

Kör hårt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in