2024-01-20, 21:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Musa sämst på plan vad jag läst mig till fick - i betyg. Större flopp än Quirino vad det verkar. Hugo ska aldrig få scouta eller värva någon igen. 10 miljoner exl sign on.
Är väl lite det som är Bosses signum? En jävel på att fynda för en billig peng men storsummorna brukar floppa?
Citera
2024-01-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
I brist på Bajens inställda träningsmatch igår så köpte jag hem AIKs träningsmatch.

Egentligen inte mycket att säga. Slavia, som bör vara det bättre laget var det också. Tänkte att det skulle bli överkörning efter en tung press inledningsvis, men gnaget fick lite ordning på spelet efter ett tag och första halvlek blev jämnare.

Iom att jag tidigare under dagen förde ett resonemang kring att jag ansåg att Faraj var underskattad så kollade jag lite extra på honom. Han lyckades inte med någonting tror jag. I en situation kan han göra 2 av 3 saker perfekt, men sedan så går det åt helskotta med avslutet eller passningen.

Celina var väl helt ok och Pittas fick till något avslut eller två. Björnström drev väl upp ett bra tempo för gnaget. Annars noterade jag inte så mycket mer i första.

Kollade lite slarvigare på 2:a, mest för att få ett grepp om snackisen Kusi Asare men kan nog inte säga annat än att han är jävligt lång. I övrigt var han rätt osynlig då han inte kom till ett enda läge vad jag såg (slavade bort ett när målvakten hamnade totalt på mellis vid något tillfälle).
Taha Ayari kan bli en tillgång om han tar nästa steg vilket nog inte är långt bort, men han behöver nog tuffa till sig ett snäpp för han känns lite vek.

Slavia var bättre överlag och vann med 2-0 när Aiks defensiv slocknade mot slutet. En premiärmatch är vad den är, och denna var väl varken bu eller bä för gnaget utan mest ett "Meh" som premiärmatcherna ofta brukar vara.

Någon som kollade noggrannare än jag?
Ambitiöst att köpa en träningsmatch en fredagseftermiddag som lades ut gratis efter slutvissla.

Hela laget byttes i andra så halvlekarna blir inte helt jämförbara.

Berg verkar trumma på med samma spel som förra året, ngt tillslipat. Kikar man på sista 15 förra året gav det en 8:e plats. Så AIK går troligen bättre än i fjol. Truppen är dock fortsatt stor. Celina har mkt spel i sig. Salétros fortsatt viktig, Tiedeman kan nog bli ordinarie. Hakim-Ali gjorde det bra med "sämre" medspelare. Faraj ger en svettig tröja. Guidetti fortsatt skadad.

Matchen
1:a
https://www.aikplus.se/videos/12809

2:a
https://www.aikplus.se/videos/12811
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-01-21 kl. 01:12.
Citera
2024-01-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Sällan ska man ta resultat på försäsongen på större allvar. Att Dif får stryk är alltid härligt men det säger dessvärre nada om vart dom står om ett par veckor när cupen drar igång.

Tar aldrig försäsongen på allvar, mitt Malmö brukar inte imponera direkt där, kör väl mest lite matcher för att få dom i benen och personligen så hoppas jag dom inte lägger någon större kraft på cupen när europakval redan är klart, ser ingen mening att lägga kraft där och onödiga matcher där spelare slits och kan bli skadade, bara att kolla Häckens ork förra säsongen när dom gick hela vägen i cupen sen var det slut på batterierna tidigt.
Citera
2024-01-21, 01:31
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Är väl lite det som är Bosses signum? En jävel på att fynda för en billig peng men storsummorna brukar floppa?

Tycker Super-Bosse verkar ha kört fast överlag. Mycket som känns mediokert efter vintern '22. Mitt intryck är att hans arbete bygger mycket på kontakter, hörsägen och "känsla". Det är inte att förakta, jag tror absolut att ett skarpt öga för fotboll kan göra mycket bra. Men det är också mer sårbart i längden. Har man en ordentlig scouting- och dataverksamhet i föreningen blir det mindre personberoende. Vad jag förstår har inte Djurgården det.

Den här 28-årige finnen som inte satt sin fot utanför Veikkausliiga, Miro Tenho, tror jag exempelvis är en dunderflopp under uppsegling.
Senast redigerad av snillet_1 2024-01-21 kl. 01:33.
Citera
2024-01-21, 02:37
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tycker Super-Bosse verkar ha kört fast överlag. Mycket som känns mediokert efter vintern '22. Mitt intryck är att hans arbete bygger mycket på kontakter, hörsägen och "känsla". Det är inte att förakta, jag tror absolut att ett skarpt öga för fotboll kan göra mycket bra. Men det är också mer sårbart i längden. Har man en ordentlig scouting- och dataverksamhet i föreningen blir det mindre personberoende. Vad jag förstår har inte Djurgården det.

Den här 28-årige finnen som inte satt sin fot utanför Veikkausliiga, Miro Tenho, tror jag exempelvis är en dunderflopp under uppsegling.
Knivig situationen för den förre detta gnagaren. Tror det är bäst med någon mer slätstruken sportchef som är lättare att skiljas åt med när det har kommit så långt. Bosse har ju också möjlighet att pippa sitt legacy i diffen med allt för många Musa irad nu. Hoppas ju såklart att han köper tio haussade brassar med diverse gömda skavanker Skämt åsido så får man väl inse att han är kapabel att göra fel men även en outsider ser att det klaffar ibland. Däremot så överträffar ju hans rykte den faktiska förmågan. T.ex. det här med att hämta mittbackar runt 30-strecket och hoppas på en ny Mackan Danielson som att de växer på träd.
Citera
2024-01-21, 07:43
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ambitiöst att köpa en träningsmatch en fredagseftermiddag som lades ut gratis efter slutvissla.

Hela laget byttes i andra så halvlekarna blir inte helt jämförbara.

Berg verkar trumma på med samma spel som förra året, ngt tillslipat. Kikar man på sista 15 förra året gav det en 8:e plats. Så AIK går troligen bättre än i fjol. Truppen är dock fortsatt stor. Celina har mkt spel i sig. Salétros fortsatt viktig, Tiedeman kan nog bli ordinarie. Hakim-Ali gjorde det bra med "sämre" medspelare. Faraj ger en svettig tröja. Guidetti fortsatt skadad.

Matchen
1:a
https://www.aikplus.se/videos/12809

2:a
https://www.aikplus.se/videos/12811
En sak Selini sa i podden Fotboll är fotboll (väl värd att lyssna på, två rätt så duktiga killar, en bajare och en gårdare) jag tycker lät klokt handlade om h ur man hanterade träningsmatcher. Man vill att det ska vara så likt en riktig match som möjligt vilket då innebär att exempelvis Fredrik Hammar ska spela så många minuter han kan, orkar han 90 ska han göra det. Erfarenheten är att det är en halvlek var eller att halva laget byts vid minut 60 och det blir helt upphackat och ganska mediokert; svårt att se linjer eller dra slutsatser öht.
Citera
2024-01-21, 07:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Det där är ju lite av en myt.
Man kan visst härleda resultat på försäsongen till resultat i allsvenskan. Dock skall man ju då ta hänsyn till insatsen och motståndet och inte bara stirra sig blind på slutresultatet.

De gånger Bajen gjort bättre försäsongen så har det också gått att se i allsvenskan. Visst kan man hitta något undantag här eller där, där det inte riktigt stämmer men över lag så.

Den som vill tolka detta som att jag säger att försäsongsresultat säger allt om hur allsvenskan kommer sluta, får jobba med sin läsförståelse.
Frej - Hammarby 2018, 4-1

Jag skulle inte dra några växlar alls. Att bra lag tenderar att vinna mer på försäsongen än mindre bra lag är ju inte raketforskning.
Citera
2024-01-21, 07:53
Medlem
Citat:
Det där är ju lite av en myt.
Man kan visst härleda resultat på försäsongen till resultat i allsvenskan. Dock skall man ju då ta hänsyn till insatsen och motståndet och inte bara stirra sig blind på slutresultatet.

De gånger Bajen gjort bättre försäsongen så har det också gått att se i allsvenskan. Visst kan man hitta något undantag här eller där, där det inte riktigt stämmer men över lag så.

Den som vill tolka detta som att jag säger att försäsongsresultat säger allt om hur allsvenskan kommer sluta, får jobba med sin läsförståelse.
Det är ju inte dåligt att inleda bra på försäsongen men det säger inte speciellt mycket om var laget står. Framförallt inte efter en veckas träning.

Kopplat till Bajen så gjorde man väl katastrof-försäsonger både 2018 och 2019, framförallt 2018 när Billborn blev kraftigt ifrågasatt redan innan cupen där man också totalfloppade och det mynnade ju i slutändan ut i två av de bästa säsongerna i Hammarbys historia.
Citera
2024-01-21, 08:57
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
En sak Selini sa i podden Fotboll är fotboll (väl värd att lyssna på, två rätt så duktiga killar, en bajare och en gårdare) jag tycker lät klokt handlade om h ur man hanterade träningsmatcher. Man vill att det ska vara så likt en riktig match som möjligt vilket då innebär att exempelvis Fredrik Hammar ska spela så många minuter han kan, orkar han 90 ska han göra det. Erfarenheten är att det är en halvlek var eller att halva laget byts vid minut 60 och det blir helt upphackat och ganska mediokert; svårt att se linjer eller dra slutsatser öht.

Tack för tips, blir att lyssna under dagen!
Citera
2024-01-21, 09:01
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Det är ju inte dåligt att inleda bra på försäsongen men det säger inte speciellt mycket om var laget står. Framförallt inte efter en veckas träning.

Kopplat till Bajen så gjorde man väl katastrof-försäsonger både 2018 och 2019, framförallt 2018 när Billborn blev kraftigt ifrågasatt redan innan cupen där man också totalfloppade och det mynnade ju i slutändan ut i två av de bästa säsongerna i Hammarbys historia.

Jag märker att alla valde att tolka det jag skrev fel trots att jag bland annat skrev:
"Den som vill tolka detta som att jag säger att försäsongsresultat säger allt om hur allsvenskan kommer sluta, får jobba med sin läsförståelse."

Försäsongen 2018 var väl så där resultatmässigt, det var någon blunder mot Frej med 1-4. 2019 gjorde vi en rätt bra försäsong.

Men återigen, och utan att behöva enas om ords faktiska innebörd, så tycker jag kan man se saker i försäsongen som också speglar sig i allsvenskan, och därför håller jag inte med om att försäsongsmatcher "inte säger någonting". Och jag pratar inte nödvändigtvis om slutresultaten, utan om insatserna, för den som missförstod det.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-01-21 kl. 09:05.
Citera
2024-01-21, 09:18
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jag märker att alla valde att tolka det jag skrev fel trots att jag bland annat skrev:
"Den som vill tolka detta som att jag säger att försäsongsresultat säger allt om hur allsvenskan kommer sluta, får jobba med sin läsförståelse."

Försäsongen 2018 var väl så där resultatmässigt, det var någon blunder mot Frej med 1-4. 2019 gjorde vi en rätt bra försäsong.

Men återigen, och utan att behöva enas om ords faktiska innebörd, så tycker jag kan man se saker i försäsongen som också speglar sig i allsvenskan, och därför håller jag inte med om att försäsongsmatcher "inte säger någonting". Och jag pratar inte nödvändigtvis om slutresultaten, utan om insatserna, för den som missförstod det.
Skön helgardering du kör med.

Man ska härleda resultat från försäsongen till säsongen - samtidigt ska man inte stirra sig blind på resultat. Du får gärna utveckla vad du baserar det på mer i detalj.
Citera
2024-01-21, 09:21
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Skön helgardering du kör med.

Man ska härleda resultat från försäsongen till säsongen - samtidigt ska man inte stirra sig blind på resultat. Du får gärna utveckla vad du baserar det på mer i detalj.
Att det skall vara så svårt med spektrum... Det är inte en fråga om svart eller vitt.

Vi behöver inte vara eniga huruvida försäsongsmatcher säger något eller inte, så slutar vi där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in