2023-12-01, 01:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Liberaler är ganska roliga. Ni kan skratta ått arbetslösa och uteliggare. Men cancerdrabbade ska få leva? Jävla hycklare.

Jag är inte liberal, jag skrattar inte åt varken arbetslösa eller uteliggare, och jag tycker att vi ska jobba för att bota så många cancerdrabbade som möjligt.
Hur är jag en hycklare?
Citera
2023-12-01, 01:13
Medlem
Magnums avatar
Många som gissar och antar här. Det är stor skillnad om det redan spridit sig till skelettet. Då opererar man inte. Och framgångsrik behandling saknas.
Har för mig genomsnittlig tid att leva med det är runt fem år. Tyvärr!
Vad tragiskt! Hoppas jag har fel och missat nåt angående detta och att du blir hjälpt.
Senast redigerad av Magnum 2023-12-01 kl. 01:17.
Citera
2023-12-01, 01:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Här skriver du att du prostata inte är en dödsdom idag.

Vilken diagnos har du?
Att krocka med bilen är inte en dödsdom, men man kan dö i en krasch med bilen.
Man kan dö av att ramla i en isvak, men det är ingen dödsdom att ramla genom isen.
Får man en sepsis kan man dö, men det betyder inte att sepsis är en dödsdom.

Fick du cancer för 100 är sedan så var det mer eller mindre en dödsdom, men så är det inte idag då det finns en rad behandlingsalternativ.
Citera
2023-12-01, 01:25
Medlem
Smugumins avatar
Tragiskt å höra TS. Av läkarens sammanfattning att döma så har du drabbats av en mycket ovanlig form av prostatacancer (basalcellsprostatacancer) och att den tyvärr är väldigt aggressiv då den spritt sig till skelett och lunga.

Att bli botad från spridd prostatacancer är tyvärr inte möjligt så vi får hoppas att du kommer svara bra på cellgifter och eventuell hormonbehandling så att cancern kan tryckas tillbaka så länge det går.

Hoppas du har stöd runt omkring dig samt har en vettig läkare du får prata med och ställa alla dina frågor och farhågor.
Citera
2023-12-01, 01:35
Bannlyst
Det är synd att du läser det själv utan en läkare. Hur har du fått tillgång till den utförliga diagnosen?
Skleros är förkalkning! Per automatik ej cancer som för att du har förändringar
Tumör är heller ej per def cancer! Kan vara
benign(godartad)
malign(cancer)
Att du har förändringar är klart. Men känn dig lugn med att nu ska de ha en MDK MultiDiciplinärKonferens gällande din behandling.
Idag botas den mesta cancern. Så håll huvudet kallt, umgås med vänner och prata av dig. Du är på gång i listan, så det dröjer inte länge innan du får svar. Förändringar i tex lungor kan bero på om du varit rökare. Haft lunginflammation. Ärrvävnad etc.
Strålning, cellgifter ev operation. Finns många behandlingsformer.
Läkarna måste ju talat med sig, annars hade du inte sett diagnosen. Eller? PAD är ett gentest på flera olika cancertyper, så du är noga under koll. Håll dig lugn kompis. Drick inte. Promenera och håll dig i trim. Ut i skogen o skrik. Du fixar detta! Håll ut till du vet svaret! Ta inte ut ngt i förskott!
Citera
2023-12-01, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Tragiskt å höra TS. Av läkarens sammanfattning att döma så har du drabbats av en mycket ovanlig form av prostatacancer (basalcellsprostatacancer) och att den tyvärr är väldigt aggressiv då den spritt sig till skelett och lunga.

Att bli botad från spridd prostatacancer är tyvärr inte möjligt så vi får hoppas att du kommer svara bra på cellgifter och eventuell hormonbehandling så att cancern kan tryckas tillbaka så länge det går.

Hoppas du har stöd runt omkring dig samt har en vettig läkare du får prata med och ställa alla dina frågor och farhågor.
Hur kan du sitta och ge en diagnos då MDK ej genomförd! Ska du sitta och skrämma upp en stackars livrädd kille som redan mår dåligt?
Hoppas du tänker innan du skriver nästa gång. Hobbydr?
Citera
2023-12-01, 01:48
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beebah
Du är helt jävla körd I huvudet, menar verkligen det. Det är inte jag som drabbats av cancer, utan person som start denna tråd. Du sitter och skriver att man inte tål att höra sanningen samtidigt som den berörda personen (den som startade tråden), som ditt första inlägg var riktat mot, möter sin kanske hitils största utmaning i livet. Du är en mentalt sjuk individ.
Har aldrig påstått att det var du.
Jag beklagade samt önskade TS lycka till med behandlingen även om det tyvärr inte ser ljust ut då det spridit sig. Det är snarare du som verkar mentalt sjuk då du inte bidrar med annat än dålig stämning i tråden.
Citera
2023-12-01, 01:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Stackars dig. Hoppas du dör och inte överlever men du klarar dig väl som vanligt.

Vad är det för inställning? Tycker du det skulle vara trevligt om du blev sjuk och folk hoppades på att du dog?

TS:

Prostatacancer är ofta botbart, men ju mer "extra" man får, desto svårare är det att bota. Du behöver gå igenom allt med en läkare som kan förklara allt, även i den fallen något av det "extra" skulle vara dåligt. Du verkar inte ha fått en snällast form av cancer, jag hoppas att du finner att kämpa på. Om du får en livskris så se till att du får stöd för denna. Och när chocken lagt sig, försök göra de bra sakerna vi gör med vår vardag. T ex om det är att dricka kaffe eller läsa en intressant bok.

Du ska inte tro att det beror på vaccin eller något du gjort fel. Man har försökt göra en koppling till många sexpartners, men man har inte kunna bevisat något. Troligen genetiskt eller en spontan mutation.
Senast redigerad av zombie-nation 2023-12-01 kl. 01:56.
Citera
2023-12-01, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
Ja jag är vaccinerad mot covid
Bry dig INTE om alla dumma kommentarer! Prata med din läkare vännen!
Citera
2023-12-01, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
33 var ändå väldigt ungt. Har du haft många partners? Kan du ha förstört något annat organ kroppen behöver.

ANnars säger jag bara usch. Ta kontakt med diakonin. Strunta i vad du tycker om kyrkan, gör det för din egen skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Hur gammal är du? Har du knullat mkt, med kvinnor. Upplever att många incels/autister har detta problem.

Skulle man lättare drabbas av prostatacancer om man haft många partners? Är väl snarare tvärtom; https://viralt.aftonbladet.se/manga-sexpartners-kan-minska-risken-for-prostatacancer/
Citera
2023-12-01, 02:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Många som gissar och antar här. Det är stor skillnad om det redan spridit sig till skelettet. Då opererar man inte. Och framgångsrik behandling saknas.
Har för mig genomsnittlig tid att leva med det är runt fem år. Tyvärr!
Vad tragiskt! Hoppas jag har fel och missat nåt angående detta och att du blir hjälpt.

Min pappa fick prostatcancer och blev frisk från det, men det du skriver var min tanke också. Spridning till skelettet låter inte bra och TS behöver ett bra samtal med sin läkare för att förstå läget. Själv är jag inte medicinskt utbildad.

Personligen skulle jag om jag får cancer välja en keto-diet med minimalt sockerintag, detta eftersom jag läst mycket om hur cancer göds av kolhydrater. Givetvis efter diskussion med läkare. Men jag har tyvärr också hört att spridning till skelettet är mycket negativt.

Sedan är det tråkigt också att en del förstör en så allvarlig tråd med en massa påhopp när du skriver ett vettigt och sansat inlägg.
Citera
2023-12-01, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är inte läkare, men har viss utbildning och erfarenhet när det gäller detta.
Nej, det är ingen dödsdom du har fått, men utifrån informationen i trådstarten skulle jag säga att relativt långvarig behandling kommer att krävas, och cancerbehandling är tyvärr ingen njutning.
För 20-30 år sedan var det mer eller mindre en dödsdom, men inte idag.

Att supa är ingen bra idé, för du behöver ta hand om din kropp på bästa möjliga sätt inför och under behandlingen.

Med ovanstående sagt så är Flashback inte det bästa stället för den här typen av frågor.
Prata med läkarna/experterna på området!

Det enda som hänt i cancer preventiv vård är att sluta röka. Det finns inget som har blivit bättre på 50 år typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in