• 1
  • 2
2023-12-01, 12:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tyska söta vitviner var min väg in i vin och jag har hört så många säga och skriva samma sak. Kallas även nybörjarviner av en orsak. Typ "königsmosel".

Jag fick kväljningar av vin tills jag var 30. Idag älskar jag rödvin.

Jag lovar att du kommer att tacka mig senare. Flera svar du fått är direkt dåliga för man kan inte placera sig i dina skor.

https://www.systembolaget.se/produkt...smosel-746902/
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-12-01 kl. 12:37.
Citera
2023-12-01, 13:07
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
OK, jag är inte heller så ofta i kyrkan, det är nog runt 20 år sedan jag var på något som liknade aktivitet (Julotta)

Men jag tror bara att det är rödvin (kristi blod) som är tvingande för någon som tänker sig en framtid som präst.

Ja, det är rödvin som jag ska lära mig dricka och jag tackar för flera bra tips kting nybörjarviner i tråden från sykkelpump, grungewhore och Klas-Vegas ska se till att pröva era rekommendationer. Ni kan ha gjort stor skillnad för mig i min urskiljning, ska hålla er i mina böner och mitt fastande extra mycket under min urskiljning.
Citera
2023-12-01, 14:14
Medlem
bananjuices avatar
+1 för beaujolais.
Citera
2023-12-01, 15:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Skall du köpa rödvin så undvik merlot. Många ogillar merlot även om många gillar den. Men det är en sådan där devider.
Citera
2023-12-01, 15:53
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Beaujolais brukar vara en bra början.

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
+1 för beaujolais.

Intressant. Vad gör beaujolais lämpligt som nybörjarvin? Jag kan inget om det mer än att jag misstänker att det är franskt..
Citera
2023-12-01, 15:56
Medlem
Drick blåbärssaft och be gud om förlåtelse
Citera
2023-12-01, 22:45
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Intressant. Vad gör beaujolais lämpligt som nybörjarvin? Jag kan inget om det mer än att jag misstänker att det är franskt..

Det anses ha en mild smak och ofta en relativt lätt alkoholhalt (11%).
Citera
2023-12-03, 22:02
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det anses ha en mild smak och ofta en relativt lätt alkoholhalt (11%).

Exakt, oftast väldigt "saftiga" och drickvänliga. Inte mycket tanniner som ofta kan kännas påträngande
Citera
2023-12-03, 22:21
Medlem
Lär dig njuta av vinet och ät rätt saker till vinet. Vissa saker gifter sig bättre med vin än något annat såsom ost och choklad. Ät vitt bröd mellan glasen för att neutralisera smaker om du växlar mellan olika vinsorter.
Citera
2023-12-03, 22:36
Medlem
Jag dricker rött vin för alkoholens skull i nyttig förpackning. Du kan nog lika gärna välja billiga viner. Såg ett intressant blindtest i Fråga Lund. Samma vin i tre olika förpackningar. Det i fina flaskan bedömdes som ett bra vin och det i tetrapack som ett påtagligt sämre.
Senast redigerad av Postino 2023-12-03 kl. 22:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in