• 4
  • 5
2023-12-04, 09:54
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PercaFluviatilis
Same, same. Så gott som synonyma begrepp.

För mig är det två olika begrepp även om de till del delar en del gemensamma drag.

Psykopater är människor som är bra på att dölja sin bristande empatiska förmåga. De fungerar bra i samhället i stort. En del är drivna, strategiska i sitt tänk och blir höga chefer samtidigt som de kan charma alla runt omkring i syfte att nå sina mål.

En sociopat har svårt att klara sig i det normala samhället pga av bristande förmåga att dölja sitt onormala beteende. En sociopat är oftare en enstöring medan en psykopat kan leva med både familj och en bra framgångsrik karriär.

M.a.o. en sociopat är betydligt lättare ett upptäcka och känna igen, än en psykopat. Psykopati sägs vara genetiskt medan sociopat sägs vara mer påverkad av den miljö som sociopaten växt upp i.

// CC
Citera
2023-12-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, man ska lyssna på fakta, inte rykten. Och ta ansvar för sina handlingar och inte skylla på andra.

Män*

Denna tråd visar så tydligt att allt för många kvinnor är allergiska mot ansvar...

Sedan finns det evolutionär psykologi som förklarar varför pre-selection och gruppens åsikter är viktigare för just kvinnor. Det är inget fel eller något som "de kan fixa" då det är rationellt. De vill ha barn med män som andra kvinnor trånar efter då det ökar chansen att en ev framtida son kommer kunna sprida vidare hennes gener.

Det är svårt för män att förstå då vi inte finner kvinnor mer attraktiva (snarare mindre) om de har många män runt sig.

Men oavsett om du läser div studier eller bara har lite erfarenhet så vet du att kvinnor attraheras mer av upptagna män.

Tex när de visat två grupper kvinnor en identisk (och överdrivet "bra" dejtingprofil), förutom relationstatus. Ena gruppen ser modellen och ögonkirurgen som är singel, andra gruppen ser samma bilder, titlar och text men, de får höra att han är gift. Grupp två ansåg att mannen var mer än en standardavvikelse attraktiv än grupp ett.

Det resultatet har replicerats så många gånger att jag inte ens minns vilka som var "först". Det är simpla studier som inte säger något om varför, men det replicerbara resultatet gör det intressant. Även om utfallet är väldigt förutsägbart om man haft några relationer.

Det faktum att "moderna kvinnor" (fjantig term men, tror ändå den beskriver en sorts person väl) genom både sociala och ffa teknologiska reformer har kunnat distansera sig från valet av man, något som i långt över 100.000 år varit det viktigaste valet en kvinna gör i sitt liv iom att skaffa barn med en oduglig man var en dödsdom.

Idag kan de välja dåliga män iom att det finns flera skydd mot de grova konsekvenserna, allt från tillgång till resurser indirekt till mindre kulturell skam osv.

Vet inte precis om det kommer verka positivt eller negativt på sikt. Detta är trots allt ett nytt fenomen, ett experiment och vänaterblivna har en tendens att se all ökad frihet från normer och förändring som framsteg innan det finns några resultat.

Vet att många konservativa lyfter fram hur mycket mer mediciner som kvinnor över 40 tuggar mot depression och ångest, men att medicinera mot negativa känslor på detta vis är i sig ett nytt fenomen och även om man ser en extrem ökning bland majoritetsbefolkningens barnlösa och "infertila" kvinnor jämfört med andra grupper så är det också en grupp som knappt fanns förr.

Finns länder som tex England där majoriteten av kvinnor kommer dö barnlösa för första gången i historien inom bara några år, något som varit normalt för män i alla tider (vi slapp ju hushållsarbete till förmån för privilegiet att dö i strid) med få undantag.

Att kvinnor ljuger för både sig själva och varandra för att inte tappa social status/ansiktet är inte så konstigt, däremot kan jag bli förvånad över hur de agerar som att de inte vet om detta. Ofta blir det direkt tragikomiskt iom att kvinnor som ger andra kvinnor råd och vägledning rörande dejting tenderar att vara, tja gamla singlar som kanske legat med många men knappast har några längre eller seriösa relationer med bra män, ofta är det bittra side chicks som tar sig den tiden. Inte sitter min flickvän, kompisens fru eller andra vettiga kvinnor och trånar efter fuckboys och söker bekräftelse via social media från andra misslyckade kvinnor om att just den playern de matchat med på någon knullapp bara beter sig och ser ut som en player men minsann är en lämplig fadersfigur och någon som kommer fria och ge henne allt hon drömmer om...

Förr lyssnade man på äldre, gifta kvinnor och män. Mor- och farföräldrar tex. Idag vet allt för många att ljuga för kvinnor är jävligt luckrativt.

Var väl bara någon dag sedan jag hörde från en kvinna som lämnat sin fästman, en skötsam helylle svenne, som undrade om jag var upptagen fortfarande. Ytligt bekant med både mig och tjejen. Frågade lite försiktigt varför det tagit slut och fick egentligen inget svar, vet mest att hon vill knulla.

Till min tjej skrev denna 30++taggare att det kändes bra att lämna sin man även om allt kändes rätt och, ja vi visade såklart varandra vad hon skrev. Mer eller mindre försöker förföra mig ("hon behöver inte veta" "vi passar bättre ihop" osv) medan till tjejen skriver hon om hur skönt det är att vara singel igen, att jag är för gammal och allt möjligt.

Det är tragiskt att denna kvinna inte förstår att vi kommunicerar i min relation. Hade jag dejtat en osäker feminist hade detta slutat med att min tjej lämnade för att söka lyckan som singel och lögnerskan hade knackat på dörren (ok, ringt på porttelefonen) i hopp om en last minute bastard...

Sedan är det märkligt att se hur kvinnor kan vara så mycket mer socialt slipade än män på gott och ont (effektivt filtrerar bort svaga män, manipulation osv) men ändå helt tappa omdömet runt attraktiva män. Ser man det utifrån är det väldigt uppenbart vilka män som säger vadsom för att få doppa och vilka som är seriösa och stabila.

Ett problem många unga män har är att de tror att "en bra man" är attraktivt för kvinnor. Så de försöker vara bra män men struntar i gymmet och tänker att kvinnor ska bli kåta och attraheras av dem iom att de behandlar dem väl.

Sedan ser de verkligheten och blir bittra... Oavsett kön så märker nog de flesta vilka som är bittra och har då inte mött någon som finner det attraktivt oavsett kön och sexualitet.
Citera
2023-12-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
För mig är det två olika begrepp även om de till del delar en del gemensamma drag.

Psykopater är människor som är bra på att dölja sin bristande empatiska förmåga. De fungerar bra i samhället i stort. En del är drivna, strategiska i sitt tänk och blir höga chefer samtidigt som de kan charma alla runt omkring i syfte att nå sina mål.

En sociopat har svårt att klara sig i det normala samhället pga av bristande förmåga att dölja sitt onormala beteende. En sociopat är oftare en enstöring medan en psykopat kan leva med både familj och en bra framgångsrik karriär.

M.a.o. en sociopat är betydligt lättare ett upptäcka och känna igen, än en psykopat. Psykopati sägs vara genetiskt medan sociopat sägs vara mer påverkad av den miljö som sociopaten växt upp i.

// CC

Är det inte så enkelt att psykopati är genetiskt och sociopati mer ett resultat av miljö? Båda visar upp ett antisocialt beteende men sociopater har ofta en traumatisk uppväxt medan psykopater, tja de har väl inte sällan också haft en tuff uppväxt med föräldrarna men, de har inte och har aldrig haft kapaciteten för empati.

Huruvida de klarar att flyga under radarn beror främst på intelligens. Intelligenta psykopater hittar du bland högre chefer, journalister och liknande maktpositioner, svagbegåvade psykopater brukar förr eller senare hamna bakom galler.

Det är nästan tabu bland psykologer att diskutera/studera barn som är psykopater därför verkar många missa att det är genetiskt.
Citera
2023-12-04, 10:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Män*

Denna tråd visar så tydligt att allt för många kvinnor är allergiska mot ansvar...

*TEXT*

Långt men bra skrivet inlägg.

// CC
Citera
2023-12-05, 20:11
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag ser ingen som helst risk med såna grupper. Kvinnor som aldrig ljuger och så. Aldrig är kränkta vid minsta avvisande och absolut aldrig är hämndlystna.
Kan såklart hända men om en hel kör instämmer i uppfattning rövhål kan man högst troligast lita på den.
Citera
2023-12-05, 21:15
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fannybanny1
Nu var ju detta för att varna övriga om honom. Han har lurat mig redan och hans ex eller om de är flickvän. Säkert fler. Jag vet att jag ska hålla mig borta, men andra vet inte.

Jag hade varit jätte tacksam om han redan var ’känd’ som en bedragare innan så jag på första varningsflaggan kunde ha trott på min instinkt. Nu varade våran fling i ett år, där han bekräftade, och var fantastiskt men helt försvunnen vissa dagar.
Har du inte sökt upp honom på nätet innan du träffar honom? Många gör så och då syns det om han är sambos! Hur visste du sedan?
Citera
2023-12-05, 21:23
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Kan man blockera en användare från att svara i denna tråd? Att skifta ämne är ett flyktbeteende som ofta grundar sig i en offerkänsla. Och det är super synd om han, men det finns säkert andra trådar han kan få stöttning i.

Nu var detta om just Tinder bedragare. Män som kvinnor om vi nu ska öka ämnet. Finns det forum där vi kan varna för dessa män/kvinnor?

Det är här inte läge att relatera till att gå in i en lejonbur, det är typ att jämföra med att ingen ska använda Tinder. Han jag har varit utsatt för han finns på diverse dejtingsajter, påstår att det är andra som låtsas vara han när man frågasätter honom. Detta gick jag på då han har verkliga historier kring hur folk försöker förstöra hans liv bara för att de inte fått bli ihop med honom osv. Målar upp sig som en populär kille som får många tjejer efter sig, men han vill bara ha MIG. Och man går på de. Helt sjukt, men man fastnar och poff så har man givit han hela ens liv och år har gått.
Vill du nämna lite detaljer om honom typ ålder stad och sysselsättning, vilka historier kommer han med ?
Citera
2023-12-05, 21:30
Medlem
Citat:
Jag har varit med om en Tinder-bedragare. Inte någon som har lurat mig på pengar eller så, men han har flickvän men skrivit med mig som att de är över och att han vill träffa mig.

Jag vet att han även skriver och träffar andra i denna medelstora stad som vi bor i. Jag tycker synd om flickvännen, om de nu är ihop fortfarande. Men jag vill nästan hellre varna alla andra för att börja skriva med honom. Han är väldigt charmig och ser bra ut, så jag förstår att han får många tjejer på fall.

Finns det något forum/grupp eller diskussionstrådar för dessa typer av fall?

han kanske ville byta till dig men hade inte bestämt sig.

ungefär så som kvinnor gör
Citera
2023-12-06, 20:24
Medlem
Emmiliciouss avatar
Du vet ingenting om dessa personer och hur deras relation ser ut. Min gammelmormor brukade ofta använda uttrycket "man ska inte gå mellan barken och trädet". Hon var en klok person.

Låt dem reda ut sin relation själva. Det brukar bli bäst så.
Citera
2023-12-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterdoft
Vill du nämna lite detaljer om honom typ ålder stad och sysselsättning, vilka historier kommer han med ?

Han är nybliven 40, från Linköping.
Citera
2023-12-17, 17:52
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Är det inte så enkelt att psykopati är genetiskt och sociopati mer ett resultat av miljö? Båda visar upp ett antisocialt beteende men sociopater har ofta en traumatisk uppväxt medan psykopater, tja de har väl inte sällan också haft en tuff uppväxt med föräldrarna men, de har inte och har aldrig haft kapaciteten för empati.

Huruvida de klarar att flyga under radarn beror främst på intelligens. Intelligenta psykopater hittar du bland högre chefer, journalister och liknande maktpositioner, svagbegåvade psykopater brukar förr eller senare hamna bakom galler.

Det är nästan tabu bland psykologer att diskutera/studera barn som är psykopater därför verkar många missa att det är genetiskt.
Ingen av era spekulationer stämmer. Inom psykiatrin och rättspsykiatrin används i dag det diagnostiska systemet DSMV. Det bygger på att ett antal symtomkriterier ska vara uppfyllda för att en patient ska bli tillskriven en viss diagnos. Eftersom två patienter med samma diagnos kan ha uppfyllt olika symtomkriterier, kan dessa personer te sig väldigt olika i kliniska sammanhang, trots att de har samma diagnos. Psykopati finns inte som diagnos i DSMV; däremot finns diagnosen antisocial personlighetsstörning, vilken ofta förväxlas med begreppet psykopati. Diagnoserna har ett flertal gemensamma drag men är inte likvärdiga. Ett vanligt sätt att bedöma grad av psykopati är att använda sig av checklistan Psychopathy checklist-revised (PCL-R), utvecklad av den kanadensiske psykologen Robert Hare. PCL-R består av två dimensioner: en med fokus på interpersonellt agerande och känsloliv och en med fokus på beteende. Just det att personlighetsdrag och beteende blandas anses vara en svaghet med skalan. Det finns skäl att misstänka att det finns subgrupper av psykopater med avseende på störning i känslolivet och antisocialt utagerande beteende. Ett flertal forskare har gjort en distinktion mellan primär och sekundär psykopati. Ett utmärkande drag i den psykopatiska personligheten är brist på empati.

Sociopat och psykopat är samma sak men hela empatistörningen och flacka känslolivet är ett spektrum. Korkade personer blir kriminell, smartare eller socioekonomiskt gynnade utan brister i uppväxten politiker och företagsledare, typ. Hårddraget. De tror att generna laddar pistolen men miljö skjter av, dvs en curlande förälder som låter ungen komma undan med saker och ursäktar dåligt beteende kan orsaka att empati inte utvecklas alls, men bra föräldrar kan se till att i barndomen utvecklas empatin så långt det är möjligt utifrån genetiken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in