Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-05-29, 11:58
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, citron smakar surt men blir basisk i kroppen när man äter den. Citron innehåller nämligen basiska mineraler som kalcium, magnesium, zink, koppar, järn och mangan.

kurera. se
Damen som skriver på denna sida har inte an susning om basal vetenskap. Det märker man ganska fort när man läser där.

Citron innehåller basiska mineraler???? Hur kan dessa vara basiska? Kan du skriva reaktionsformler för hur de frigör OH- eller tar upp H+? Vissa metalljoner är rent av svagt sura genom att det vatten som koordinerar till dem frisätter vätejoner. Zink till exempel:

Zn(H2O)6 2+ --> Zn(H2O)5(OH)+ + H+

Så släpp iden att citron gör kroppen basisk.
Senast redigerad av Odovacer 2025-05-29 kl. 12:37.
Citera
2025-05-29, 12:04
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midsommar2023
Det stämmer att citron blir basiskt i kroppen, men har du en inflammerad magsäck är det kanske inte det bästa att börja med.
Så har vi åter igen detta påstående som jag inte har en aning om vad det kommer från. Hur kan komponenter i citron bli basiska i kroppen? Reaktionsformler tack!
Citera
2025-05-29, 12:06
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Din magsyra är oerhört sur och du kan inte påverka det.
Självklart kan man det. Med antacida. Finns på apotek. Men effekten blir kort i och med att ny syra produceras.
Citera
2025-09-11, 20:59
Medlem
Jag har haft stora problem med magkatarr i tre år, och det har verkligen varit ett rent helvete. Jag tog upp till fyra omeprazol om dagen, och nätterna var värst – så fort jag lade mig ner fick jag kraftigt illamående och magsmärtor. Av en slump läste jag på Flashback att äppelcidervinäger kunde hjälpa, så jag bestämde mig för att prova. Sedan dess mår magen mycket bättre och jag behöver inte längre ta omeprazol. Jag dricker 1-2 tsk äppelcidervinäger blandat med lite vatten varje kväll.

Jag kan också rekommendera kosttillskottet Multi Go Multienzym, som innehåller enzymer som underlättar nedbrytningen av maten. Det har hjälpt mig mycket med mina magbesvär.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in