2023-11-29, 19:57
Medlem
Faszoms avatar
Tjena!

Jag har sedan länge velat upgradera min garderob. Är över 30 och vill börja klä mig stiligare.
Jobbar som platschef, vilket betyder att jag rör mig utomhus i regn, lera, sol och damm.. Även om jag inte gör fysiskt srbete själv blir jag oftast smutsig, man hoppar ner i något hål för att mäta eller klättrar upp för en smutsig ställning.

Hittills har jag kört med jeans och en polo tröja.
(Har ju i viss mån skyddskläder som jag måste ha på mig, tex kängor, jacka/ väst och hjälm såklart). Börjar kännas så tråkigt att alltid ha samma typ av kläder.

Finns det någon med tips vad man kan ha för kläder/ märken som ändå är stiliga men klarar miljön jag befinner mig i också?

Citera
2023-11-29, 20:19
Avstängd
Om du jobbar på ett bygge så behöver du inte klä upp dig mer än de du har på dig jeans o en polotröja.

När du är privat kan du köra skjorta.
Citera
2023-11-29, 20:20
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Tjena!

Jag har sedan länge velat upgradera min garderob. Är över 30 och vill börja klä mig stiligare.
Jobbar som platschef, vilket betyder att jag rör mig utomhus i regn, lera, sol och damm.. Även om jag inte gör fysiskt srbete själv blir jag oftast smutsig, man hoppar ner i något hål för att mäta eller klättrar upp för en smutsig ställning.

(Har ju i viss mån skyddskläder som jag måste ha på mig, tex kängor, jacka/ väst och hjälm såklart). Börjar kännas så tråkigt att alltid ha samma typ av kläder.

Finns det någon med tips vad man kan ha för kläder/ märken som ändå är stiliga men klarar miljön jag befinner mig i också?

Skaffa en kavaj med lite tjockare tyg som "arbetsjacka",gärna lite mörkgråmelerad.
Hade liknande situation som ingenjör. Var tvungen att undersöka oljiga delar efter testning. Sabbade par skjortor innan jag hoppade in på myrorna och köpte en kavaj för 200kr.
Smutsen verkar nästan försvinna in i tyget. Hade den där kavajen säkert 7-8 år utan att den förstördes.

Se en liknande kavaj här:
https://strellson.com/de/de/sakkos/baukasten-sakko-alzer-grau-strukturiert/p/30039662-10016470-019?size=7616199711363&utm_source=google&utm_mediu m=cpc&utm_campaign=06_S_DE_Pmax&utm_adtype=pla&utm _product=7616199711363&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA 35urBhDCARIsAOU7QwlbLv0WX__snBqEB4OQQAaFRMxAi76HAp PQowiVi3HKeSZJEWxZ12YaAmPyEALw_wcB
Senast redigerad av feemaxxx 2023-11-29 kl. 20:23.
Citera
2023-11-29, 20:22
Medlem
Frack är väl det enda rimliga i den här situationen.
Citera
2023-11-29, 20:34
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Skaffa en kavaj med lite tjockare tyg som "arbetsjacka",gärna lite mörkgråmelerad.
Hade liknande situation som ingenjör. Var tvungen att undersöka oljiga delar efter testning. Sabbade par skjortor innan jag hoppade in på myrorna och köpte en kavaj för 200kr.
Smutsen verkar nästan försvinna in i tyget. Hade den där kavajen säkert 7-8 år utan att den förstördes.

Se en liknande kavaj här:
https://strellson.com/de/de/sakkos/baukasten-sakko-alzer-grau-strukturiert/p/30039662-10016470-019?size=7616199711363&utm_source=google&utm_mediu m=cpc&utm_campaign=06_S_DE_Pmax&utm_adtype=pla&utm _product=7616199711363&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA 35urBhDCARIsAOU7QwlbLv0WX__snBqEB4OQQAaFRMxAi76HAp PQowiVi3HKeSZJEWxZ12YaAmPyEALw_wcB

Ja det är bra tips.
Min arbetsjacka (företags jacka) brukar bli full med oljefläckar tills jag får en ny. En gång kom en hög chef ut, tittade på mig från topp till tå och sa sedan "Beställ nya arbetskläder" hahah det känndes lite pinsamt. (vi får beställa en gång om året annars, jacka byts efter 2 år).
Citera
2023-11-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Tjena!

Jag skulle råda dig att inhandla snygga friluftsbyxor. Det finns snygga modeller och framförallt är de sköna och praktiska/tåliga.
Citera
2023-11-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Om du jobbar på ett bygge så behöver du inte klä upp dig mer än de du har på dig jeans o en polotröja.

När du är privat kan du köra skjorta.

Du får inetr bättre svar än detta
Citera
2023-11-29, 22:06
Medlem
Skulle också säga att det handlar om vem du jobbar med och var.

Om du är platschef på en byggarbetsplats, så vill du smälta in i gruppen så väl som möjligt, men fortsatt vara stiligt klädd. Då kanske en väl passande flanellskjorta passar bra och som något skrivit, med ett par snygga friluftsbyxor.

När du är på kontoret och ska representera din arbetsplats inför cheferna/projektgruppen på ett möte, kanske kostym är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in