2023-11-30, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast du där. Nu är det ju inte enbart batteriet vi ska testa här. Läs nu igen vad du skulle göra. Mäta innan och mäta EFTER. Det är generatorn vi testar där.

Sedan får du gärna berätta vilka varningssymboler som lyser. Är dom oranga eller finns det även röda?
Skulle testat om jag hade en multimeter! Är 40 min promenad till biltema och fick verkstadstid nästa vecka så kan fråga/kolla med dom vad dom hittar.

Först stod det bara "du har ett nyt meddelande" och när man skrollade stod det nedsatt motorfunktion. Samma som när man har låg spolarvätska eller dags för service. Men motorlampan tändes inte vilket jag tyckte va lustigt.

Motorlampan tände sig igår efter att jag testat att köra bilen några kortare sträckor. Den gula lampan alltså. Någon röd lampa har jag ej lyst
Citera
2023-11-30, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Enklast är att bara öppna locket till filterburken. Det är inte särskilt troligt att det är täppt efter luftfiltret. Däremot så kan det bluddra och ryka rätt länge efter att ha öst på med massa bensin. Spolarvätska borde inte frysa, det är ju grejen. Vi använder inte rent vatten på rutan för att det fryser till skillnad mot blandad spolarvätska. Sen tycker jag faktiskt du ska åka och läsa av felkoder, det kan bli dyrt att gissa sig fram när man betat av det som inte kostar att kontrollera.
Ska se efter imorgon, fick verkstadstid nästa vecka och ska be dom om felkoderna och ska posta dom här
Citera
2023-11-30, 16:08
Medlem
Du har fel på luftmassventil!
Åk till verkstad för byte, Kostar 5-6000kr
Felet är välkänt på Volvo av din modell.
Citera
2023-11-30, 16:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Skulle testat om jag hade en multimeter! Är 40 min promenad till biltema och fick verkstadstid nästa vecka så kan fråga/kolla med dom vad dom hittar.

Först stod det bara "du har ett nyt meddelande" och när man skrollade stod det nedsatt motorfunktion. Samma som när man har låg spolarvätska eller dags för service. Men motorlampan tändes inte vilket jag tyckte va lustigt.

Motorlampan tände sig igår efter att jag testat att köra bilen några kortare sträckor. Den gula lampan alltså. Någon röd lampa har jag ej lyst

Kan vara en lambda eller något också. Typ förvärmning som kewkat ur. Beroende på bilmodell så går dom in i en "mode" där minsta motorstyrning är möjlig. Det är för man ska typ kunna ta sig till verkstad utan bilen kollapsar. Dock kan felen inte vara riktigt i paritet mot att bilen ställs in i "limp mode".

Däremot så är det ju som så att felaktig lambda påverkar utsläppen och MILJÖN. Så då anses det vara det absolut värsta som kan hända i felväg. Snudd på katastrofvarning enligt Greta Knullberg.

En multimeter tillhör dock standardutrustning hemma. Att inte besitta en sådan är nästan oförlåtligt och du bör genast traska iväg till biltema och skämmas hela vägen dit och hem för att du inte redan haft en redo hemma.
Citera
2023-11-30, 16:20
Medlem
Citat:

En multimeter kostar typ 100 spänn, kan va bra att ha
Citera
2023-11-30, 16:23
Citat:
Kan vara en lambda eller något också. Typ förvärmning som kewkat ur. Beroende på bilmodell så går dom in i en "mode" där minsta motorstyrning är möjlig. Det är för man ska typ kunna ta sig till verkstad utan bilen kollapsar. Dock kan felen inte vara riktigt i paritet mot att bilen ställs in i "limp mode".

Däremot så är det ju som så att felaktig lambda påverkar utsläppen och MILJÖN. Så då anses det vara det absolut värsta som kan hända i felväg. Snudd på katastrofvarning enligt Greta Knullberg.

En multimeter tillhör dock standardutrustning hemma. Att inte besitta en sådan är nästan oförlåtligt och du bör genast traska iväg till biltema och skämmas hela vägen dit och hem för att du inte redan haft en redo hemma.
Jag böt lambdasond för två år sedan. Bilen kom aldrig upp i varv utan dog om man inte varvade manuellt. Nu är scenariot tvärtom. Bilen varvar för mycket och ärligt talat har jag ingen aning vad lambasonden gör.

Jag skiter I miljön helt och hållet när det gäller mitt pendlande! Jag flyger varannat år så det dröjer ett tag till Jag gjort lika mycket utsläpp som Calle Bildt gör på sina affärsresor.

Ja en multimeter bör ingå i varje verktygslåda, hade en fin fluke men den hittar jag inte
Citera
2023-11-30, 16:25
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
En multimeter kostar typ 100 spänn, kan va bra att ha
Hade en Fluke med summer, isolationsmätning och megger som jag tappat bort
Citera
2023-11-30, 16:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag böt lambdasond för två år sedan. Bilen kom aldrig upp i varv utan dog om man inte varvade manuellt. Nu är scenariot tvärtom. Bilen varvar för mycket och ärligt talat har jag ingen aning vad lambasonden gör.

Jag skiter I miljön helt och hållet när det gäller mitt pendlande! Jag flyger varannat år så det dröjer ett tag till Jag gjort lika mycket utsläpp som Calle Bildt gör på sina affärsresor.

Ja en multimeter bör ingå i varje verktygslåda, hade en fin fluke men den hittar jag inte

Det finns flera lambdasonder sörrö. Nu vet jag ju inte om det är det eftersom du är så gniden med att både utföra dina mätningar du blivit ålagd att göra samt så får man dra ut informationen ur dig.

Sedan har du redan bokat tid på verkstad. Känns som då kan vi likagärna låta det gå den vägen.
Citera
2023-11-30, 16:30
Medlem
Citat:
Hade en Fluke med summer, isolationsmätning och megger som jag tappat bort

Tråkigt. Ofta är det bättre med två billiga än en dyr om man bara ska mäta någon spännign t.ex.
Citera
2023-11-30, 16:32
Medlem
Evaristo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Min erfarenhet är också att bilen går rätt OK även med helt kass lambdasond så jag tror inte på den jag heller.
Det kan vara olika kanske, men min erfarenhet med precis den motorn som är aktuell i detta fallet är också att luftmassemätaren kan ge dramatiska effekter på motorns beteende, mycket mer än lambdasonden. Den senare ger felkod, men motorn går hyggligt ändå.

Man kan testa att koppla bort luftmassemätaren, då går den in på ett defaultprogram för bränslestyrningen. Om den då går bättre så är en tydlig indikation.
Citera
2023-11-30, 16:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Det kan vara olika kanske, men min erfarenhet med precis den motorn som är aktuell i detta fallet är också att luftmassemätaren kan ge dramatiska effekter på motorns beteende, mycket mer än lambdasonden. Den senare ger felkod, men motorn går hyggligt ändå.

Man kan testa att koppla bort luftmassemätaren, då går den in på ett defaultprogram för bränslestyrningen. Om den då går bättre så är en tydlig indikation.

Den är ju redan i limp mode enligt TS.
Citera
2023-11-30, 16:58
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Du har fel på luftmassventil!
Åk till verkstad för byte, Kostar 5-6000kr
Felet är välkänt på Volvo av din modell.
Tror faktiskt du har rätt, luftmassventil och det kommer jag nämna till verkstaden att dom ska kontrollera och vi får se vad dom säger
Jag swishar 1000kr till den som hade rätt först nästa vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in