Citat:
Ursprungligen postat av
ettbranick
Skulle testat om jag hade en multimeter! Är 40 min promenad till biltema och fick verkstadstid nästa vecka så kan fråga/kolla med dom vad dom hittar.
Först stod det bara "du har ett nyt meddelande" och när man skrollade stod det nedsatt motorfunktion. Samma som när man har låg spolarvätska eller dags för service. Men motorlampan tändes inte vilket jag tyckte va lustigt.
Motorlampan tände sig igår efter att jag testat att köra bilen några kortare sträckor. Den gula lampan alltså. Någon röd lampa har jag ej lyst
Kan vara en lambda eller något också. Typ förvärmning som kewkat ur. Beroende på bilmodell så går dom in i en "mode" där minsta motorstyrning är möjlig. Det är för man ska typ kunna ta sig till verkstad utan bilen kollapsar. Dock kan felen inte vara riktigt i paritet mot att bilen ställs in i "limp mode".
Däremot så är det ju som så att felaktig lambda påverkar utsläppen och MILJÖN. Så då anses det vara det absolut värsta som kan hända i felväg. Snudd på katastrofvarning enligt Greta Knullberg.
En multimeter tillhör dock standardutrustning hemma. Att inte besitta en sådan är nästan oförlåtligt och du bör genast traska iväg till biltema och skämmas hela vägen dit och hem för att du inte redan haft en redo hemma.